BOKROS LAJOS (MSZP)

Teljes szövegű keresés

BOKROS LAJOS (MSZP)
BOKROS LAJOS (MSZP) Tisztelt Képviselőház! Természetesen ezekkel a nyelvbotlásokkal még mi is úgy vagyunk, hogy nagyon gyakran előfordulnak, ezért semmi problémát számomra nem okozott.
Mindjárt egy másik dologban is azt gondolom, hogy hozzá kell fűznöm az indítványomhoz egy apróságot, nevezetesen, hogy gépelési hiba folytán kimaradt belőle a Földművelődésügyi Minisztérium, miután Tisztelt Képviselőtársak valószínűleg olvasták a javaslatot, ezért érezhették, hogy miután ezzel a minisztériummal nem foglalkozik, ennek a tevékenységét az eredeti javaslathoz képest nem kritizálja, ezért nyilvánvalóan itt csak gépelési hibáról lehet szó.
Nagyon megkönnyítette helyzetemet az előző hozzászóló, tudniillik Hankó Faragó Miklósnak minden megjegyzése gyakorlatilag az én indítványomban is benne szerepel, a lényegi különbség azt hiszem az, hogy ez az indítvány módosításként került beterjesztésre, és azt gondolom, hogy most van egy lehetőség, egy el nem szalasztandó lehetőség arra, hogy ezen a miniszteriális struktúrán, amit az eredeti törvényjavaslat tartalmaz, némileg tudjunk még tovább javítani. Én azt gondolom, hogy ha már ezt a miniszteriális struktúrát megszavazzuk, és a miniszterek ki lesznek nevezve, akkor ha úgy tetszik, sokkal nehezebb lesz már ezen változtatni. Bizonyos értelemben befejezett tényeket hozunk létre, érdekeket is kreálunk annak érdekében, hogy ezen a miniszteriális helyzeten aztán már sokat változtatni ne lehessen.
Én azt gondolom, hogy az európai hagyományokkal, a gazdasági állam fejlődésének európai hagyományaival nagyon is összeférnek azok a javaslatok, azok a módosító javaslatok, amelyekre ezek szerint mind a ketten gondoltunk.
Nagyon fontosnak tartom, és ebből a szempontból most még az általános vitához hozzászólván, nem tudok egyetérteni az előterjesztőnek azzal a megfogalmazásával, hogy úgymond minden országos hatásköri szervet, a miniszteriális szervezet alá kell besorolni. Ha ezt az előterjesztő úgy érti, hogy természetesen nem jó az, ha minisztériumokon keresztül közvetve tartoznak az Országgyűléshez, akkor ezt el lehet fogadni. De úgy már nem, hogy csak a miniszteriális szervezetből, a szűken vett gazdasági kormányzatból álljék a gazdasági állam. Ilyen értelemben tehát ezeknek a javaslatoknak a mérlegre tételéhez tulajdonképpen szükségünk lenne egy olyan javaslatcsomagra is, ami például elrendezi hogy mi legyen a jegybankkal, hogy vajon a jegybank mennyire lesz független, mennyire fog adott esetben ellensúlyt képezni egy ilyen, a pénzügyi hatalom koncentrációnak egy szélsőségesen magas fokát képviselő Pénzügyminisztériummal szemben, ami az eredeti javaslatból kitűnik.
Én ennek az oldásaképpen is javasolnám azt, hogy legyen külön Gazdasági Minisztérium, egyetértve azzal, ami elhangzott, nevezetesen, hogy a gazdasági szabályozás nem azonos a kincstárüggyel és a fiskális politikával, tehát ehhez még hozzá lehet tenni azt is, hogy a Gazdasági Minisztérium nemcsak a szabályozással, hanem - igenis ne féljünk kimondani ezt a szót - a rövid lejáratú makró pénzügyi tervezéssel is kell hogy foglalkozzon, mint ahogy ez is nagyon sok európai országban a hagyományokban megfogalmazható.
Ezen túlmenően én is egyetértenék azzal, és szeretném megfontolásra ajánlani a leendő koalíciós partnereknek, hogy ne kövessük el azt a hibát, hogy az Árhivatalt besöpörjük a Pénzügyminisztérium alá, ez a tűz és a víznek a párosítása lenne, tudniillik a Pénzügyminisztérium szükségképpen dominánsan rövid lejáratú költségvetési érdekeket képvisel, és az árakkal, a piaccal kapcsolatos hosszú lejáratú szabályozást azt ettől a rövid távú gazdaságpolitikától, ha úgy tetszik, teljes egészében függetleníteni kellene.
Végül, de nem utolsósorban úgy gondolom, hogy akárhogy is nevezzük el a nemzetközi gazdasági együttműködési vagy kapcsolatok minisztériumát, ez óhatatlanul felveti azt a veszélyt, hogy a külkereskedelem és a belkereskedelem megint szétválasztásra kerül, ami különösen egy olyan szituációban nem lenne szerencsés, amikor éppen a három piacunknak az egységesítése figyelhető meg.
Mindennek alapján úgy gondolom tehát, hogy ragadjuk meg a jövőbeni kormány biztonságos és hatékony összeférhetetlenségektől mentes működése érdekében azt a lehetőséget, ami most kínálkozik, és úgy építsük fel a miniszteriális szervezetet, hogy az ilyen problémákat ne tükrözzön. Köszönöm. (Taps.)

 

 

Arcanum Újságok
Arcanum Újságok

Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem

Arcanum logo

Az Arcanum Adatbázis Kiadó Magyarország vezető tartalomszolgáltatója, 1989. január elsején kezdte meg működését. A cég kulturális tartalmak nagy tömegű digitalizálásával, adatbázisokba rendezésével és publikálásával foglalkozik.

Rólunk Kapcsolat Sajtószoba

Languages







Arcanum Újságok

Arcanum Újságok
Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem