DR. HOMOLYA RÓBERT,

Full text search

DR. HOMOLYA RÓBERT,
DR. HOMOLYA RÓBERT, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium államtitkára: Köszönöm szépen. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Valóban, egy európai uniós napirendhez, illetve törvényjavaslathoz érkeztünk. A 2003/88. európai közösségi irányelv a munkaidő-szervezés egyes szempontjairól rendelkezik és egy európai bizottsági panasz alapján egy EU-s piloteljárás, illetve egy kötelezettségszegési eljárás indult a helyi közlekedésben menetrend szerint közlekedő, valamint 50 kilométert meg nem haladó vonalhosszon végzett menetrend szerinti helyközi autóbuszjáratokon dolgozó autóbuszvezetők pihenőideje tekintetében.
Az Európai Bizottság által lefolytatott piloteljárás, valamint kötelezettségszegési eljárásban megtartott személyes konzultációk, valamint egyeztetések, illetve a szakági, szakmai szervezetekkel, a munkavállalói, munkáltatói fórumokkal történt egyeztetéseknek megfelelően történt a törvényi rendelkezés kidolgozása, és ez a törvényi rendelkezés az Európai Bizottság által megfogalmazottaknak megfelelően a következőket tartalmazza.
Egyfelől a napi pihenőidőt két részben kell kiadni, amennyiben a munkavállaló pihenőideje egy napon eléri a 12 órát. Az egyik része egybefüggően legalább 9 órás lehet, a másik egybefüggően legalább 3 órás, és ezt a hosszabbik részt, a legfeljebb, legalább 9 órás részt a következő napi munkakezdést közvetlenül megelőző időre kell kiadni. A másik módosító rendelkezés pedig, hogy rendkívüli közlekedési helyzetben a napi pihenőidő kivételes csökkentését 8 órás egybefüggő időtartamra javasoljuk megállapítani. Ebben az utóbbi esetben a kimaradt pihenőidőt a következő szolgálat teljesítését közvetlenül követő egybefüggő napi pihenőidőhöz kell hozzáadni.
Az Európai Bizottság által elfogadott és a javaslatban is megjelenő szabályozás azt a célt szolgálja, hogy biztosítsák a közlekedésben és azon belül a közúti autóbuszos személyszállításban az ilyen autóbuszjáratoknál meglévő, az általánostól eltérő munkavégzési körülményeknek megfelelően az irányelv rendelkezésének betartását úgy, hogy a közlekedésben fennálló speciális igények is megfelelően érvényesülhessenek.
Ennek megfelelően tartalmazza a javaslat, hogy az ilyen autóbuszjáratoknál a napi pihenőidőt két részben kell kiadni. A járművezetők e pihenőidő alatt rendelkezésre állásra nem kötelezhetők, egyéb munkaköri kötelezettségük nincs, a pihenőidejükkel szabadon rendelkezhetnek, és ezt a szabadidőt azzal töltik el, amivel kívánják. Nagyon fontos ez a pihenőidei rendelkezés ahhoz, hogy a munkavállalók kellően kipihenhessék magukat, ugyanakkor a személyszállítási tevékenység folyamatosan biztosítva legyen. A pihenőidő két részletben történő kiadását az indokolja, hogy a személyszállítási igények elsősorban a reggeli, illetve az esti napszakban merülnek fel.
A javaslat fontos eleme, hogy az ismertetett szabályoktól a felek írásbeli megállapodással vagy kollektív szerződés rendelkezései esetén csak a munkavállalókra ennél kedvezőbb eltérésben állapodhatnak meg, tehát a törvényi szabályoktól csak kedvezőbb pihenőidei rendelkezéseket lehet megállapítani szerződéses megállapodásban vagy kollektív szerződésben.
Fontos körülmény, hogy ez a változás, ennek a pihenőidőnek a két részletben történő kiadása azonnal nem vezethető be, és egy törvényi átmenet biztosítása szükséges, ezért a javaslat azt fogalmazza meg, hogy csak 2018. január 1-jétől lépjenek hatályba ezek a rendelkezések. Mint korábban említettem, a javaslat kidolgozásakor a szakszervezetekkel, szakmai szervezetekkel, a nagyobb Volán-társaságokkal, helyi Volán-társaságokkal, állami Volán-társaságokkal megtörtént az egyeztetés, és ebben az egyeztetésben erre a közös álláspontra jutottunk, amelyet most a tisztelt Országgyűlés elé terjesztünk.
(11.50)
Az előbbiekben kifejtettek alapján tehát egy előremutató, a munkavállalók és a közösségi közlekedés érdekeinek megfelelő törvényjavaslat került a tisztelt Ház elé beterjesztésre. Ezért kérem a tisztelt Országgyűlést, hogy a T/13484. számú törvényjavaslat elfogadását szíveskedjen támogatni. Köszönöm megtisztelő figyelmüket. (Taps a kormánypártok soraiból.)

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me