Uj fuvarszekér a Ludovika-uton.

Teljes szövegű keresés

Uj fuvarszekér a Ludovika-uton.
Czikkünknek e fölirata, ugy gondoljuk, nagyon alkalmas igen élénk figyelmet támasztani mind azoknál, kik akár keresetileg, akár közügy-szeretetből érdekelvék a magyar tengerparthoz vezető közlekedési eszközök iránt.
Tudatik ugyan is, miképen a magyar tengerparti szállitásoknál a tengely használata fölötte sok bajjal jár. – Azért, bár a bánság-fiumei vonalon a Száva és Kulpa sokkal több nehézséggel járnak, mint a Ludovica-uti fuvarozás, még is örömmel szemlélhetjük, ha ezen szekerezés körül valamelly előnyöket nyerhet a közlekedés.
Tehát halljuk Lovrits Ferencz urat Sziszekről, mikint szól a horvát ujságban.
„Már husz év óta nyomja gabnakereskedésünket a fekete tenger concurrentiájának járma, mintha a déli orosz tartományokban a földmivelés s mezőzdasági ipar igen előhaladt, s ott ennek következtében a gabnatermesztés tetemesen kifejlődött. E mellett fölébredt az iparos szellem a dunai tartományokban is, kivált Havasalföldön, melly most fölötte sok gabnát termeszt.
E két körülmény gabnakereskedésünket a világpiaczról kiszoritják, s pedig nemcsak a külföldi kikötőkben, hanem minmagunknál, Fiuméban, Triestben is, és annyira, miszerint csak ritkák az esetek, mikben (mint például Irlandnak mostani szokatlan inségében) valamit, azt is csak ugy futtában, kivételesen, haszonnal adhatunk el mi is tul a tengerre; hanem rendszeres kereskedésről e tekintetben szó sem lehet.
E nyomasztó állapotunknak legnagyobb részint azonban az oka, hogy nálunk Sziszektől vgy Károlvárostól csak akkor mérsékeltek s türhetők valamennyire a fuvarbérek, midőn hogy igy mondjuk, semmi sincs szállitani való, de mihelyt az eladásokban némi élet kezd mutatkozni, azonnal olly magasra rugnak a fuvarosok igényei, miképen nem maradhat mellettök haszon. – Ennek ellenében más részről annyira szaporodtak ujabb időben a tengeri szállitó jármüvek, miszerint, mig azelőtt 2 ft 30 krt. p. p. kelle Odessától Triestig fizetni mérőnkint, most 20 krt kell adni csupán.
Illy módon kereskedésünknek mielőbb meg kellene semmisülnie, mert mig másutt nemcsak az ipar emelkedik, hanem a szállitások könnyebbségei is sokszorosulnak, addig nálunk a tengerparttali közlekedésnek projectált annyi módjai közül, egy sem létesült.
És mi még fölötte kevés tapasztalt kereskedőkkel birunk, kiket a szó valódi értelmében kereskedőknek lehetne mondanunk, kiknek saját önhasznukon kivül a hazának nemzeti s anyagi érdekei is szivökön fekünnének, – kik a jelenből 301ki tudva tekinteni a jövőbe, s a közjónak előmozditását, mint a mellyben alapulhat csak igazán és maradandón a magányos jólét is, törekedni akarva, a közelőhaladást segéllenék, – kik gondokoznának, gondolkozni akarnának és tudnának.
Azonban bár illyeneknek kicsin a száma, de istennek hála! vannak illyenek még is kereskedőink között. S ezen kevesek között, hizelgés nélkül, mert hiszem köztudomás szerint, mondva, a legelső helyet a Vranyiczányi-ház foglalja el.
Már előbb gondoskodtak az iránt, valjon Angliában, a legjobb erőszök és gépészek honában valamelly különös alkotásu, a Ludovica-utra alkalmazott szekeret nem lehetne e szerezni? miszerint ezek segedelmével a szállitás könnyebbitetnék, s igy kereskedésünknek tengeri előnyök is biztositathatnának.
