Kórházvonat (kórház- és sebesültszállító vonat): sebesült és beteg katonák hadikórházakba való hátraszállítására, sürgős operációk elvégzésére szolgáló vasúti szállítóeszköz. Felállításukra 1941.jan-ban kapott pcs-ot dr. Frank Richárd orvos vőrgy. Szept-re a MÁV dunakeszi főműhelye kialakította a 101. és 102. ~-ot kéttengelyes személyszállító kocsikból. 1942-ben a →2. magyar hadsereggel ezeken kívül a 105., 107., 108., 109. és 111. ~ ment ki a →hadműveleti területre, amelyeket a debreceni 6. hadtestkórház állított ki, központjuk Szarij Oszkolban volt. 1942 végére négytengelyes, jobb rugózású, központi fűtéses Pullmann-kocsikból felszerelték a 151., 152., 153., 154. és 155. ~-ot is. Egy ~ ált. 22 vagonból állt. 10 kocsiban 24-24 ágyat helyeztek el 3 emeleten fekvőbetegek részére, 5 vagont 52 férőhelyes ülőbeteg-kocsinak alakítottak ki, volt 1 pk-i, 1 műtő és kötöző, 1 gyógyszertár, 1 személyzeti és 2 raktárkocsi. A ~ oldalára, később a légitád-ok miatt tetejére vöröskeresztet festettek. Személyzetét önvédelmi fe-ekkel is ellátták. A ~ személyzetéhez tartozott 1 r.k. és egy prot. tábori lelkész is. 1944 elején a ~-okhoz légv.gá-s vagont kapcsoltak, egyidejűleg megszüntették a →tábori lelkészi szolgálatot a szerelvényeken. 1944.ápr.30-án több ~-ot rendeltek a →magyar csapatok lengyel területen kiszolgálására, központjuk Bresztben és Miedzyrzeczben volt. 1944 első felében a ~-ok részt vettek a K-i →hadszíntér, második felétől Mo. kat. kórházainak kiürítésében, ill. a →magyarországi hadműveletek biztosításában. A 107. ~ Dániába került, onnan a K-Poroszország kiürítésekor Königsbergből hajóval Dániába szállított sebesülteket a →Cseh-Morva Protektorátusba hozta vissza, majd a →prágai felkelés idején hadikórházként funkcionált. A 109. és 151. ~ a háború végén am. hadizsákmánnyá vált, a többi ~ sorsa ismeretlen. ⬩ HL, 626.