A VIZIGÓT PARASZTGAZDASÁG

Full text search

A VIZIGÓT PARASZTGAZDASÁG
121Azok a területek, ahol a terving gótok régészeti hagyatékuk bizonysága szerint megtelepültek, vagyis a Mezőség, Udvarhelyszék, a Barcaság és a Háromszéki-medence, Havasalföld, a Szeret, Prut és Dnyeszter völgye körüli enyhén dombos síkságok, nem utalnak igazi „erdőlakókra”. A százéves gót uralom alatt akadálytalanul terjeszkedő erdőségek a Gutthiuda középpontjában terültek el, így mintegy „körbelakták” őket. Észak és nyugat felől pedig védelmül szolgáltak. A régészetileg megfogható település ugyanazt tükrözi, amit a korabeli írott forrásokból tudunk: a vizigótok – osztrogót rokonaikkal ellentétben – elsősorban földművelők voltak. Hallatlan fontosságú forrás ezzel kapcsolatban Vulfila bibliafordítása, amely a 4. század első felének vizigót nyelvén tükrözi a korabeli vizigót kultúrát. Ez a páratlan dokumentum részletekbe menően bevilágít egy olyan nép életébe, amely röviddel később világtörténelmi szerepet játszott a népvándorlásban.
A különféle szántóföldeken (akrs, thaurp) járomba (jukuzi) fogott ökröktől (auhsa) vont ekével (hoha) szántottak (arjan). Búzát (hwaiteis), árpát (barizein), rozsot (kaurno) – vagyis gabonát (kaurn) –, valamint a vászon (lein) számára nyilván lent vetettek (saian). E munkák eredménye a zöldülő vetés (alisk). Az aratást (asans) nyáron kezdték, sarlóval (giltha) végezték, fogaton (gajut) szállították a termést a szérűre (gathrask), ahol elcsépelték (thriskan), majd a terményt csűrben (bansts) tárolták. A kézzel forgatható kerek dörzs-malommal (quairnus) megőrölt (malan) gabonából kelt tésztát (daigs) és lepényszerű kenyeret (hlaifs) sütöttek. – Ennek ellenére földművelésük rossz hatásfokkal dolgozott, keveset termelt, a terving gótok egy 369-ben Valens császárhoz intézett szónoklat tanúsága szerint (Themisztiosz, oratio X, 135. D, p. 161,21) római gabonára szorultak. A kertművelésre (aurtigard) vonatkozó adatok csekélyek, a kertészkedéshez (aurtja) keveset értettek.
A sírokban talált élelemmaradványok tanúsága szerint ugyanazokat az állatokat tartották, amelyeknek a nevét a gót biblia is megőrizte: szarvasmarha, sertés, juh, kecske – lóval és szamárral kocsit húzattak. A sírokban gyakori szárnyas- (tyúk-, kakas-) csont- és tojásmaradványok állattartásuk járulékos, belterjes jellegére utalnak. Az erdélyi gót sírokban valóban ritkák a kérődző- és emlősmaradványok, említést érdemel egy teljes bárány, sertésfej és sonka egy marosszentannai sírból, szarvasmarhacsontok Palatkáról, bárány Csombordról, sertéslapocka Rugonfalváról. Aligha rendelkezhettek hát nagyobb csordákkal, falkákkal, mivel ez esetben a hegyekben és keskenyebb völgyekben fekvő kitűnő legelők környékén is feltűnnének szállásaik régészeti nyomai. Belterjes állattartás olvasható ki a Vulfila-bibliából is.
A legelőről (winja) behajtott gulyát (hairda) és juhnyájat (wrethus) a falu közelében sövénnyel elkerített (fatha) karámban-istállóban (garda) és 122juhakolban (awistr) tartották. A jászol (uzeta) mellé bekötött tehenek-lovak számára szénát (hawi) vágtak (sneitharn). A szegények mindennapi itala egy forrásadat szerint is a tej (miluks) volt, ruhájuk juhaik gyapjújából (wulla) készült.
A gót biblia szerint vasból (eisarn) fegyvereket-szerszámokat kovácsoló (gasmithon) kovácsok (smitha-aizasmitha), szekercével (aqizi) dolgozó ácsok (timrja), mészárosok (skilja), gyapjúval dolgozó kallósok-posztókészítők (wullareis), különféle eszközökkel és módon tevékenykedő halászok (nuta, fiskja), orvosok-gyógyító emberek (lekeis) és fazekasok (kasja) éltek a falvakban – vagyis mindazon mesterségek képviselői, amelyek egy paraszti társadalom számára nem nélkülözhetők.
A gót fazekas kisebb edényt (kas) és nagyobb fazekat (katils) éppen olyan jól meg tudott formálni (digan), mint a római mécseket (lukarn) utánzó vagy helyettesítő helyi lámpásokat (skeimam) – ám, mint a latin lucernából származó gót szó és a régészeti leletek (késő római cserép- és bronzmécsesek, köztük néhány a kordivat szerint ókeresztény motívumokkal díszítve) mutatják, inkább a provinciákban tömegesen gyártott olcsóbb vagy drágább mécsesek voltak népszerűbbek a gótok számára is. Vályogot (thaho) nyilván sokan tudtak vetni, de a tégla- és cserép- (skalja) készítés a fazekashoz hasonló mesterségbeli tudást igényelt. Ami a fazekasság produktumait illeti, e tekintetben elegendő futólag is összevetni Marosszentanna edényeit pl. a Kijev melletti Csernyahov meglepően rokon edényeivel ahhoz, hogy a gót biblia szavahihetősége és a gót mesterek önálló, magas színvonalú tudása kiderüljön. Nincs jele annak, hogy az erdélyi gót temetőkben talált edények a korábbi daciai lakosság féltve őrzött mesterségbeli tudásának – úgymond –, „tudományának” a termékei lennének. Az Erdélyben feltárt, biztosan 4. századi gót fazekaskemencék (Sepsiszentgyörgy-Eprestő, Bögöz-Vízlok) a Csernyahov–Marosszentanna-kultúra egész területén, valamint a vele szomszédos Barbaricumban általánosan elterjedt késő vaskori (,,La Tčne”) típusba tartoznak.
A régészeti leletekből ítélve virágzó kismesterség volt a fésűkészítés. A kovácsok egy része alighanem ötvös is volt, akik vas és bronz ruhakapcsoló fibulákat, övcsatokat készítettek nagy számban, jól bevált fogásokkal. Az ezüsttárgyak alapanyaga minden bizonnyal a római ezüstpénz (silubreins) volt, ezért érintette őket mindenkor súlyosan, ha a foederati szerződést a vele járó pénz- (gild) támogatással együtt felfüggesztették a rómaiak. A Rómától kapott arany (gulth) kizárólag a király és az előkelők kezébe jutott – magát az aranyat államilag hitelesített rudak formájában kapták.
A békeszerződések legfontosabb gót kérése mindenkor a római kereskedelem engedélyezése. Az amforákban szállított bor (wein) és étolaj (alewja) a gazdagok számára nélkülözhetetlen volt. Az üvegserlegek, -csészék és -poharak, a fémedények és cserép díszedények, valamint asszonyaik mindennapi 123cicomájának kellékei, az ezüst- és bronzékszerek s a különböző gyöngyök a sírleletek tanúsága szerint valósággal hozzátartoztak életükhöz. Ehhez járult még az a sok fontos áru, amely nem maradt ránk, pl. a gyapot- és más luxuskelmék. A 360-as években gazdaságuk már annyira ki volt szolgáltatva a birodalomnak, „quod conmerciis vetitis ultima necessariorum inopia barbari stringebantur” (Ammianus Marcellinus 27,5), vagyis a háborús időkben a kereskedelem elakadása miatt végső hiány lépett fel a mindennapi szükségletekben. Viszontfizetési eszközről csak egyről tudunk, de arról annál bővebben: rabszolgákról. A Gutthiudában, akire nem volt szükségük maguknak a gótoknak, az előbb-utóbb alighanem a dunai rabszolgapiacokra került. Ettől a sorstól igyekezett megóvni Aurelianus Dacia magával vitt lakosságát.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me