Alacsonytámadás Kecskemét ellen, 1944. június 14.

Teljes szövegű keresés

268Alacsonytámadás Kecskemét ellen, 1944. június 14.
1944. június 14-én a módosított hadműveleti terv szerint több mint 550 amerikai bombázó indult Budapest, Szőny és Pétfürdő olajipari célpontjai ellen. Ugyanekkor három amerikai vadászrepülő-század 39 Lockheed P–38 Lightningjének – zuhanóbombázásra is alkalmas távolsági vadászgépének – a kecskeméti repülőtér volt a célpontja.
A szövetséges felderítő repülőgépek és a június 2-án bevetett amerikai repülőszemélyzet jelentéseiből kitűnt, hogy a kecskeméti repülőtéren feltűnően több repülőgép volt mint korábban. Közöttük hatmotoros Me–323 Gigant szállítógépek is. Az amerikai 15. légi hadsereg parancsnoksága a felderítés adataiból feltehetően azt a következtetést vonta le, hogy Ferihegy és Tököl bombázása után a két repülőtér gépállományának egy részét Kecskemétre telepítették át, és ez a repülőtér látja el Németország, valamint a Keleti Front közötti egyik közbeeső repülőtér szerepét is. Ezért kerülhetett ezen a napon a céllistára.
A támadás első tervezett időpontja június 3-a volt. Ekkor a 82. Fighter Group1 P–38 Lightningjei alacsony- és bombatámadásra indultak a kecskeméti repülőtér ellen. A rossz időjárás az alacsony felhőzet miatt azonban Jugoszlávia felett visszafordulásra kényszerültek. Így a repülőtér támadása elmaradt.2
1 82 nd Fighter Group Mission Report. No. 707. – 14. June 1944. (A 82. Fighter Group bevetési jelentése az 1944. június 14-i 707. számú bevetésről.)
A Fighter Group harcászati egység az alapszervezésben három önálló hadrendi számú századból áll, századonként 25 vadászrepülőgéppel. Az előírt és a valóságos gépállomány között a gyakorlatban lényeges eltérés lehet. Az amerikai repülőkre vonatkozó adatok ebből a forrásból származnak.
2 War Diary 95th, 96th, 97th Fighter Squadrons, 82. Ftr. Gp. Month of June, 1944.
Az újabb bevetésre 14-ét tűzték ki, amikor a Budapestet, Szőnyt, Pétfürdőt támadó bombázókötelékek és a védelmükre rendelt kísérővadászok szinte ellepték a Dunántúl légterét. A magyar vadászerőket ez a támadás kötötte le, a 101. honi vadászrepülő-osztály harminckét Me–109 vadászgépét a bécsi német vadászirányító központ Győr fölé rendelte, a budapesti magyar vadászirányító központ pedig ugyanennek a köteléknek parancsot adott a Pétfürdőt támadó 55. Bomber Winget oltalmazó, s a kijelölt légterétől északra eltávolodott tizenöt Lightning megtámadására …3 Ezalatt egy „magányos” Lightning-kötelék közelített a kecskeméti repülőtérhez.
3 Hadtörténelmi Levéltár, Budapest, VKF 3902/M hdm. 1. Vkf. 1944.
Negyvenkét Lightning vadászrepülőgép – a 82. Fighter Group három százada – 8 óra 5 perckor azzal a feladattal szállt fel a dél-olaszországi Vincenzo repülőtérről, hogy alacsonytámadással és zuhanóbombázással bénítsa meg a kecskeméti repülőteret. Pusztítsa el a repülőgépeket, rombolja szét az állandó létesítményeket.
A 95. század 14 gépét Phillips őrnagy, a 82. Fighter Group parancsnoka vezette, akinek ez volt a 55-ik bevetése. A század feladata a bombákkal terhelt másik két század biztosítása, a repülőtér légvédelmi tüzérségének lefogása és a földön levő repülőgépek megsemmisítése volt. Egy Lightning közvetlenül a felszállás után műszaki hiba miatt repülőterén leszállt.
A 96. század 18 Lightningjét Isaacson őrnagy, a század parancsnoka vezette. Feladatuk a repülőtér bombázása volt. Ebből a századból két gép vált ki műszaki hiba miatt.
A 97. század 10 gépét Chatfield hadnagy vezette, feladatuk bombatámadás volt.
A 39 Lightning a vincenzói repülőtér felett gyülekezett, majd célpontjuk, a 696 kilométer távolságban levő kecskeméti repülőtér irányába fordultak.
A kötelék előbb az Adriai-tenger hullámait „súrolva”, majd a jugoszláviai, magyarországi terepdomborzatokat követve földközelben, a német lokátorállomások holtterében, szigorú rádiótilalommal lopakodott Kecskemét felé. A repülőtér előtt néhány kilométerrel Phillips őrnagy parancsára a két, bombákkal terhelt század hirtelen 2500 méterre, a zuhanóbombázás kezdetének magasságára emelkedett. A 95. század 13 Lightningje a felszállás után két órával – 10 óra 50 perckor – áthúzott a kecskeméti repülőtér felett, majd egy 180°-os bal fordulóval északkeleti irányból megkezdte a támadást.
Phillips őrnagy a hangárok előtt álló egyik Me–323 Gigant szállítógépet vette tűz alá és néhány rövid sorozattal felgyújtotta. Holloway hadnagy egy másik Gigantot és a közelében álló Fi–156 Storch futárrepülőgépet borította lángba. Géppuskasorozatok söpörtek végig a hangárokon, a repülőtéri épületek tetején, ahol a támadó gépek pilótái légvédelmi géppuskát véltek felfedezni. Gyenge géppuskatüzet észleltek az egyik hangár felől és néhány Gigant géppuskatornyából. Már az első rácsapásnál látható volt, hogy a repülőtéren szervezett légvédelmi tüzérség nincs.
Amikor Phillips őrnagy százada elhagyta a repülőtér légterét, Isaacson őrnagy 16 Lightningje megkezdte a bombatámadást. Az első bombák az ívelt gurulóút és a repülőtér melletti főútvonal közé estek, de kárt nem okoztak. A többi bomba a hangárok, illetve a repülésirányító torony közelében robbant. Egy gép nem tudta kioldani bombáját.
Chatfield hadnagy századának bombái közül – jelentésük szerint – három a hangárok, a műhelyek közelében, kettő az egyik hangárban, egy pedig a barakksor első épületében robbant. Tüzek keletkeztek egy hangárban és a közeli vasúti pályán veszteglő vagonokban, tartálykocsikban. A 97. század 10 gépéből kettő szintén nem tudta a célpont fölött kioldani bombáját.
A támadás után a 39 Lightning a repülőtér délkeleti légterében gyülekezett és vonalharcrendben, széles területet átfogva dél–délnyugati irányba fordult, majd a hazatérés útvonalán alkalmi célpontokat támadott.
Néhány géppuskasorozatot lőttek a Kecskemét közelében nyílt pályán álló szerelvényre. Támadás közben észlelték, hogy a városból keleti irányba kivezető úton egy nagyobb katonai konvoj áll, de mint célpontot már nem vették figyelembe.
269A kiskunhalasi vasútállomáson 20–40 tartálykocsiból álló szerelvényt fedeztek fel, és felgyújtották. A bajai vasútállomás közelében kilőtték egy szerelvény mozdonyát. Néhány Lightning Mohácsnál egy dunai vontatóhajót lőtt. A hajó fedélzetéről viszonozták a géppuskatüzet. Az Apatinnál felfedezett vontatóhajó mesterséges füstfelhőbe burkolódzott.
Hosszabban időztek az alig egy órával korábban bombázott Eszék felett. Megállapították, hogy az égő eszéki olajfinomító lángjai száz méter magasra csaptak fel, a füstoszlop pedig 2000 méterig emelkedett. Maradék lőszerüket a város pályaudvarán levő szerelvényekre, mozdonyokra lőtték ki. Miután két Lightninget légvédelmi géppuskatalálat ért, a „kecskeméti Lightning-kötelék” hazai irányba fordult. Brod felett átrepülve még néhány sorozatot lőttek rájuk, de újabb találat nem érte a gépeket.
A 82. Fighter Group 39 Lightningje 13 óra 00 perc középidővel a vincenzói támaszponton leszállt.
Egy vagy két Me–323-ast nem támadtak, ezek sértetlenül a repülőtéren maradtak.
Veszteségnek jelentettek két P–38-ast, amelyek visszatéréskor Eszék felett a légvédelmi tüzérség tüzétől megsérültek, de támaszpontjukon leszálltak.
Összességében – az amerikai repülők jelentése szerint! – megsemmisítettek hat Me–323-Gigant szállító repülőgépet, egy Fi–156 Storch futárrepülőgépet, egy nem azonosított típusú – lehetséges, hogy Me–109-es – egymotoros repülőgépet. Kecskemét közelében egy radarállomásnak azonosított objektumot lőttek, több vasúti tartálykocsit, mozdonyt gyújtottak fel. A visszavonulás útvonalán, további alkalmi célpontokat támadtak.
A magyar vezérkari főnök jelentésében a kecskeméti repülőtér támadásáról csupán ennyi olvasható: „a repülőtéren két hangár összeomlott, 4 német szállítógép elpusztult. A pályaudvaron 23 tartálykocsi kiégett.4
4 Uo. VKF 1944. 1. oszt. eln. 4605–5301. Jelentés az 1944. június 14-i légitámadásról. (Csak a Kecskemétre vonatkozó adatokat közöljük.)

 

 

Arcanum Újságok
Arcanum Újságok

Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem

Arcanum logo

Az Arcanum Adatbázis Kiadó Magyarország vezető tartalomszolgáltatója, 1989. január elsején kezdte meg működését. A cég kulturális tartalmak nagy tömegű digitalizálásával, adatbázisokba rendezésével és publikálásával foglalkozik.

Rólunk Kapcsolat Sajtószoba

Languages







Arcanum Újságok

Arcanum Újságok
Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem