DR. LATORCAI JÁNOS

Full text search

DR. LATORCAI JÁNOS
DR. LATORCAI JÁNOS (KDNP): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Államtitkár Úr! Kedves Képviselőtársaim! Majd’ egy évtized után lekerültünk a szégyenpadról. Tavaly júliusban kikerültünk az Európai Unió túlzottdeficit-eljárása alól, hallhattuk többektől is még a 2013. évi zárszámadás vitájában is. Mindez a tudatosan tervezett és kézben tartott költségvetési politika eredménye. A költségvetési hiány és az adósságráta csökkentése, a gazdasági növekedés beindítása, a foglalkoztatottak számának folyamatos emelkedése arról tanúskodik, sok más hozzászólóval ellentétben, hogy jó úton járunk. A makroszámok szigorú tények, és ezek egyértelműen ezt bizonyítják, még ha a képviselőtársamnak más is erről a véleménye. Ugyanis a napokban elmélyedtem, és ajánlom valamennyiüknek elmélyedni az Állami Számvevőszék honlapján elérhető nyilvános jelentésekben és véleményekben; 2006-ig jutottam vissza, az adott évre vonatkozó zárszámadásokat vettem vizsgálat alá. A tapasztalataim azt mutatták, hogy az ÁSZ megállapításai, észrevételei alátámasztják mindazt, amit Domokos László elnök úr itt a felszólalásában, illetve az ÁSZ múlt heti sajtótájékoztatóján mondott, miszerint a 2015. évi központi költségvetési törvényjavaslat a legjobb ilyen törvényjavaslat az elmúlt esztendőkben. Ez a megállapítás az elmúlt nyolc évet figyelembe véve egészen biztosan igaz. Ez különösen fontos, tisztelt Gúr Nándor képviselő úr, hiszen például a 2008. évi zárszámadás ellenőrzése során az ÁSZ még azt állapította meg, hogy a törvényjavaslat nem átlátható.
Nos, az Európában kiemelkedő 3,2 százalékos gazdasági növekedésünkre tekintettel, azt hiszem, bátran kijelenthető, hogy a tervezett 16 380 milliárd forintos bevételi és a 17 258 milliárd forintos kiadási előirányzat, 877 milliárd forintos hiány mellett, ez a költségvetési javaslat nemcsak hogy átlátható, hanem megalapozott is. Az átláthatóság alatt ugyanakkor nemcsak transzparenciát értek, hanem azt is, hogy a kiadási oldal számait vizsgálva kirajzolódik a költségvetési tervezet mögött meghúzódó új típusú filozófia is, hiszen továbbra is a munkahelyteremtés, a családok támogatása és a gazdaságélénkítés céljai állnak az egész tervezés középpontjában.
A költségvetés számai szerint jövőre többet fordítunk a családok és a gyermekvállalás támogatására, a munkahelyteremtésre és az oktatásra - itt alá szeretném húzni, hogy mind a közoktatásra, mind a felsőoktatásra, majd a számokat is mondom -, a közbiztonságra, a gazdák támogatására, a nyugdíjak értékének a megőrzésére és a gazdaság fejlesztésére. Gazdaságpolitikusként ez utóbbi jelentőségére hívnám fel képviselőtársaim figyelmét.
A gazdaságélénkítés jegyében a passzív ellátások helyett az aktív, a munka irányába ható intézkedések támogatása fog növekedni. Így jövőre az ideinél több támogatásra számíthatnak a vállalkozások. Jövőre az uniós támogatás felhasználásával különben egy nagyléptékű gazdaságfejlesztési program kezdődik. A 2014-2020 közötti fejlesztési ciklusban hét év alatt több mint 34 milliárd euró támogatás érkezik hazánkba. Ez a hazai társfinanszírozással együtt mintegy 12 ezer milliárd forintos fejlesztést jelenthet majd a következő években. A hazánkba érkező fejlesztési és beruházási támogatások 60 százalékát pedig gazdaságfejlesztésre és munkahelyteremtésre szándékozik a kormány fordítani. Ez alapján, azt hiszem, joggal állítható, hogy a 2014. évi gazdasági növekedés feltételei jövőre is biztosítottak lesznek.
