SZABÓ ZSOLT

Full text search

SZABÓ ZSOLT
SZABÓ ZSOLT nemzeti fejlesztési minisztériumi államtitkár, a napirendi pont előadója: Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Az előttünk fekvő törvényjavaslat rezsi- és bürokráciacsökkentési, valamint fogyasztóvédelmi célú pontosító jellegű módosításokat tartalmaz. A feladat a víziközmű-szolgáltatás területén az ex ante feltételek megteremtése és annak elősegítése, hogy biztonsággal történjen meg ez a közszolgáltatás.
A módosítások lehetővé teszik, hogy a kormány rezsicsökkentési politikájának fenntarthatósága hosszú távon fennálljon, és a szektor működőképességét elősegítsük, annak fenntartását biztosítsuk. A víziközmű-beruházások esetében tapasztalható az, hogy a pályázatok kötelező fenntartási időszaka jóval rövidebb, mint az elvárható hasznos élettartam, és ez a feltétel hosszú fenntartási időre vetítve kedvezőbb árat jelent, és arra tekintettel, hogy a fenntarthatóság megfelelő legyen, ezért mindenképpen hosszabb élettartamú és megfelelő minőségű anyagok beépítését igényli. Ugyanakkor a hosszú élettartamú megoldások összességében mégis olcsóbbak, hiszen az egy évre jutó összes ráfordítás itt lesz a legalacsonyabb, és ez indokolja, hogy a szabályozással módosítsuk ezt a jogszabályi előírást.
A törvényjavaslat a víziközműrendszerek felújítási, rekonstrukciós forrásainak biztosítására ad finanszírozási lehetőséget, ez egyben összhangban van a kormány rezsicsökkentési eljárásával. A víziközmű-szolgáltatóknak a beruházások, fejlesztések során a szakmai döntésekbe történő bevonása egyben garancia is, amelyben a víziközmű-szolgáltatás alapelveinek teljesülését tudja biztosítani.
A törvénymódosítással a víziközmű-szolgál-ta-tóknak a vízi közműre irányuló beruházásra, a tervszerű rekonstrukciós, felújítási és pótlási munkáinak műszaki tartalmára vonatkozóan a szakszerűség jelenti elsősorban azt az állásfoglalást, amit biztosítaniuk kell. Érvényesül a legkisebb költség elve, ennek értelmében a víziközmű-rendszer fejlesztésének tervezése, megvalósítása során az üzemeltetési megoldások előnyben részesítik azokat, ahol a legkisebb ráfordítással a leghosszabb időtartamot tudjuk biztosítani.
A törvényjavaslat új elemként rendelkezik az úgynevezett víziközmű-alapról, amely a szolgáltató és az ellátásért felelős önkéntes megállapodása alapján létrehozott, úgynevezett fejlesztési finanszírozást biztosító alapok összessége. Így különösen a használati díjak nyilvántartásáról szól, és a felhasználásra kerülő vagy szolgáló, elkülönített számlán biztosított pénzeszközökről is szól egyben.
A javaslat ezen túl kiemelt figyelmet fordít a fogyasztóvédelmi alapelvek teljesülésére is, így konkrétan a védendő felhasználók terheit csökkenti azzal, hogy a legrászorultabbakat segítik, hogy minél kevesebb bürokratikus eljárással minél hosszabb távon kapják meg a védendő vagy védett státusz kategóriát. Ennek megfelelően minden év március 31-ig köteles csak egy alkalommal elszámolni, és amennyiben hosszú távon fennáll a védendő, a védett státusz, úgy erre még egyszer nincs szükség, hiszen ez folyamatosan fenn fog állni.
A módosítás a többszöri igazolási kötelezettséget megszünteti, és ezáltal eleve a rászorultabb helyzetben lévő, kiszolgáltatottabb védendő fogyasztók esetében csökkenti a terheket. Valamennyi felhasználó érdekeinek védelmét szolgálja továbbá, hogy az előfi-zetős mérők alkalmazási körének bővítését lehetővé tesszük azáltal, hogy az alkalmazások lehetősége a módosítást megelőzően megkötött szerződések esetében is biztosítható.
A törvényjavaslat illeszkedik a kormány új otthonteremtési programjához, amelynek egyik eleme, hogy az építésügyi szabályok egyszerűsítése történik meg, megkönnyítve ezzel a magyar családok új otthonhoz jutását és az új lakáscélú ingatlanok építésének ösztönzését.
A nem lakossági felhasználóknak a víziközmű-szolgáltatóval kötött szerződésben foglaltak szerint kell a szolgáltató részére a víziközmű-fejlesztési hozzájárulást megfizetnie, ha az új bekötés a nem lakossági felhasználó által nem továbbértékesítésre épített, új építésű lakások esetében a víziközmű-szolgál-ta-tást szolgálja. Ezenkívül a korábban üzemeltetési szerződéssel rendelkező beruházással érintett víziközműrendszerek nem veszítik el a felújítási-pótlási fedezetet a szerződéses jogcím változásai miatt.
A törvényjavaslat az európai uniós szabályoknak való megfelelést is biztosítja, hiszen a hálózati és információs rendszerek biztonságának az egész Unióban egységes, magas szintre történő intézkedéssel való emelését és egyben a parlamenti és tanácsi irányelvek egyes elemeinek az átültetését a törvény-be szintén biztosítjuk. A víziközmű-szolgáltatók törvényen alapuló feladatait és az állami, önkormányzati szervek elektronikus információs rendszerében való rögzítését egyszerűsítjük a jogszabályi módosítás által. A víziközmű-szolgáltatókról szóló törvényben részletszabályokat nem fektetünk le, a módosítás a meglévő szabályozás egyértelműsítését szolgálja.
Tisztelt Országgyűlés! Az önök előtt található törvény a víziközmű-ágazat jogszabály-pontosító, technikai jellegű módosításait tartalmazza. Kérem, hogy a T/15057. számon nyilvántartott törvénymódosítási javaslatot megvitatni és a szavazás során támogatni szíveskedjenek. Köszönöm szépen megtisztelő figyelmüket.
(14.40)

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me