KÁTAY ZOLTÁN, DR. (MDF)

Teljes szövegű keresés

KÁTAY ZOLTÁN, DR. (MDF)
KÁTAY ZOLTÁN, DR. (MDF) Köszönöm a szót, Elnök Úr! Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Egy országgyűlési képviselőnek itt a Ház falai között általában nem kell megmagyaráznia, hogy miért jelentkezik szólásra. Sokkal inkább néha a választópolgárai előtt, akik úgy érzik, hogy az az országgyűlési képviselő a legjobban dolgozó, aki a legtöbbet szól hozzá akkor, amikor a Magyar Televízió kamerája veszi. Most én mégsem ezért szólok. Sokkal lényegesebb indokom van, hogy szóljak, és engedjék meg, hogy ezt ismertessem Önökkel.
Elég lenne, ha azt mondanám, hogy az ország egyötödét meghatározó főváros. Hát ebben az országban lehet vitatkozni azon, hogy ez jó, vagy nem jó. Azt hiszem, valamennyien azt mondjuk, hogy nem jó. De hogy meghatározó, azon nem lehet vitatkozni.
Lehet vitatkozni azon, hogy augusztus elején, amikor megalkottunk egy törvényt, jó törvényt alkottunk-e az önkormányzatokról vagy helyenként hibás törvényt. Ha mi őszinték akarunk lenni, én azt hiszem, hogy helyenként hibás törvényt alkottunk. Most azt tudom, hogy itt a lehetősége, hogy egy jó fővárosi önkormányzati törvényt alkossunk. Ha én csak arra hivatkoznék, hogy a Magyar Demokrata Fórum XI. kerületi szervezetének volt ügyvezető elnökeként állok itt, az is elég indok lenne arra, hogy szóljak, hiszen ez a kerület az itt állandóan – és most szándékosan fogalmazok ily pontatlanul, az itt állandóan ideiglenesen – tartózkodó lakosokkal együtt 200 ezer fő. A főváros egytizede, az ország egyötvenede. És én mégsem ezért szólok. Én azért szólok, mert ebből a kerületből hárman vagyunk országgyűlési képviselők, Csapody Miklós, Perjés Gábor barátom és én.
Nagyon nagy ez a kerület. De ennek a kerületnek a polgármesterétől, dr. Bánhegyi Emil úrtól a tegnapi napon postai futárszolgálat útján megérkezett hozzám az az indítvány, amelyet most természetesen nem kívánok részleteiben ismertetni, amely egyes részeiben tökéletesen megegyezik azzal, amit Magyar Bálint úr elmondott, ami a 22 kerületi önkormányzat álláspontja, és ahogyan ezt Wekler Ferenc úrtól megtudtam. És ezért kérem az önkormányzati bizottság segítségét, itt most a plenáris ülésen Józsa Fábián úr segítségét, mert a jövő héten külföldi tartózkodásom miatt nem lehetek itt. Ez a megállapodás magában foglalja minden pártnak az álláspontját, beleértve valamennyi parlamenti pártot és parlamenten kívüli, de a kerületi önkormányzatokban meglévő pártokat, mint amilyen van a XI. kerületben is, egy olyan közös konszenzus jött létre, amelyet legjobb tudomásom szerint ma már – hadd nevezzem így, hiszen bizottsági elnököm volt a nemzetbiztonsági bizottságban, tudomásom szerint a fővárosi közgyűlés vezetője, Demszky főpolgármester úr is támogat.
Előttem van egy olyan anyag is, amit csupán – és itt idézőjelbe teszem a "csupán" szót, a Magyar Demokrata Fórum kerületi frakciója állított össze. Összehasonlítottam. Egyezik azzal, amivel mindenki egyetért. Egy-két dolgot hadd emeljek ki ebből.
Tisztelt Képviselő Úr! A kerületi önkormányzatoknak az az álláspontjuk, hogy elengedhetetlen, hogy a fővárosi törvény felhatalmazást adjon az önkormányzatokat megillető alapjogoknak a főváros és a kerületek közötti feladatarányos megosztására.
Itt fogom kérni bármelyik képviselőtársam, esetleg Salamon képviselő úrnak a segítségét, mert jelzik a szakemberek, hogy ez esetleg kétharmados kérdéskör, de teljes konszenzus alakult ki.
Teljes konszenzus alakult ki abban a kérdésben, amelyet Magyar Bálint úr előttem is említett, hogy úgy kell megalkotni ezt a fővárosi önkormányzati törvényt, hogy lehetőséget teremtsen arra, hogy a kerületek létrehozhassák – ugye emlékeznek rá, Képviselőtársak, mi az önkormányzati törvény 28. szakasz (3) bekezdésében – ha jó a számmemóriám – rendelkeztünk a városrészi önkormányzatok lehetőségéről. Kétszáz városrész van – írják az összes kerületek – a fővárosban. Én ezt nem tudom. Azt tudom, hogy ahol én országgyűlési képviselő vagyok, ott Kelenvölgyöt, Őrmezőt, Gazdagrétet, Sas-hegyet – hogy az egyéb, Rupp-hegy és csatolt részeit ne említsem – nem lehet összehasonlítani. Ehhez, ha mi önkormányzati alapon gondolkozunk, akkor valóban városrészi önkormányzatok kellenek, és akkor egy kicsit a figyelem élénkítése érdekében hadd hivatkozzam nevekre. Van egy választópolgárom, akit ez érint. Ez a választópolgár országgyűlési képviselő, jelen pillanatban a magyar Kormány elnöke, Antall József. Őt is érinti személyesen ez a kérdés. De nagyon sokunkat érint itt, és amikor én most szólok, akkor nem a mi szervezetünk nevében mondom, hiszen hadd ne hivatkozzam nevekre, akik egy bizottságban vannak velem, akár a szociális bizottságban, akár a nemzetbiztonsági bizottságban, pontosan tudják, hogy igyekszem megtalálni azokat az ésszerű kompromisszumokat (mozgás) amelyek pragmatikusan mindenkinek jók.
Ne felejtsük el a régi kérdésre a választ, hogy kit képvisel a képviselő. Teremtsük meg a regionális társaság lehetőségét ebben a törvényben – írják a kerületi polgármesterek. Teremtsük meg annak a lehetőségét, hogy a kerületi önkormányzatok gyakorolhassák a települési önkormányzatok feladat- és hatáskörét; teremtsük meg annak a jogszabályi hinterlandját még jobban, hogy átvállalhassák a fővárosi önkormányzat egyes részeit; termtsünk meg sok mindent, ami nincs benne a törvényben: például a közterületek közvilágítása, az ide tartozó létesítmények fenntartásával, a köztisztasággal kapcsolatos kérdésekkel; teremtsük meg azt, hogy a fővárosi közgyűlés meghatározott kérdésekben köteles legyen kikérni a kerületi önkormányzatoknak a véleményét vagy az egyetértését. Gondoljuk ezt közösen végig. Teremtsük meg azt, hogy a Kormány csak törvényi felhatalmazás alapján adhasson a főpolgármesternek vagy polgármesternek bizonyos államigazgatási hatásköröket.
Ezt a sort még lehetne folytatni úgy, ahogy az előttem szóló képviselőtársam elmondta: a helyi adókról szóló bevételeknek, az A változatnak esetleg egy módosított formájával, a kerületek gazdasági alapjával, mert itt a lényeg.
Egy fővárosunk van, egy szemléletbeli kérdésről van szó, ami valamennyiünket érint. Nemcsak a most felálló Fodor képviselőtársamat, aki XI. kerületi lakos, nemcsak Deutsch Tamást, akivel együtt voltunk a XI. kerületi ellenzéki tömörülésben, nemcsak Mécs Imrét, aki ott indult képviselőjelöltként, valamennyiünket érintő kérdés: milyen szemléletből közelítjük meg. Egy erős fővárost akarunk, vagy úgy akarunk egy erős fővárost, hogy erős kerületekből jöjjön létre ez a főváros.
Ezt az utóbbit kéri tőlünk 22 önkormányzati testület. Teremtsünk meg még nagyon sok dolgot, mert ami most a törvénytervezetben van a használati jog átadásával, ez nem teljesen megfelelő, ez olyan kezelői jog intézményére hasonlító kérdéskör, úgy érezzük, úgy hisszük, hogy megvan a megfelelő megoldás.
A fővárosnak alapvető érdeke, hogy a működési területtől függetlenül tulajdonába kerüljenek a műszakilag egységes egészt képező létesítmények és azok berendezései. Egy kicsit korrigáljuk a hirhedtté vált önkormányzati törvény 107. szakaszát, amenynyire lehet az önkormányzati törvény fővárosi részében.
Olyan javaslatok, ötletek is felmerültek, amelyeket tisztelettel javaslok majd az illetékes bizottságoknak végiggondolásra. Ilyen például, hogy a kerületi önkormányzatokat, illetőleg a fővárosi önkormányzatot kölcsönösen elővásárlási jog illesse meg az önkormányzati tulajdonba tartozó vagyon teljes körére.
Általános észrevétel – ez szerintem el fog még hangzani, s ez 22 önkormányzat észrevétele –, hogy gyakorlatilag ez a törvénytervezet nem rendezi teljes körben a tulajdonlás kérdését, s az is – ami már itt elhangzott –, hogy vagyonleltárt kellene készíteni.
Én hiszek abban, tisztelt Képviselőtársaim, hogy ez egy olyan kérdés, ami valamennyiünk kérdése. Ez egy olyan kérdés, amelyet a Parlament ugyan a saját hatáskörébe vont, de egész egyszerűen a konszenzusnak nemcsak közöttünk, hanem a fővárosi közgyűlés tagjai és a kerületi önkormányzatok tagjai között kell létrejönni.
Úgy tudom Wekler Ferenc úrtól, hogy ma fél kettőkor létrejön egy sajtótájékoztató – amelyen sajnos nem áll módomban részt venni –, amely arról fogja tájékoztatni az ország népét, az embereket, akik tőlünk nem a veszekedést, hanem a megértést várják, hogy ez a konszenzus létrejött. Én azt tudom csinálni, hogy ezen anyag s a kapott egyéb szakértői vélemény alapján, amely némileg jogi szempontból precizíroz, benyújtok egy legalább 30 pontra kiterjedő részletes módosító indítványt, amely ugyan a nevemen fog futni, de nem az én érdemem lesz, legfeljebb annyi, hogy ezt megfelelő formába öntöm.
Kérem Önöket, ha a részletes vita a jövő héten lesz, s ehhez nem lesz módomban hozzászólni, abban a szellemben gondolják végig, ahogy én most megszólaltam, s amennyire lehet, ami ebben szakszerű – vegyük figyelembe, s alkossunk pártsemleges, de a népet szolgáló jó törvényt.
Én hiszek abban, hogy 168 évvel a magyar Himnusz megírása után, a Magyar Kultúra Napján a politikai kultúránk is ilyen magas szintűvé válik. Köszönöm, Elnök Úr! (Taps.)

 

 

Arcanum Újságok
Arcanum Újságok

Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem

Arcanum logo

Az Arcanum Adatbázis Kiadó Magyarország vezető tartalomszolgáltatója, 1989. január elsején kezdte meg működését. A cég kulturális tartalmak nagy tömegű digitalizálásával, adatbázisokba rendezésével és publikálásával foglalkozik.

Rólunk Kapcsolat Sajtószoba

Languages







Arcanum Újságok

Arcanum Újságok
Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem