Porcellán

Full text search

Porcellán (a portugál porcellana szótól, mely az u. n. porcelláncsigát jelenti), fehér, finom agyagáru, melynek cserepe tömör, nem likacsos, kagylós törésü és a mellett - a kőanyagáruktól való megkülönböztetésére - áttetsző. Megkülönböztetünk kemény v. földpátos P.-t, alkalikus földfémes mázzal és puha P.-t, ólom-bóraxos mázzal.

1. ábra. Tányérok berakása. t t a tokok.

2. ábra. Tálak berakása.
I. A kemény v. földpátos P.-t (pate dure) a khinaiak találták fel és Európában való gyártása csak 1709 óta ismeretes, mikor Böttger J. F.-nek sikerült az Eueból származó kaolinból fehér P.-t előállítani. (L. Keramika és Böttger.) A kemény P.-t kaolinból készítik, melyhez földpátot, quarcot és esetleg kevés meszet is kevernek. A kaolint iszapolják és az iszaphoz finomra őrölt földpátot, quarcot vagy meszet kevernek. Az iszapos keverékről a felesleges vizet ezután - rendszerint szűrősajtóval - lepréselik és a nyert agyagkeveréket gödrökben vagy pincékben elteszik, mivel a tapasztalás azt mutatta, hogy a frissen készített keverék nem oly képlékeny, mint a régi u. n. rothadt agyagkeverék. A khinaiak és a japánok állítólag száz éves keveréket is dolgoznak fel, de rendszerint csak 6 héttől 1 évig teszik el az agyagot. A kemény P. összetétele különböző. Az a P., melyben sok az aluminiumoxid és kevés a quarc (p. a meisseni P., 34,7% Al2O3 és 57,8% SiO2), égetésére igen magas hőmérsékletet kiván. Az ilyen P. fehér, kevésbbé áttetsző, de technikai célokra a legjobb, miglen P. kevés aluminiumoxiddal és sok quarccal (p. khinai P.: 19,20% Al2O3 és 73,30% SiO2, vagy nymphenburgi P.: 18,65% Al2O3 és 73,84% SiO2) már alacsonyabb hőmérsékletnél ég ki, de az ilyen P. igen áttetsző, de inkább üvegszerű, könnyebben megreped és azért technikai célokra kevésbé alkalmas. Az ily, alacsonyabb hőfoknál készített P. alkalmasabb a szines díszítésre és azért dísztárgyak készítésére újabban még a nymphenburgi P.-nál könnyebben olvadó P.-t is készítenek) p. Seger-P.: 17,21% Al2O3 és 77,17% SiO2). A rothadt P.-keverékből gipszmintákban formálják a tárgyakat (l. Fazekas-korong) és szárítás után alacsonyabb hőfoknál először égetik, hogy a következő mázoláskor fel ne ázzanak. A P.-máz ugyanazokból az anyagokból készül, mint a P., csakhogy a mázban több az olvadó anyag (alkáliák és mész) és kevesebb aránylag az aluminiumoxid. A mázolt tárgyakat ezután megint tűzálló agyagból készített tokba (kaszettákba) rakják és másodszor oly magas

3. ábra. Nagyobb csésze berakása. A csésze B porcellánbiscuitlemezre van fordítva, mely D chamotte-lemezen fekszik.
hőmérsékletnél égetik, melynél a máz megolvad, miglen a cserép ugyanazon hőfoknál csak meglágyul, de alakját a tűzben még megtartja. Mivel a P. a tűzben megpuhul, és azért a tárgyak könnyen elhúzódnak és alakjukat megváltoztatják, a tárgyakat szükség szerint támaszokkal rakják be a tokba (1-5. ábra); a csészéket p. egy P.-lemezre fordítva égetik; a tárgyak minden szabadon kinyuló részét (p. valamely szobor kinyujtott kezét) megtámasztják, hogy a tűzben meglágyulván, alá ne sülyedhessen. Ezeket a támaszokat égetés után eltávolítják és a tárgyon látható nyomait (az érintkezés helyeit) lecsiszolják és rendszerint a festéssel és az aranyozással lehetőleg eltüntetik. A P.-kemencék 2-3 kamrás, köralaku kemencék (6. ábra). A mázolt tárgyakkal megtöltött tokokat az alsó kamrába rakják (A), melyben a hőmérséklet legmagasabb, a felső B), csak a lehúzódó lánggal fűtött kamrában pedig a biscuitet és a nyers tokokat égetik. Eleinte lassan melegítik fel a kemencét, ezután oxidáló lánggal égetnek, hogy a tárgyakon netalán lerakódott korom elégjen, és végre, mikor már izzó a kemence, füstölgő, redukáló tűzzel folytatják az égetést, míg a kemencéből kihúzott próbákon a máz meg nem olvadt. A füstölgő tűzben égetett P. fehérebb lesz, mivel a benne lévő vasoxidullá redukált vas nem fest annyira mint a vasoxid, mely sárgára festi az árut. A kiégetett árut lassan hagyják lehűlni és kiszedéskor osztályozzák és esetleges kisebb hibákat lecsiszolják. Törött és használhatatlan, hibás tárgyakat összezúzzák és soványítóanyagul az agyagkeverékkel összeőrölik. A P.-t rendszerint csak utólagosan, mázfeletti festékekkel díszítik, melyeket muffelkemencékben alacsonyabb hőfoknál égetnek. Mivel a P.-kemence magas hőfokát csak az u. n. tűzálló festékek, a vasoxid, magánoxid, krómoxid, kobaltoxidul, nikoloxid, uranoxid, az arany- és platinafémek birják ki, a szines mázakat és a mázalatti festést eddig csak ritkábban alkalmazták. Jelenleg a szines dísztárgyakat oly P.-ból készítik, mely a szokottnál kevesebb aluminiumoxidot tartalmaz, tehát alacsonyabb hőfoknál is éghető (Seger-P.). Az ilyen P. palettája terjedelmesebb, mivel az említett tűzálló fémoxidokon kivül a pink-colour és a rézvegyületek is alkalmazhatók.

4. ábra. Csészék berakása.
II. A puha P. finom, kagylós törésü s áttetsző, de nem oly tűzálló mint a kemény P. és ólmos mázzal van bevonva. A puha P. tehát nem oly tartós mint a kemény P., a hőfokváltozásokat nem birja annyira ki és máza megkarcolható. Előnye az, hogy már a mázatlan tárgyat annyira égetik, hogy áttetszővé legyen és csak a második tűzben égetik alacsonyabb hőfoknál a könnyen olvadó mázat. Mivel a mázatlan P. tehát a legmagasabb hőfoknak van kitéve, megtámaszthatják a puha P.-tárgyakat a nélkül, hogy a támaszok nyomai visszamaradnának. Tányérokat p. agyaggyűrüre fektetve, igen vékony tárgyakat pedig egészen homok közé rakva, égetnek. Ilyképen tehát oly tárgyakat is készíthetnek a puha P.-ból, milyeneket kemény P.-ból alig lehetne előállítani, mert ennek mázához oda ragadnának a támaszok. Az igen finom, áttetsző puha P. ólmos máza a szines díszítésre is kiválóan alkalmas és azért minden technikai

5. ábra. Könnyen elhúzódó csészének támaszszal való
berakása. A a porcellántárgy, mely a C porcellánbiscuitból
készített támaszon nyugszik. D és E a tok.
nehézségei mellett, a legfinomabb dísztárgyakat puha P.-ból készítik. Megkülönböztetünk: a) francia puha P.-t (fritten-porcellán, pate tendre, vieux-sevres), mely nem tartalmaz kaolint, hanem inkább átlátszatlan, tökéletlenül olvasztott szilikátnak tekinthető. Előállítására először salétrom-, konyhasó-, timsó-, szóda-, gipsz- és homokból üvegszerü anyagot, az u. n. frittát olvasztják. Ezt kimossák és krétával és márgával összeőrölik. A nagyon sovány anyaghoz tragant-gummit tesznek, hogy könnyebben formálható legyen. A különben is nehezen formálható anyagkeverékből leginkább öntéssel (l. Öntött agyagáruk) készitik a tárgyakat. A tárgyakat szárazon leesztergályozzák és ezután annyira égetik, hogy a cserép áttetszővé lesz. Az ilyképen nyert biscuitet ólomoxid-, homok-, hamuzsír- és szódából készített mázzal bevonják és másodszor oly alacsony hőmérsékletnél égetik, melynél a cserép még meg nem puhul. A francia puha P.-t 1750-1804-ig a sevresi gyárban készítették, de technikai nehézségei miatt a gyártását beszüntették.

6. ábra. Porcellánégető kemence. A alsó
kamra, B felső kamra, a a a a tűzhelyek.
Újabban jobb keveréket állítottak össze (porcelain tendre nouvelle), melyből 1888 óta megint gyártják a legfinomabb dísztárgyakat. b) Az angol P.-t (csont-P., pate tendre naturelle), leginkább Angolországban gyártják a szép, fehér szine és áttetszősége miatt finomabb P.-áruk készítésére alkalmazzák (gyártását l. Csont-P.). Az angol P.-biscuit igen sima, fényes felületü és azért különösen a márványt utánzó biscuit-szobrok és dísztárgyak készítésére is alkalmazzák. Ilyenek p. a sárgás szinü parian és a fehér Carrara-áru. Irodalom: l. Magyar agyagipar.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me