E közben a fönebb emlitett Vranyiczányi-ház, öszveköttetésben a Scarpa s egyéb fiumei házakkal, megtudák hogy Graeczben Guggenberger kapitány ur egy saját találmányú fuvarszekér constructiójával foglalkodik. – Guggenberger ur e találmánya még titok, de annyit szekereinek alkotásáról tudhatni, hogy fő előnye az alkalmazott vasak rendkivüli erejében, s kettős-sin-rendszerben rejlik. Minden kereknek ugyan is kettő sine van, ugy miszerint minden kerék egyik sinével, a másik sinben, melly mintegy vasuti sin gyanánt szolgál, forog.
Guggenberger a fönt emlitett táraságnak fogadá, hogy szekerén, aránylag a most használt szekerekhez, ugyan azon vonerővel 50%-val többet lehetend huzatni, azaz hogy két lóval, melly a közönséges szekereken, 40 mázsát vontat, G. ur szekerén 60 mázsát lehet vitetni. – A társaság ellenben G. urnak azon esetre, ha a kisérletek fogadása szerint ütnek ki, 10,000 pftot kötelezett a találmányért.
Ha a kisérletek jól sülnek el, akkor a társaság több illy kocsit szerezend meg, általok a fuvarbért tetemesen jutányosbá teendi, tengerpartunknak s tengertuli kereskedésünknek pedig nagy szolgálatot teend.”
Ennyit a horvát ujságból.
Most lássuk a károlvárosi német ujság tudósitását.
„Guggenberger ur találmányánál megtétetett a kisérlet. De mivel kocsijának nagy alkotása az itteni szokásos szekerekétől nagyon is különbözik, annál fogva csak a kerekek vétettek a kisérlethez. Egy szekér t. i. vétetett Vranyiczányitól, másik Kersicstől. Emerre lőnek alkalmazva az uj kerekek. Ezután mind a két szekérre 40–40 gabnazsák rakatott föl, egyegy 118 fontjával. Végre mindenik szekérbe három ló fogatott. – Meginditatott mind a két szekér. – A Vrányiczányi kocsijába fogott gyöngébb lovak csak hamar kiállottak. Ellenben a Kersics-féle, uj kerekekkel ellátott szekérrel a másik rendbeli lovak még néhány kerületet tettek a piaczon. – Most a lovak és szekerek közt csere történt. A gyöngéb lovakat fogták be az uj kerekü szekérbe, mellyre most már nem 40, hanem 60 zsák rakatott. – Ekkor az erősebb lovak a Vrányiczányi, most is csak 40 zsákkal terhelt szekér előtt, nagyon erőlködtek s alig tevék meg a szolgálatot, – mig az uj kerekü s terheltebb szekeret a gyöngébb lovak könnyen vonták. – Kiviláglott e kisérletből tehát, hogy Guggenberger ur szekerei 302hasonlók levén egyéb körülmények, 5%-val csak ugyan többet szállithatnak.”*
Ezen a piacon tett kisérletek sikerültek ugyan, de magán a Ludovika-uton később tett kisérletek épen nem valának kielégitők.
Örülünk. – Örülünk, mert valósulva látjuk hiedelmünket, hogy a józanos számitó érdeklettség s az áldozatra kész hazafiuság, alkalmas mindig nagy akadályokon, nagy nehézségeken kifogni. Ime a Károlváros-fiumei vonalon egy könnyebbséget megint biztositott magának a közlekedés. Biztositott igen, mert világpiaczhoz közelebb jutni, mind a magányosnak mind a közügynek roppan előny. S cultiváltassék csak tovább és minél értelmesebb, minél belátóbb, minél hazafiuibb kereskedőség által a fiumei kereskedés, annyival bizonyosabb, hogy az érdekek olcsó, folytonos, gyors, és biztos közlekedést fognak teremteni fiumei kikötőnkig.
Azonban bár milly őszintén örüljünk is Guggenberger szekerének alkalmas voltán s azon, hogy a Károlváros-fiumei vonalon e szekér némi könnyebbséget biztosit, még sem vagyunk hajlandók a horvát ujság azon, fölebbi czikkelye további folytatásában, bejelentett nézetét magukévá tenni, miszerint Guggenberger szekere mellett vigasztalódni készül azon is, ha a vukovár-fiumei vasut nem létesül.
A jámbornak, mi szegénynek, erőtlen, élhetlennek kell képzelni a nemzetet, hogy elhiszi felőle, miképen a vukovár-fiumei egész vonalnak tömérdek nehézségei fölött desperálni fog csak azért, mert a Károlváros-fiumei vonalon sikerült egy kis könnyüséget nyernie!
Valóban kis könnyebbség is az!
Olvassuk meg a Hetilapnak tavali 22-dik számában, hogy mi baj van a Károlváros-fiumei fuvarozás körül, s itéljük meg, hogy egy két jobb kocsi mit segithet azokon?
„A Ludovica-uton sem kielégitőbb a gyorsaság. Itt ugyan szabályosan rendezett fuvarozás mellett 18 mérföldnyi távolságra könnyü volna eljutni (Károlvárostól Fiuméba) egy nap és éjszaka alatt (Ha vasut lesz, ennyi idő alatt Vukovártól lehetend eljutni Fiuméba. A szállitási gyorsaság érdekében mi nagy különbség ez!) azonban még is ritka eset, hogy a szekerek, átrakodás nélkül s három nap alatt Fiuméba érkezzenek. Rendszerint egy, sőt több hétig, hordó-dongáknál s egyéb fanemüeknél pedig gyakran több hónaig eltart, mig az áruk rendeltetésök helyére elérnek, mert a fuvarosok az utvonalon még szegények s hitvány készületekkel birnak, – ha egy két mérföldig eljutottak, házi gazdaságok után lótnak, vagy Károlvárosra üresen vissza mennek, hogy más szállitónál vállaljanak fuvart.”
Mit segit e bajokon egy két jobb szekér, s az ezekkel szabályozandó fuvarozás? E szekerek többet szállithatnak, – de az idő viszonya ugyan az marad ez esetben, melly az eddigi fuvarozásnál. Micsoda vigasz tehát az, mit a gyorsaság tekintetében e szekerek ajánlanak a vasut ellenében?
Aztán e szekerek egyelőre legalább kevés számmal, s ha a constructió titka föl nem fedezhető, s legalább mig föl nem fedeztetik, csak egy fuvaros vállalkozó birtokában lesznek.
Minél élénkebb lesz tehát, vagy indul lenni a közlekedés a vonalon, annál kevesebb lesz azon szállitandó quantum, melly az ujabb fuvar-eszközzel fog tovább mozditatni. 303A többi nagy quantum szállitóit a szegény, a rosz készületü, a sokszor átrakodó, nem is biztos fuvarosok fogják kinozni.
Aztán minél tetemesebb az előny, mellyet az uj fuvarszekér a többi fuvarosok fölött biztosit, nem annál félőbb e, hogy az egyetlen fuvaros vállalkozó, kinek kezében ez előny van, a Ludovica-ut monopoliumát nem kettőztetendi meg? A Vranyiczányi, a Scarpa nevek ugyan minden jót reméltethetnek e tekintetben, miután ezek több hazai vállalatainknál is ugy ismertetnek, hogy tőlük a közjó csak nemes eljárást várhat, – de ők a vállalkozó társaságban csak egyes tagok, a többség szelleméről nem adhatnak biztositást. S tegyük föl erről is a legjobbant: mondók már imént, miképen még is a szállitandó quantumoknak aránylag csak kis részét fogja a társaság szállithatni, s igy az ő előnye csak szük körben hatand s az ostromnak mi másképen álland ellen, mintha kedvezményeik kiosztásában inkább zárkozóbbak lesznek mint nyiladozók.
Azért ne vétkezzetek a vukovár-fiumei vasut eszméje s azok ellen, kik létesitésében fáradkoznak!
Adrovits.

 

 

Arcanum Újságok
Arcanum Újságok

Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem

Arcanum logo

Az Arcanum Adatbázis Kiadó Magyarország vezető tartalomszolgáltatója, 1989. január elsején kezdte meg működését. A cég kulturális tartalmak nagy tömegű digitalizálásával, adatbázisokba rendezésével és publikálásával foglalkozik.

Rólunk Kapcsolat Sajtószoba

Languages







Arcanum Újságok

Arcanum Újságok
Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem