CSEPREGHY NÁNDOR,

Full text search

CSEPREGHY NÁNDOR,
CSEPREGHY NÁNDOR, a Miniszterelnökség államtitkára: Köszönöm szépen. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselők! Engedjék meg, hogy a kritikus pontokra reagáljak és megköszönjem a Fidesz támogató hozzászólását.
A Józsa képviselő úr által felvetettekre: amikor ezt az egész módosítást megkezdtük az építés ügyét érintő törvények, különböző szabályok módosítása kapcsán, akkor az a cél lebegett a kormány szeme előtt, hogy két szempontot kell figyelembe venni: hogyan lesz több lakás, hogyan lehet több otthon megépítését támogatni és hogyan lehet mindezt kevesebb bürokráciával. Ez beilleszkedik egy nagy csomagba, amit már képviselő asszony említett, a bürokráciacsökkentés egészébe, ami az egész állam, az állampolgárok, az állami cégek viszonyrendszerét kell hogy tisztázza.
Valóban ezek a kérdések, amiket ön felvet, ezek legitim kérdések, képviselő úr, abban a tekintetben, hogy mi lesz a garancia, mi a törvényi garancia arra, hogy ami megépül, az valóban úgy épül meg, amit a szabályok megszabnak, akkor, hogy ha nincs engedélyező szerepe a hivataloknak, hanem tudomásulvételi szerepe van.
Egyrészt itt azok a garanciák vannak meg, ami a tervezői és kivitelezői művezetés a teljes projekt életciklusa során, megfelelő biztosítékokkal az építtető irányába, hogy ha valamiért mégis előáll az az állapot, hogy amit ő megépíttetett, az nem felel meg a szabályoknak, akkor ő legalább pénzügyi garanciát kapjon arra vonatkozóan a tervezést aláíró és a kivitelezést felügyelő mérnököktől, hogy annak van egy pénzügyi garanciája. Ennek egy pénzügyi konstrukció kell legyen a hátterében, ami megadja azt a biztosítékot, hogy ha valóban olyan hiba keletkezik, ami nem a megrendelőnek, az építtetőnek a felelősségi körében róható fel, hanem a kivitelezést és a tervezést koordináló mérnököknél, akkor az építtető pénzügyi biztosítékot kap.
Mivel teljes egészében objektivizáltuk azt a feltételrendszert, hogy egy szabálytalan építést követően mi az, ami fennmaradhat, és mi az, ami nem maradhat fenn, ezért én nem látom azt a mozgásteret, amit ön említett, hogy a dellával vagy a pénzügyi motiválás eszközével a fennmaradási engedélyt meg lehet szerezni, hiszen nincs a hatóságoknak ebben a tekintetben szubjektív elbírálási jogköre.
Tehát amennyiben az épület nem felel meg azoknak a paramétereknek, amit az építési szabályzatok rögzítenek, akkor ott nagyon világos bontási kötelezettség keletkezik a végén. Az a vita, ami egy budai villa kapcsán merült fel az elmúlt években, nem fordulhat elő például ennek az új szabályozásnak a keretében.
Az a kérdés egy valóban érdekes kérdés, amit ön felvetett, hogy tervező és tervező között is értelemszerűen van különbség, és mi a garancia arra vonatkozóan, hogy egy fiatal tervező, aki nem rendelkezik olyan szakmai tapasztalattal, mint egy idősebb tervező, az olyan minőségű munkát tud letenni, mint amit a megrendelők elvárnak. Itt egyrészt ki szeretném fejezni a kormányzatnak azt a meggyőződését, hogy bízunk a felsőoktatási rendszernek a teljesítőképességében. Ez a kérdés jogosan tevődhet fel akkor is, hogyha valakinek valamilyen okból kifolyólag kés alá kell feküdnie a kórházban, és hogyha egy fiatal orvos műti, annak valószínűleg kevesebb rutinműtét van még a kezében, mint egy idősebb orvosnak. De ott megvannak azok a belső szakmai sztenderdek, ami a szakmai előremenetelt biztosítja, és ebben a kamarákkal való együttműködést és a kamaráknak az ellenőrzési jogkörét ebben a tekintetben megerősítve, egy ilyen típusú szakmai garanciát látunk ebben az intézkedésben.
(14.40)
Nem tette fel kérdésként, de azért merült fel itt a budapesti szakmai kamarának a kiválasztása, mert a létszámát tekintve ez az a szervezet, amely kellően nagy kapacitásokkal rendelkezik arra, hogy ezt az ellenőrző, kontrollfunkciót el tudja látni, és azért nem az országos kamara, mert mint fellebbviteli fórum a döntéseivel szemben így másodsorban lényegében beléphet.
A képviselő asszony több kérdést is érintett. Az, hogy a kérdés így két héten belül visszakerül, az az, hogy a Kovács államtitkár úr által képviselt bürokráciacsökkentő általános, vagy mondjuk így: salátának nevezhető javaslatait fogta egybe, ez pedig csak az építésügyi történetekről szól.
Amit ön hiányolt, a településkép-védelmi törvényt követő kormányrendelet, az már kormányközi egyeztetésen, közigazgatási egyeztetés előtt van, és november folyamán várhatóan megjelenik, tehát november folyamán a kormány tudja tárgyalni, november végén, december elején meg is tud jelenni, az idei évben lezárja ezt a kötelezettségét a kormányzat.
Valóban értem a kérdést, amit az ügyben tetszik feszegetni, hogy a rendszerváltás óta kialakult építésügyi szabályozásnak volt egy koherens egysége, amit a kormányzat megbontott ezzel az intézkedésével, de pont az a célunk, hogy ha az állami bürokráciát csökkenteni akarjuk - és most nem a létszámoldaláról beszélek, hanem az intézményrendszeri akadályokról meg az adminisztratív akadályokról -, akkor gyökeresen hozzá kell nyúlni azokhoz a szabályokhoz, amely szabályok alkalmazását kell az építésügyben végrehajtani, és azt gondolom, hogy az irányok, akár az építési bejelentések drasztikus duplázódása a tavalyi évhez képest, azok mind-mind azt igazolják vissza, hogy igenis van piaci igény ezekre az egyszerűsítésekre.
Vannak olyan kérdések, amelyeket ma még nem látunk ebben a tekintetben, de azt a szándékot tudom csak megerősíteni a képviselő asszony irányába is, hogy a kormányzat nyitott arra a jövőben is, hogy újra és újra megnyissa ezeket a fejezeteket, amennyiben az élet azt kikényszeríti, és a bürokráciacsökkentésnek az intézkedéssorát csak akkor tudjuk ténylegesen végigvinni, hogyha hozzányúlunk olyan szabályozói eszközökhöz, amelyek alapvetően kiskorúként tekintenek lényegében az állampolgárokra, és nem feltételezik róluk, hogy megfelelő műszaki tudással a hátterükben, amit egy tervező, egy művezetői kivitelezés oda tud tenni, ők valóban képesek betartani azokat a szabályokat, amelyeket a törvény betűje szerint be kell tartani. Valóban egy sokkal kiegyenlítettebb viszonyrendszert feltételez, amiben vannak veszélyek, vannak lehetőségek különböző buktatókra, de azt gondolom, ezt a szabályozási eszközökkel a kormány tudja kezelni.
Elnök úr, köszönöm szépen a figyelmet. (Taps a kormánypártok soraiban.)

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me