JUHÁSZ PÁL (SZDSZ)

Teljes szövegű keresés

JUHÁSZ PÁL (SZDSZ)
JUHÁSZ PÁL (SZDSZ) Elnök Úr! Képviselőtársaim! Csak néhány dologról szeretnék beszélni. Kicsit reagálnék Szájer képviselő úr kemény kritikájára is, amellyel egyetértek abban, hogy ez a törvénytervezet szükségszerűen eklektikus; egyetértek abban is, hogy jogalkalmazói bizonytalanságok vannak benne. Ennek az első feléről, az eklektikáról nyilvánvalóan ő is elismerte, hogy kényszerű helyzet, kifejezetten egyéb jogágak miatt. A másik részben igaza van, de meggyőződésem, hogy a jogalkalmazói egyértelműségeket nem is tudjuk előre látni, megfelelően megcsinálni – igaza van persze, hogy amiben lehet, lépjünk előre.
Egy kérdést szeretnék kiemelni a csomagból, ami több képviselőtársunkat is izgatott a gazdasági bizottságban, mégpedig hogy mennyire tudhatják a piaci szereplők, vajon milyen ítélet fog majd rájuk várni e törvény szellemében a versenyhivatalnál. Talán úgy is fogalmazható, hogy a benne lévő piaci szegmens-meghatározottság mennyire világos a résztvevőknek, hiszen a különböző százalékos megkötések és hasonlók ehhez kapcsolódnak.
A törvényben magában – ugyanúgy, mint Pál képviselő úr módosító javaslataiban – az a szemlélet van előtérben, hogy az egymással versenyző üzleti kör a kölcsönösen elérhető piaci körben az, melyik meghatározza azt a részpiacot, ahol a százalékokat, hasonlót lehet bizonygatni, lehet értelmezni, amelyek a törvényben vannak.
A Pál képviselő úr módosító javaslatairól folytatott vita közben az is kiderült, hogy lehet ezt pontosítgatni, tovább gyúrni, de igazán egzaktabb állapothoz fogalmilag nehéz eljutni, mint ami a törvényben is valamilyen módon benne van.
Ezzel szemben Fekete Gyula képviselő úrnak van egy másik fajta megközelítése, amely szerint úgy tegyük világossá a releváns részpiac fogalmát, hogy a statisztikai termék- illetve szolgáltatásjegyzék valahányjegyű számaival közelítsük meg azt a termékcsoportot, amelyen belül a versenyeztethetőség fennáll. Tulajdonképpen amint végigmondtunk egy ilyen javaslatot, az is nyilvánvaló, hogy a javaslat abból a szempontból ugyan jó lenne, hogy a piaci szereplőket maguk a termelők, a szolgáltatók legalább mérni tudják önmaguk számára, hogy amit tesznek, beleütközik-e valamilyen versenyszabály határába vagy egyéb korlátjába. Egyáltalán nem biztos azonban, hogy amit mérünk ezzel a módszerrel – tehát statisztikai termékjegyzék-számok segítsétével –, az valóban az, amit a törvény fogalmilag is közelíteni szeretne, tehát az egy részpiacon egymással versengő áruk vagy szolgáltatások köre. Részben azért, mert a statisztikai kategóriák inkább technológia-elvűek, mint a fogyasztási helyettesíthetőség elvére figyelnek, részben azért, mert a statisztikai kategóriák menthetetlenül, örökké lemaradóban vannak a valósággal szemben. És van egy harmadik baja is ennek a megközelítési módnak: az, hogy ha a statisztikai kategória jogi kategóriává válik, akkor menthetetlenül megindul a statisztikai kategóriáknak egy manipulálása, ami aztán a statisztikai rendszer megbízhatóságát teszi nagyon kikezdhetővé. Ezt pontosan láttuk a hetvenes évek jogalkotásában, amikor előszeretettel alkalmaztak statisztikai kategóriákat a jogszabályokban, aminek következtében statisztika összehasonlíthatósága időről időre lehetetlenné vált, hiszen érdekké vált, hogy – mondjuk –, egy ápolónőt fizikai munkásnak sorolunk be, vagy nem. Ha az ilyenfajta meggondolások érdekeket fejeznek ki, a statisztika meghalhat.
Szinte biztos, hogy a törvényben nem is lehet megfelelő megközelítéseket alkalmazni, megfelelő definíciókat használni. Szinte biztos, hogy a releváns részpiac és az egymással versenyezhető termékek vagy szolgáltatások köre, ha úgy tetszik, kompetens társadalmi csoportok nyilvánosságában tud csak formálódni. Ebből az is következik, hogy a törvény egyértelműsége a szereplők számára csak akkor áll fönn, ha nem a törvény és aztán a precedensjog áll rendelkezésre csupán – tehát hogy milyen ítéletek születtek eddig –, hanem ha azok a mércék, amelyek alapján a hivatal eljár, azok a mércék, módszerek, technikák közismertek, nyilvánosság előtt vitathatók, támadhatók; mindenki, aki a piacra belép, tudja, hogy őt ott majd hogy fogják mérni egyrészt, másrészt eszköze van arra, hogy a mérőeszközt is befolyásolja – természetesen a nyilvánosság által.
A törvény helyett a versenyhivatal működésében lehet megkapni azt a pluszt, amely világos helyzetet teremt a szereplők számára.
Ebből az is következik, hogy szinte azonnal, ahogy a törvény működésbe lép, működnie kell a hivatalnak is, a maga számítási technikáit és hasonlót publikálnia kell, és – hogy mondjam –, a motívumkincsébe be kell avatni az érdekelt közönséget. Tehát nem kezelhetjük úgy a törvényt, mint ahol a jogalkalmazás csupán csak bíróságokra vonatkozik, ahol igaziból a bíróság ráér utána fölkészülni arra, hogy mit kell majd tennie, miután már a törvény valamilyen módon él, és annak kapcsán az ügyészség vagy polgári érdekelt felek följelentéssel éltek, és majd utólag értelmezi a bíróság, hogy mit is kezdjen vele. Ezért a törvény létezése egy működő hivatal. Ebből következik, hogy kicsit ellent kell mondanom Eörsi képviselőtársamnak, aki azt hangsúlyozta, többek közt azt a megjegyzést is tette, hogy a múlt intézményeiből keresni meg a jövendő verseny intézményét, az nem egészen szerencsés, mert olyan beidegzettségű embereket, vagy hivatali rendszert visz át új szerepbe, akiknek a beidegződése a múltból fakad. Részben be kell látnunk, hogy ez a dolog elkerülhetetlen, mert ha a törvény működéséhez a hivatalnak is működnie kell, akkor mindig csak a múlt hivatalaiban születhet meg az a csíra, amelyből a jövendő hivatala lesz. Részben el kell ismernünk, hogy az árhivatalon belül létezik az a csoport, amelyik akár a törvény előkészítése kapcsán, akár az új típusú gazdaságpolitikai tevékenység kapcsán szinte egyedül fölkészült olyan csoportnak tekinthető arra, hogy ezt a feladatot be tudja tölteni.
Köszönöm szépen a figyelmet. (Taps.)

 

 

Arcanum Újságok
Arcanum Újságok

Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem

Arcanum logo

Az Arcanum Adatbázis Kiadó Magyarország vezető tartalomszolgáltatója, 1989. január elsején kezdte meg működését. A cég kulturális tartalmak nagy tömegű digitalizálásával, adatbázisokba rendezésével és publikálásával foglalkozik.

Rólunk Kapcsolat Sajtószoba

Languages







Arcanum Újságok

Arcanum Újságok
Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem