Bazilika

Full text search

Bazilika (gör., latinul teljesen: basilica domus); az ó-görögöknél és rómaiaknál B. elnevezést adtak a törvényhozás és az üzleti forgalom számára emelt épületeknek. Ez az antik B. egy hosszukás négyszögletü épület volt, melynek belsejét oszlopcsarnokok közép- és oldalhajókra osztották, ezen utóbbiak fölött gyakran gallériával. Bejárata a hosszu vagy a keskeny oldalon volt s a kijárattal szemben sokszor egy félkörü fülke (exedra, apsis) volt elhelyezve. A B.-k mennyezete lapos. Ezen nagy, nyilvános B.-k rendesen a városok forumán vagy a körül voltak elhelyezve. Igy a római forum első B.-ját. a «B. Porciá»-t Cató censorinus építtette Kr. e. 185. a Curia mellett. A római forumot köritő számos B. közül különösen az Aemilius Paulus által emelt B. Aemilia és a Julius Caesar által megkezdett, de csak Augustus alatt bevégzett

Pompéji bazilika alaprajza.

San Clemente ó-keresztény bazilika alaprajza.
Basilica Julia tüntek ki. A pompéji forum egyik keskeny oldalán három kisebb B. áll egymás mellett; melyek közül az egyiknek tipikus alaprajzát az 1. ábrában adjuk. a nyilvános B.-nak ez az egyszerü alakja később mindinkább megváltozik; igy a B. Ulpiának mindkét keskeny oldalán van egy-egy fülke; Maxentius B.-ja már egészen boltozott és két fülkéje közül az egyik a keskeny, a másik a hosszu oldalon van stb. De az előkelőbb római lakóházaknak is voltak B.-ra emlékeztető nagyobb csarnokaik, melyek még a későbbi időkben is megtartják általánosságban az ős Basilica Porcia alaprajzának elrendezését. A közélet nagyjainak szükségük volt ezen privát B.-kra, hogy számos tisztviselőiket, udvarlóikat és pártembereiket, kik náluk naponként nagy tömegben összegyültek, kellőkép elhelyezhessék. a szentírás bizonyitja, hogy az első keresztények isteni tiszteletüket eleinte privát házakban, különösen pedig azoknak B.-iban tartották és csak az üldözések megkezdésekor menekültek a katakombákba. Nagyon természetes, hogy amint a kereszteny vallás győzedelmeskedésével az istentisztelet számára nyilvános épületek emeltethettek azok a B.-k formáit és elrendezését vették föl sőt még elnevezésüket is megtartották és Kr. u. a IV. századtól kezdve azt majdnem kizárólagosan a keresztény templomokra alkalmazzák. De a keresztény B. mindjárt kezdetben oly jelentékeny és mélyreható változásokat tett a pogány B.-k elrendezésében, különösen a katakomba-templomok emlékezetének még friss behatása alatt hogy azok mint önálló koncepciók jöhetnek tekintetbe. Az ó-keresztény B. nagyjában megtartja a pogány B.-k falaktól zárt hosszas négyszögü alaprajzát: Főhelye a bejárattal szemben a félkörü fülke apszis ahol az oltár állott körülötte a papsággal: az épület belsejét oszlopsorok egy szélesebb középés két keskenyebb oldalhajóra (vagy egy szélesebb közép- és két-két keskenyebb oldalhajóra) osztották, előudvarként hozzácsatolva a római lakóházak átriumát.

3. ábra.
A San Clemente bazilika belseje.
A 2. ábra mutatja a római San Clemente templomnak, az ó-keresztény B. ezen egyik mintájának alaprajzát, a 3. ábra pedig távlati belsejét. Az apszis kelet felé van irányozva. nyugat felől pedig a bejárás van, melyen át oszlopcsarnokkal (m m) kerített udvarba. (n) jutunk: a közepén van a tisztálkodásra szolgáló kut (kantharus) (o). A B. előrésze (a b c irányban) el van választva, ez a narthex a katechumenek gyülekező helye, kik még nem tagjai ez egyházközségnek. Az északi mellékhajóban (b) vannak a férfiak, a déliben (c) a nők. A község előkelő férfiainak és a szerzeteseknek helye a .senatorium (k) és az előkelő és szerzetes nőké-a mathimonoeum (i). A közép hajóban alacsony korlát zárja körül a chorust (h), melyben két emelvény (ambo) van, a délin az epistolát és északin az evangéliumot olvassák föl. A chorusból lépcsők vezetnek fel a szentélybe, ahol az oltár (e) áll, vele szemben hátul az apszisban a felsőbb papság székei között (g g) a püspök széke, a katedra (l). A középhajó fölül vagy látni engedi a tetőszerkezet gerendázatát, 4. ábra. vagy azt táblázatos deszkaborítással födi. Az oldalhajók tetemesen alacsonyabbak a középhajónál, hogy félereszü tetőik fölött még ablakok nyilhassanak a középhajó hossz-falaiban. A közép- és oldalhajót egymástól ivezetes oszlopsorok vagy pillérek választják el. A B.ezen egyszerü alakja tovább fejlődik azáltal, hogy a hajókat az apszistól egy kereszthajó választja el s ezáltal A San Paolo fuori le mura B. a templom alaprajza. keresztalakuvá válik. A hosszuhajó és a kereszthajó érintkezési pontján van a főoltár, fölötte egy nagy boltivvel a diadalivvel melyet néha két különálló oszlop is tart. Az oltár alatt egy kis kriptában voltak a szentnek ereklyéi, kinek tiszteletére a B. épült. A B. külseje egészen egyszerü volt. Annál diszesebb volt belsejük; az értékes arany és ezüst fölszerelések, a szingazdag szőnyegek, a mintákba rakott sokszinü márványlapokból álló padozat, és különösen az aranyos alapu mozaik diszítések, melyek az apszist és a falak felső részét gyakran teljesen elfödték, csodálatraméltó harmonikus hatást kölcsönöztek a B. belsejének. A B: knak tornyuk nem volt, az nagy ritkán csak mint harangláb állt a templom mellett és attól elkülönítve. E tekintetben csak a hazánkban Szent István idejében épült bazilikák tesznek kivételt, melyeknek mind a 4 sarkán egy-egy torony állt (a székesfehérvári és a nagyváradi). A fönmaradt B.-k között ugy régiségre mint nagyszerüségre nézve első helyet foglal el Rómában a Theodosius és Honorius császárok idejében épült San Paolo fuori le mura (a falakon kivül épült Szt. Pál) temploma.
4. ábra.

A San Paolo fuori le mura B. alaprajza.
Az építészetnek ezen egyik legnagyobb befödött tere (körülbelül 7000 négyszögméter területtel) öt hajóra van osztva (l. alaprajzát a 4. ábrában, belsejének távlati nézetét az 5. ábrában) négy sorban husz-husz ivezetet tartó gránit oszloppal. 1823. leégett, de IX. Pius pápa ujra fölépíttette.
5. ábra.

A San Paolo fuori le mura B. belseje.
Nevezetesek még ugyancsak Rómában az aranyés mozaik-diszben gazdag Santa Maria Maggiori, San Clemente San Pietro in Vimoli és mások, Ravennában Santa Apollinare. Építéstörténetileg kiváló fontossággal birnak a kereszténység első századalban épült közép-szirai B.-k Magyarországon, mig a XI. században is az ó-kereszteny B: k mintájára épültek a templomok. Ilyenek voltak a már említett székesfehérvárin és nagyváradin kivül az esztergomi, kalocsai, veszprémi, pannonhalmi, egri, csanádi stb. egyházak (l. Pasteiner Művészetek története). Az ujabb időben Lajos bajor király építtetett Münchenben egy ó-keresztény stilu B.-t. A B. elnevezés később oly templomokra is kiterjesztetett, melyek stilusának semmi köze sem volt az ó-keresztény B.-k stilusához, de amelyek fő-templomok voltak. Ilyen p. a római jelenlegi Szent Péter B. (renaissance épület), az esztergomi B. (modern) és mások.
Bazilikák.
Bazilikák. Justinian császár három jogkönyvének görög átdolgozásaiból, a novellákból és Basilius Macedo császár kézikönyvéből összeállított, s a most nevezett császárnak fia Leo Philosophus által a IX. század végén kihirdetett törvénykönyv. Minthogy 60 könyvbőll áll -nak is nevezik. A Kézirataihoz «scholia» néven jegyzetek vannak csatolva. a X. század második felében a B.-ból kivonat készült, mely Bazilicon Synopsis név alatt ismeretes.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me