20. PRÁZSMÁR

Full text search

20. PRÁZSMÁR
1211-ben Tortillou néven jelentkezik a forrásokban. (Györffy: Az Árpád-kori. I. 831.) 1222-ben Tartelowe, Tertillou, 1240-ben Tartilleri, 1301-ben Prasmar, 1415-ben Tartlau, 1466-ben oppidum Prasmar, 1655-ben Prasmaár város, 1690-ben Prazsmár (Györffy: i.h.; C. Suciu: i.m.) formában fordul elő.
Egyházáról az első adat IV. Béla oklevelében található, amely szerint a király a falu egyházát a kerci ciszterciták joghatósága alá adja. A tatárjárás előtt tehát már temploma volt és egyházközsége. (Documente. XIII. C, I. 319. Urkundenbuch. I. 68.)
1332–1335-ben Miklós, 1540-ben Lukács a plébános. (Tonk: Erdélyiek. 174.; Urkundenbuch. IV. 302.) 1385-ben „Conradus Conradi plebanus de Tartla” a bécsi egyetemen tanul. (Fabini)
1409-ben a pápa elrendeli, hogy az üresedésben lévő plébániát adják Simon fiának Miklósnak. (Fabini)
A templomot 1218-ban kezdik építeni, tatárjáráskor elpusztul. Újraépítik, amiről az 1244-es felirat tanúskodik.
A templom kereszt alaprajzú, kerci mintára épült, de Kerctől eltérő formában: egyenlő szárú a keresztalap. (Kemény–Gyimesy: Ev. templomok.)
A kereszt találkozása fölötti négyzetes alapon emelkedik a torony. Az egyenlő szárú keresztalapot 1512–1515-ben módosították, amikor a keresztalap nyugati karját hosszabbították.
A keresztboltozatok tereit XV. századi bordásboltozatok díszítik, gazdag hálóboltozattal.
Az ablakok egy része csúcsíves, a többi köríves.
A sekrestye gótikus ajtaja kereszteződő pálca tagokkal, fogsoros párkánnyal díszített, keretelése már reneszánsz kori. (Balogh J.: Az erd. renaissance. 94, 281.) a XVI. század elején készült.
Nagy értéke a templomnak a XV. század közepén készült szárnyasoltár. 1803-ban összeomlott, a barcasági múzeumba került, de 1970-ben visszaállították. Megmentett tábláin Jézus szenvedéstörténetét örökítették meg: Jézus siratása, sírba tétele, a három Mária a kereszt alatt; feltámadás, lábmosás, utolsó vacsora, elfogatás és ostorozás.
A sekrestyében felfedeztek két táblát (Angyali üdvözlet és egy felismerhetetlen ábrázolás) B.D.O.D.A. 1505 jelzéssel. Ez már nem ennek a szárnyasoltárnak a tartozéka. (Roth: Die d Kunst in S. 125.)
Az egyenes szárú keresztalap a lovagrenddel állhat összefüggésben, s feltételezik, hogy ők kezdték el a templom építését még 1225 előtt, a szent kereszt tiszteletére. (Fabritius: S. Kirchenburgen. 42.; Komm mit. 1977. 142.)
A keleti szárnyat, mely a szentélyt helyettesíti, jellegzetes ciszterci oldalkápolnák tagolják.
A templomot hatalmas erőd veszi körül, a legnagyobb az erdélyi erődtemplomok között. A XV. században kezdik el építeni és a XVI. században elővárral, 4 toronnyal bővítik. Sok támadásnak volt kitéve
a tatárok, törökök részéről s földrengés sem kímélte (1242, 1278, 1284, 1336, 1345, 1421, 1431, 1520, 1547, 1551, 1564, 1583). (Komm mit. 1978. 77.) Csak Báthori tudta elfoglalni.
1400-ban búcsúengedélyt kap. (Fabini) Egy kis harang 1562-ben készült.
1529-ben készült ezüst kelyhe brassói ötvösmester alkotása. Felirata: „Hedschen HN FACIEN DUM ME FECIT”. (Balogh J.: i.m. 335.; Batthyaneum, II. 35.; Kelemen Emlékkönyv. 259.; Oprescu: Bisericile cetăţi. 222, 235.; Szőnyi: Régi magyar templomok. 226.)
A reformáció előtti tiszta katolikus lakói a reformáció idején lutheránusok lesznek, a
templommal együtt.
A XVIII. században lutheránus anyaegyház és e század elején is az. (Benkő J.: Transsilvania. II. 208.; Helységnévtár. 1913.)

A lutheránus templom tornya

Lutheránus templom

A lutheránus templom belseje

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me