Az ortodox kereszténység

Full text search

Az ortodox kereszténység
Az ortodox kereszténységet általában a keleti kereszténységgel azonosítják a római katolikus egyházzal való szakítás óta. Azonban az ortodoxia, amely az 5. sz.-tól külön úton fejlődött, nem azonosítja magát a Kelet fogalmával. A görög-bizánci világ számára elfogadhatóbb jelző a görög vagy ortodox jelző, amely pontosabban határozza meg a latin egyháztól való külön fejlődési útját.
Az ortodox és a katolikus egyház szétválását hagyományosan az 1054-es esztendőhöz kötik; holott ekkor csak annyi történt, hogy a római pápa és a konstantinápolyi pátriárka kölcsönösen kiközösítette egymást. De az igazi szakadást nem e kiközösítések jelentették (ezeket egyébként 1964-ben VI. Pál pápa és I. Athenagoras konstantinápolyi pátriárka kölcsönösen visszavonta), hiszen a többi keleti patriarkátus még hosszú ideig megtartotta Rómával a közösséget, és Konstantinápolyban is tovább működhettek latin templomok. A vita tárgya dogmatikai és egyháztani jellegű volt. A nyugati egyház a niceai hitvallásba belevette, hogy a Szentlélek nemcsak az Atyától, hanem a Fiútól is származik (filioque), ami a görög világ számára elfogadhatatlan volt; továbbá a keleti pátriárkák nem ismerték el a pápa nyugati módon értelmezett primátusát. E nézeteltérések már a 9. sz.-ban komoly konfliktusokat okoztak I. Miklós pápa és Phótíosz konstantinápolyi pátriárka között.
A tényleges egyházszakadás a keresztes háborúk idején következett be, amikor a létező keleti egyházi hierarchiák mellé a latinok Jeruzsálemben, Antiochiában és Konstantinápolyban saját püspökségeket állítottak fel. E sértő tett már lehetetlenné tett minden békéltető kísérletet. A latin és a görög egyház szakadása tehát, ha nem is egyetlen dátumhoz köthetően, de bekövetkezett, s e kettéválást – többszöri egyesítő kísérletek ellenére – azóta sem sikerült megszüntetni.
Az ortodox egyházat az öt ősi patriarkátusból 4 alkotja (Róma az ötödik): a konstantinápolyi (központja Isztambul, kb. 5 millió hívő, amelyből csak néhány ezer él Törökországban), az antiochiai (központja Damaszkusz, 450 000 hívő), az alexandriai (100 000 hívő) és a jeruzsálemi (50 000 hívő). Bizánc – azaz az ortodoxia – missziós tevékenysége a 9. sz.-ban erősödött meg. Elsősorban két thesszaloniki testvér, Szent Cirill és Szent Metód, a szlávok apostolainak érdeme, hogy a Keletrómai Birodalom északnyugati szomszédságában a morvák, bolgárok, szerbek, oroszok és románok a kereszténység útjára léptek. Az ő munkamódszerük lett az ortodox missziós tevékenység modellje. Ennek sajátossága, hogy a latin nyelvű egyházakat létrehozó frank misszionáriusokkal ellentétben a megtérítendő népek anyanyelvére ültették át a liturgikus szövegeket. A helyi nyelvek használata nagy lendületet adott a szláv írásbeliség és kulturális fejlődés kibontakozásának.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me