DR. GALAMBOS DÉNES, a Törvényalkotási bizottság előadója: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! Tisztelt Államtitkár Úr! A Törvényalkotási bizottság 2015. június 11-i ülésén megtárgyalta a Nemzeti Adó- és Vámhivatalról szóló 2010. évi CXXII. törvény módosításáról szóló T/4742. számú törvényjavaslatot.
A bizottság ülése során a tagok megtárgyalták a Törvényalkotási bizottság saját módosító javaslatait. A bizottság a Törvényalkotási bizottság saját módosító javaslatának 5. és 16. pontját, amely a pénzügyőrökre vonatkozó hatályos vezénylési szabályok fenntartását célozza, illetve szövegpontosító és nyelvhelyességi változtatásokat tartalmaz, 29 igen szavazattal, ellenszavazat és tartózkodás nélkül, egyhangúlag támogatta.
A bizottsági ülésen - hogy elhangozzék az is, ellenzéki oldalról milyen hozzászólások voltak - Harangozó Tamás MSZP-s képviselő úr elmondta, hogy minden kötelező rendelkezést kivesznek a Hszt.-ből. Én azt gondolom, hogy ezzel a sommás megjegyzéssel nem érthetünk egyet. Amikor a régi és az új Hszt. a szolgálati jogviszonyokra vonatkozó szabályozás közötti összhangot kívánja megteremteni, akkor egyúttal rendet kíván teremteni abban a helyzetben is, hogy a rendvédelmi szervek életpályamodell-bevezetése kapcsán azok a rendelkezések harmonizáljanak, amelyeket a régi és az új Hszt. között éppen ez a törvénymódosítás tesz helyre.
Azt gondolom, alapmeghatározásként utalhatok arra, hogy az érintett állomány szolgálati jogviszonya - ideértve a rendvédelmi dolgozókét, és ebben a körben, amiről most beszélünk, a pénzügyőrökét is - az állam és a hivatásos állomány tagjai között létrejött különleges közszolgálati jogviszony, amelyben mindkét felet a sajátos szolgálati körülményeknek megfelelő kötelezettségek terhelik és jogosultságok illetik meg. Ezt azért szerettem volna kihangsúlyozni, mert nem értek egyet azzal, hogy a kedvező rendelkezések helyébe lépnek olyan rendelkezések, amelyekkel tulajdonképpen nehézségeket okozunk ezen állomány tagjainak, hiszen egy életpályamodell során egy komoly követelményrendszert is meg kell fogalmazni, a szándék pedig az, hogy azoknak a kollégáknak a számára, akik ezen a területen dolgoznak - jellemzően pénzügyőrök -, a vezénylés nélküli helyzetet egyértelművé tegye a törvénymódosítás.
A cél az, hogy a majd’ 23 ezer fővel dolgozó, az államkassza bevételének jelentős részéért felelős adóhivatalban javuljon az adóbeszedés hatékonysága, és folytatódjon az olyan eljárások kialakítása, amelyek a vállalkozások és a magánszemélyek számára egyszerűbbek, ugyanakkor az elvárt bevételek maximális beszedését biztosítják. Egy felmérés szerint a Nemzeti Adó- és Vámhivatal revizorai 2013-ban 38 ezer adóellenőrzést végeztek, és ez a szám 2014-ben vélhetően tovább növekedett. Megfelelő informatikai szakmai bázis nélkül ez lehetetlen lett volna.
Mindazokat a véleményeket összegezve, amelyek a bizottságban elhangzottak, azt kérem a plenáris ülésen, hogy a bizottság összegző módosító javaslatát és az összegző jelentést - amelyet a bizottság 23 igen szavazattal, ellenszavazat nélkül, 6 tartózkodás mellett elfogadott - fogadja el a parlament is, és hagyja jóvá a törvénymódosítást. Köszönöm a figyelmüket. (Taps a Fidesz soraiban.)