Átideologizálás és szakszerűség

Full text search

Átideologizálás és szakszerűség
1945 után tért hódított a marxista irodalomszemlélet, 1949-től kezdve pedig kiszorított minden más megközelítési módot, s egyeduralkodó lett. A nemzeti klasszicizmus az Arany János felé vezető út fokozatos belső fejlődésére vetett hangsúlyt, a marxista szemlélet a forradalmi hagyományokat emelte ki. Az átideologizálás sok leegyszerűsítéssel, vulgarizálással járt, értékek egész sorát zárta ki. A dogmatizmus az 1960-as években kezdett oldódni, előbb a filológiai munka, a régi magyar irodalom feltárása és kutatása kapott szabadabb utat, legkésőbb a modern törekvések értékelő feldolgozása szabadult meg legalább többé-kevésbé az irányított kultúrpolitika által megszabott ideológiai követelményektől. Az 1960-as évektől élénkebbé vált az irodalomtörténet-írás, kritikai kiadások készültek, megindult a magyar irodalomtörténet bibliográfiájának módszeres feldolgozása, portrémonográfiák, folyamattörténeti tanulmányok jelentek meg, a kutatásokban előtérbe került a magyar irodalom világirodalmi összefüggéseinek feltárása s a komparatisztikai módszer.

Szerb Antal Magyar irodalomtörténetét az Erdély Helikon 1930-ban kitűzött pályázatára készítette el
A magyar irodalom története 1–6. k. (1964–66) az MTA 1956-ban alapított Irodalomtudományi Intézetében készült Sőtér István főszerkesztésével. Az első két kötetet Klaniczay Tibor (1923–1992), a harmadikat Pándi Pál (1926–1987), a negyediket Sőtér István, az ötödiket és hatodikat Szabolcsi Miklós (1921–) szerkesztette. Összefoglaló kézikönyv, a kezdetektől 1945-ig terjedően részletes képet ad a magyar irodalom fejlődéséről, korszakairól, alkotóiról. A hat kötet tudósgárdája a lehetőségekhez képest mindent elkövetett, hogy tárgyilagosan, politikai elfogultságoktól mentesen dolgozza fel a magyar irodalom történetét, s a felhalmozódott részletkutatások eredményeit a nemzeti irodalom valódi értékeit egybefoglaló munkába építse be. E szándék legteljesebben a régi magyar irodalmat tárgyaló első két kötetben valósult meg, legkevésbé pedig az ideológiai kívánalmaknak leginkább kitett két 20. századi kötetben érvényesülhetett. A hat kötet minden korábbi kísérletnél nagyobb terjedelmű anyagot ölelt fel, számos új tudnivalót közölt a régi magyar irodalomról, a 18–19. századról, s ha számos hibával és tévedéssel is, először foglalta össze részletező teljességgel a 20. század első felének irodalmát. A hatkötetes irodalomtörténet folytatásaként jelent meg A magyar irodalom története 1945–1975 1–4. k. (1981–1990) Béládi Miklós (1928–1983) szerkesztésében. Ez az ugyancsak terjedelmes munka külön kötetekben tárgyalta az irodalmi élet eseményeit, a költészet és a próza történetét, s külön kötetet szentelt a határon túli magyar irodalmaknak.
Az 1960-as évektől kezdődően megnőtt az irodalomelmélet szerepe és jelentősége az irodalomtudományban. A leíró történetiségnél módszeresebb és szakszerűbb megközelítés igénye ösztönözte az irodalomkutatókat a strukturalizmus, majd a recepcióesztétika és a hermeneutika újabb irányainak megismerésére. A módszertani tájékozódás vitákat keltett, mert minden új módszertani mozzanat a marxista ideológia hegemóniáját csökkentette. A kutatómunka elméleti látóhatárának szélesítésében és önálló elméleti kutatások indításában úttörő szerepet töltött be az MTA Irodalomtudományi Intézete s az ott 1963–1971 között szerkesztett Kritika c. folyóirat. Jelentősen hozzájárult az irodalomtörténeti kutatások elméleti és módszertani fejlődéséhez a Helikon (Világirodalmi Figyelő), az Akadémiai Kiadó irodalomelméleti tanulmányokat közreadó Opus sorozata, valamint a szegedi egyetemen közreadott Studia poetica kötetek.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me