JÓZSA FÁBIÁN, DR. (MDF) Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! Bár magam nem terveztem az általános vitában hozzászólást, az előttem szóló két képviselőtársam felszólalásának tartalma arra indított, hogy egy kérdéskörhöz – nevezetesen a köztársasági megbízott megyei hivatalainak a kérdésköréhez – hozzászóljak.
Már az önkormányzati bizottságban a kérdésről folytatott vita során is fölmerültek azok a hangok, amelyek ellenezték, hogy a köztársasági megbízott a megyékben hivatalokat hozzon vagy hivatalokat hozhasson létre. Nem az első alkalom ez, amikor tulajdonképpen a magyar közigazgatás fennálló rendszerét megkérdőjelezik, és kétségbe vonják mindazokat a funkciókat és feladatokat, amelyeket a közigazgatás jelenlegi rendszere is tartalmaz és megvalósít, és amelyeket egy új magyar közigazgatás jövendőbeli tevékenysége sem fog tudni nélkülözni.
Pillanatnyilag körülbelül 1700 jogszabály állapít meg hatásköröket a tanácsi és annak jogutódja, az önkormányzati szervek részére. A közeljövőben várható, hogy a Kormány elő fogja terjeszteni az önkormányzatok hatáskörére vonatkozó egységes törvénytervezetet, de ezen túlmenően számos ágazat, az oktatástól az egészségügyön keresztül, törvényi szinten hatásköröket és feladatokat fog megállapítani az önkormányzatok számára.
A köztársasági megbízott hivatalának, illetőleg hivatalrendszerének eredményes működése érdekében figyelemmel kell kísérni a területi elveket, és ezen belül a megyei közigazgatás által ma és a közelmúltban is megvalósított funkciókat és feladatokat. Ennek során nem lehet figyelmen kívül hagyni azt, hogy a megyei tanácsok szakigazgatási szervei több tízezer államigazgatási hatósági ügyben hoztak évről évre határozatot. Ezek a szakigazgatási szervek megyei szinten szerveződtek; ezek a szakigazgatási szervek azok, amelyek szakmailag jól képzett és szakmai gyakorlattal rendelkező apparátussal bírnak. Nem tudom, hogy képzelik a szabad demokraták és a szocialista párt képviselői azt, hogy ezeket a személyeket egyszeriben el lehetne bocsátani, szélnek lehetne ereszteni – amikor ugyanazok a funkciók és ugyanazok a feladatok élni fognak. Egy egészen más területen, egy régióközpont-városban – én azt gondolom, a feladatok nem fognak csökkenni – azok a hatósági ügyek, azok az államigazgatási ügyek, amelyeket jelenleg a megyei tanácsok szakigazgatási szerveihez telepítettek, túlnyomó részben a helyi önkormányzatok hivatalaihoz, illetőleg jogorvoslati jogkörben a köztársasági megbízott hivatalához fognak kerülni és tartozni. Nem tudom, hogyan képzelik el, hogy innen, a megyei székhely-városokból szélnek eresztik azokat a képzett közigazgatási alkalmazottakat, akik ezeket több éve vagy évtizede folyamatosan, szakszerűen végzik, ugyanakkor a régióközpont-városokban pedig százszámra duzzasztják föl, megfelelő szakképesítés és főképpen megfelelő szakmai gyakorlat hiányában a köztársasági megbízott hivatalát. Nem fog érdemben csökkenni az ügyek száma, nem fognak érdemben csökkenni azok a feladatok, amelyeket meg kell oldani. Nem beszélve arról, hogy egy régió területén az államigazgatási hatósági ügyintézést, ezen belül a helyszínre történő kijárásokat, szemléket, meghallgatásokat, bizonyítási eljárásokat – amelyeket az államigazgatási eljárási törvény tartalmaz – sokkal nehezebb megszervezni, sokkal nagyobb költségbe kerül végrehajtani, mint akkor, ha az adott hivatal, amely a funkciót gyakorolja és ellátja, az állampolgárhoz fizikailag is elérhető távolságra, fizikailag is megközelíthető távolságra található.
Épp ezért én azt gondolom, hogy ha azt mondanám, hogy a köztársasági megbízottnak tilos hivatalt létrehoznia a megyében, félreértés ne essék, ez a hivatal egységes, a köztársasági megbízottnak egy hivatala van, a megyei mint területi hivatal ennek az egységes szervezetnek egyik része s önálló szervezeti egysége, azonban a hatáskör szempontjából a hatáskör telepítettje, a hatáskör megtestesítője minden esetben és kizárólag a köztársasági megbízott, tehát nincs semmiféle differencia a régióközpontban működő hivatal és annak helyi, megyei székhelyen működő egysége között.
Nem tudom, hogyan képzelik, hogy mit eredményezne egy ilyen típusú megoldás, mit eredményezne a megyeszékhelyeken, mit eredményezne a régióközpontban, ahol egy hatalmas hivatalt kellene létrehozni és működtetni, mit eredményezne a kisvárosokban és a községekben, hogyan érnék el ezt a hivatalt az állampolgárok. Egy példát hoztam fel az önkormányzati bizottság ülésén is: abban az esetben, ha a köztársasági megbízott csak székhelyén működtethetne hivatalt, Kunszentmiklós városból, amely Budapest alatt van, Szegedre kellene az állampolgároknak lejárni ahhoz, hogy ügyüket intézni tudják. Azt hiszem, hogy ez életidegen megoldás volna. (Taps a jobb oldalon.)