Államosítás

Full text search

Államosítás többféle értelemben használtatik; így először Á. jelenti egy népnek az állami életre való szervezését vm. uralkodó v. külső hódító hatalom által; jelenti azután és ez a közönségesen vett értelem bizonyos intézményeknek, vállalatoknak, p. iskoláknak, vasutaknak, postának stb. állami tulajdonba, v. csak állami üzembe, kezelésbe és igazgatásba való átvételét. Sokat beszélünk ujabban a közigazgatás Á.-áról, mely alatt főleg a helyhatósági tisztviselőknek kormányi kinevezés által leendő alkalmazását értjük, mert szorosan véve a közigazgatás belső természete szerint választási rendszer mellett is állami funkció, és így annak Á.-a nem is lehetséges.
Nálunk nagy fontosságu volt a vasúthálózat nagy részének Á.-a, mely úgy közgazdasági, mint financiális eredményeinél fogva kielégítőnek mutatkozik. Az Á. megkezdésének kiinduló pontja a budapest-hatvan-salgótarján-ruttkai vonalnak állami kezelésben való megépítése volt. (A forgalomnak átadatott 1872 aug. 12.) 1. Az 1876. L. t: cikk alapján megvétetett a keleti vasút. (Nagyvárad-Kolozsvár-Brassó.) Az 1876. XXIV. t: cikk alapján a vasut folytatásaként megépült a brassóromán határszéli (predeáli) vonalrész. Az 1880-iki XXXVIII. t.-cikkel becikkelyeztetett a «Tiszavidéki vasút» megváltása. Ezután megépíttetett az 1881-ik évi XXIV . t.-cikk rendelkezése szerint a rákos-ujszászi vonal. Ezzel a keleti utirány teljesen az állam hatalmába került. 2.1878-ban állami kezelésbe vétetett a duna-drávai vasút (megvétetett 1884. évi XXX. t.-cikk alapján). Az 1880-ik évi XLIV. t: c. alapján megvétetett a zágrábkárolyvárosi vasút. Az 1881. XLVI. t.-c. alapján engedélyeztetett a budapest-pécsi vasút (megvétetett az 1890. VII. t.-cikk alapján). Végre az 1884. évi XXXIX. t.-cikkel becikkelyeztetett az alföldfiumei vonal megvétele és ezzel az összes fiumei utirányok kezelését az állami vasutak vették át. 3. Az 1880. évi XLII. és 1881. évi XLIV. t.-cikkel a budapest-zimonyi vasut megépítése rendeltetett el. Ezzel az állam a Szerbiával való közlekedés birtokába jutott. 4. 1882-ben a XLV. t.-cikkel véglegesíttetett a szab. osztrák államvaspálya-társasággal kötött «állam-szerződés», melynek következtében az állam a «vágvölgyi» vasutért cserébe a budapest-brucki vonalat kapta. 5. Az 1890. évi XXXI. t.-cikkel a kormány felhatalmazást nyert a m.-északkeleti vasút megváltására. (A szerződés az 1891. évi II. törv: cikkbe lett becikkelyezve.) E vasút valódi jelentőségre emelkedett a munkács-beszkidi vonalnak az 1884. évi VIII. t.-cikk alapján végrehajtott megépítésével. 6. Végre az 1891. évi XXXVIII. t.-cikkel becikkelyeztetett a volt szab. osztrák-magyar államvaspálya-társulat vonalainak megvétele. Ezzel a magyar államvasutak birtokába került a budapest-marcheggi és budapest-orsovai utirány is. Szóval a kassa oderbergi és a déli vasút kivételével a Budapesten összefutó összes fontosabb utirányok az állam tulajdonába jutottak. Az államvasutak növekedését a következő táblázat mutatja:
ÉvKilométerÉvKilométerÉvKilométer
18671251876166918854211
18681251877167918864211
18691251878168818874244
18703541879195118884244
18714891880260318894827
18726031881262318904828
1873946188229391891-
1874106518833034
1875106518843761

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me