Pótlék Wallau ur leveléhez.

Teljes szövegű keresés

Pótlék Wallau ur leveléhez.
Még egyet tartok szükségesnek megjegyezni (igy ir Wallau ur.) Kegyedet azok nem jól értesitették, a’ kik azt mondák, hogy én a’ tervezett eszék-broodi csatorna vonalát használtam volna vasut-tervemhez. Én nekem a’ mélyen fekvő lapályt ki kell kerülnöm, nemhogy azt, miként a’ csatorna-társaság a’ Josowa völgyön cselekedett, felkeresném. Én az eszék-broodi vasutszárnyvonal fölvételével csak azt akarám bebizonyitani, hogy azon költséggel, mellybe a’ 11 1/2 mértföldnyi csatorna kerülne, 23 mértföldnyi vasutat lehetne épiten, az év minden szakában használhatót, mig a’ csatorna télen nem használható; ’s miután az angolok olly helyeken, hol közvetlen szomszédságban jobb alkotásu vasut nyittatik meg a’ közforgalomnak, nem csak csatornáiknak, hanem kevesbbé tökéletes vasutaiknak használatával is felhagynak, az eszék-broodi szárnyvonal kijelőlésével a’ nemzetnek csak arra akartam alkalmat szolgáltatni, hogy a’ jobat, a’ czélszerűbbet válaszsza, hacsak annak nem akarja magát kitenni, hogy kis idő mulva uj munkát tegyen, a’ mulasztást helyrehozandó, ha – még lehet. Fogadja ön ’stb. (aláirva).
Wallau.
Eddig Wallau ur. Erre azonban némi megjegyzést kell tennünk. Észrevételünk veleje távolról sem a’ körül forgott: valljon Wallau ur a’ vasutvonalt a’ tervezett csatorna partján, vagy azon kivül huzta e? hanem a’ körül, hogy Eszéktől Broodig már most vasut is, csatorna is van tervezetben; mi közül egyik bizonyosan felesleges. – És ismét meg kell jegyeznünk, hogy jelentetvén nekünk, mikint Wallau ur Eszéktől Broodfelé viszi a’ vasutat, korán sem abban akadánk fel, hogy Eszéktől a’ főutvonalhoz (akár merre menjen is az) szárnyvonalt tervez, hanem abban, hogy ezen főutvonal Broodnak, az az a’ határ-őrvidéken megyen. ’S e’ tekintetben aggodalmunk leginkább azon két körülmény egybevetéséből eredett, miszerint 1) a’ mint Wallau ur is emlité, egy (bár nem a’ helyszinén, de bizonyosan a’ legjobb kútfők után tárgyavatott, ’s a’ helyszint is ösmerő kezektől eredt) tervet vala alkalmunk látni, melly Eszéktől a’ vasutat egy darabig a’ Dráva mentiben, aztán egyenesen keresztül a’ partokon az Illova völgyeig lehetségesnek mutatja, Cs e’ tekintetben most is meg kell jegyeznünk, hogy ezen javaslott vonal szerint a’ hegységeni átmenetelnek nem ott kellene történni, hol Wallau ur annyi nehézségekre talált); 2) hogy midőn e’ szerint a’ vasutnak nem a’ Száva partján vezethetését legalább valószinünek hinnünk méltó okunk volt, – más részről egy hiteles iromány jutott birtokunkba, mellyből azt látók, hogy Wallau ur a’ vasutnak Broodfelé vezetésére határozá el magát, még mielőtt alkalma lehetett volna a’ helyszinén megvizsgálni, valljon azt másfelé, nevezetesen a’ fent érintett vonalban vezetni teljesen lehetetlen e? Ezen hiteles iromány pedig Eszék városa kül- ’s beltanácsa februar 7-kei ülésének (fájdalom bizony még mindig német) jegyzőkönyve; – mellyben, miután Wallau ur nemzeti köszönetet érdemlő közbenjárása következtében, a’ Dráva melletti rakhely (Stappelplatz) ’s pályaudvar kijelöltetik, ’s ingyen átengedtetni határoztatik, a’ következők foglaltatnak: „Tárgyalás közben a’ gyülésben azon ohajtás nyilvánittatott, hogy az Eszéktől Nushtár fölé tervezett szárnyvonal, mellyet sem kereskedelmi tekintetek, sem más viszonyok nem ajánlanak, elmellőztessék, ’s a’ vasutvonal Vukovártól közvetlenül Eszékre, onnan Broodra ’s ugy tovább Fiumeig vezettessék. Ezen inditványhoz, mellyet nemcsak gazdálkodási nézetek, hanem kereskedelmi, ’s technicus alapelvek is támogatnak, igazgató mérnök Wallau Károly ur is hozzá járult, igérvén, hogy azt ő cs. kir. főherczegségének az ország nádorának, ’s az ország Rendeinek magas figyelmökbe ’s méltánylatukba ajánlandja.“ Ezen végzés költ febr. 7.; igazgató mérnök ur pedig csak egy héttel előbb érkezett Eszékre; minélfogva igen természetes volt, hogy felhiva kellett magunkat éreznünk, a’ tisztelt mérnök urat barátságosan figyelmeztetni, mikint nézetünk szerint e’ dologban nagy nemzeti szempontok vannak, mellyek Eszék városának provincialis érdekei, ’s még a’ technicus tekintetek mellett is igen szorgos figyelmet érdemelnek. – Ha a’ földtéri viszonyok ollyanok, hogy másfelé mint Broodnak a’ vasutat vinni csakugyan lehetetlen, Wallau urnak természetesen tökéletesen igaza van, ’s meg kell magunkat adnunk a’ szentségtelen kénytelenségnek, ámde annyit minden esetre remélünk Wallau ur jóakaratától elérni, hogy minden lehetőt elkövetend kipuhatolni, valljon a’ dolog másképen nem lehet e, ’s az utban álló hegycsoportozatnak általános lejtmérésénél (general nivellement) meg nem állapodandik, hanem részletes vizsgálatokat teend, különösen pedig amaz általa is ösmert javaslatban inditványozott vonalt különös figyelmére méltatandja; – mire előbbi számunkban közlött levele nyomán is teljes megnyugvással számolunk.
Szerk.

 

 

Arcanum Újságok
Arcanum Újságok

Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem

Arcanum logo

Az Arcanum Adatbázis Kiadó Magyarország vezető tartalomszolgáltatója, 1989. január elsején kezdte meg működését. A cég kulturális tartalmak nagy tömegű digitalizálásával, adatbázisokba rendezésével és publikálásával foglalkozik.

Rólunk Kapcsolat Sajtószoba

Languages







Arcanum Újságok

Arcanum Újságok
Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem