A zenei élet állami irányítása

Full text search

A zenei élet állami irányítása
Ami azonban e két-három évben a szakemberek, tanárok és zenészek eleven kezdeményezésének és hatósági támogatásának látszott, azt 1949 után az ideológiai-politikai kényszer igájába fogták. Kétségtelen, hogy a kultúra, ezen belül a zenekultúra államosítása egyes területeken soha nem képzelt előnyös lehetőségeket kínált. Az olcsó hangverseny- és operajegyek lehetővé tették, hogy a szerény jövedelmű emberek, értelmiségiek és diákok, nyugdíjasok és kispolgárok eddig nem látott tömegben hallgassanak zenét. A komolyzene megbecsülése a hivatalos ideológia részének számított. A zenekarok és a hangversenyrendezés, a zeneiskolák és a zeneműkiadás, a zenészek szervezetei és a zenei ismeretterjesztés – minden az állam kezébe került: az állami (voltaképpen párt) irányítást kellett elfogadniuk, viszont folyamatos működésük anyagi feltételeit is az állam garantálta. A népzene kutatása és ápolása ideológiai színezetű, államilag támogatott tevékenységgé vált. A Népzenekutató Csoport megalakítása, a Magyar Népzene Tára megindulása Bartók és Kodály 40 évvel korábbi tervét váltotta valóra. A zenetudomány anyagilag jól ellátott intézményeket kapott, és soha nem remélt nagy vállalkozásokba foghatott. A zenészek és zeneszerzők szerény, de biztos jövedelmi helyzetben dolgozhattak, a zenetanárok a korábbi, bizonytalan magánoktatás helyett államilag dotált iskolákban fogadhatták a tanulni vágyók hatalmas tömegeit.
Ennek a gondoskodásnak ára azonban kemény diktatúra volt mind személyi, mind szakmai tekintetben. A vezető posztokat a párt megbízható embereivel töltötték be, a zeneszerzés legaprólékosabb stíluskérdéseit is párthatározatok döntötték el, az iskolai énektanításban mind nagyobb helyet foglaltak el a politikai dalok, a nagy zenei intézmények a kulturális bürokrácia hatalma alá kerültek. A nálunk is érvényesített szovjet párthatározatok elzárták a modern zene áramlataitól a hazai zeneszerzőket (egy-két műve kivételével Bartók is a tiltott zeneszerzők listájára került). A burzsoának és kozmopolitának bélyegzett stílusirányzatok helyett egy konzervatív-akadémikus, mérsékelten népies, politikailag programatikus, optimizmust sugárzó és "közérthető" zeneszerzést akartak látni-hallani az állami vezetők, akik egy-egy díszhangversenyen, vagy a magyar zeneéletet áttekintő "plénumokon" megjelenésükkel jelképezték a zene megbecsülését és egyben szigorú ellenőrzését.
Holott a magyar zeneszerzésnek amúgy is megvoltak a maga problémái. Bartók és Kodály már az 1930-as években két lehetséges utat mutatott, s egyelőre kérdés volt, igazi követőkre, vagy epigonokra találnak-e. Olyan ígéretes fiatal zeneszerzők, mint pl. Járdányi Pál, Veress Sándor, Szervánszky Endre, Farkas Ferenc, Viski János már a 40-es évek elején keresték az utat, melyen a nagy tekintélyű mestereket követhetnék, de közben saját, önálló hangjukra is rátalálhatnának... (Néhányan azonban olyan hatások alá kerültek, melyek őket eleve más irányba vitték, így pl. Lajtha Lászlót a francia zenével, Szabó Ferencet a szovjet zeneszerzéssel, Kadosa Pált, Jemnitz Sándort a nyugat-európai stílusokkal való közvetlen érintkezés.)

Sztravinszkij Budapesten vezényel (1962)

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me