Áttekintve a költségvetést, megállapítható, hogy komoly visszafogottságot és mértéktartást jelez, hogy a kormány 2015-re csak 2,5 százalékos gazdasági növekedéssel, 2,4 százalékos uniós módszertan szerint számított hiánnyal és 75,4 százalékos év végi GDP-arányos államadóssággal számol. Ezt biztosítandó, megfelelő tartalékokat is létrehoztak, és ezek felhasználásával, ha probléma is jelentkezik, ahogy Tóth Csaba felszólalásában hallhattuk, akkor van arra lehetőség, hogy az eredmények ennek megfelelően változzanak.
A gazdaság várható teljesítménynövekedéséből következően jövőre a munkaerőpiacon megmarad a kedvező tendencia. A számítások szerint több mint 260 ezren dolgoznak majd többen, mint a válság előtt, a munkanélküliségi ráta pedig 8 százalék alá csökkenhet. Mindezek mellett a hazai gazdaság szerkezetében is kiegyensúlyozottabb lesz, erősödik a belső kereslet, a háztartások fogyasztása várhatóan 2 százalékkal bővül. A gazdasági növekedést ugyanakkor az alacsony inflációs környezet is támogatja, amely a tervek szerint jövőre is csak 1,8 százalékos lesz, de a jövőt szolgálja a köznevelés 8 százalékos és a felsőoktatás több mint 10 százalékos bővítése is.
(14.10)
Ahogy a miniszteri expozéban hallhattuk, a jövő évet stabil pénzügyi háttér jellemzi majd. Ez teszi lehetővé, hogy 2015-ben mintegy 240 milliárd forint maradhasson a családoknál. Mindemellett a bankok elszámoltatásának köszönhetően a törlesztőrészletek várhatóan 25-30 százalékos csökkenésén túl, a rezsicsökkentés fenntartásának köszönhetően még további 30 milliárd forinttal nő a családok rendelkezésére álló jövedelem.
Magyarország gazdasági mozgásterének bővülése lehetővé teszi, hogy 2015. július 1-jétől 4 milliárd forintos állami támogatás mellett a kormány bevezesse a családi otthonteremtési kedvezményt is, amely nemcsak új, hanem használt lakás vásárlására is lehetőséget ad. Szeretném jelezni, hogy ennek az anagrammája, a csók valamiféleképpen pontosan azt jelzi, hogy ennek eredményeképp tiszta érzelmek indulnak, és sok-sok házasság fog születni.
A családok támogatása és a foglalkoztatás bővítése is természetesen csak akkor lehet sikeres és eredményes, ha az alapvető állami intézmények és a struktúrák megfelelően működnek, éppen ezért fog az egészségügyben folytatódni a dolgozók bérének a javítása. Az egészségügy jövőre 79 milliárd forinttal kap többet, mint az idei évben, sőt a kórházak is jelentős többletforráshoz jutnak majd. Valaki úgy fogalmazott, hogy végre bekerül a rendszerbe az a plusz egyhavi forrás, amit eddig hiányolt a szakma. Az egészségügyi dolgozók béremelése mellett a jövő évben folytatódik a pedagógusok béremelése, és az folytatódni fog a következő években is, valamint növekszik a rendvédelmi dolgozók bére is.
Tisztelt Képviselőtársaim! Az Állami Számvevőszék megállapította, hogy a törvényjavaslat megfelel az Alaptörvénynek, a stabilitási törvénynek, az államadósság szabályának, valamint az államháztartásról szóló törvény előírásainak, és rendelkezik tartalékokról is. Az elemzések azt mutatják, hogy jövőre is kedvezőek maradnak a makrogazdasági mutatók, amit a Költségvetési Tanács elnökének összegzése mellett a nagy hitelminősítő intézetek várakozásai is megerősítenek, ugyanis nincs olyan hitelminősítő intézet, amelyik esetében nem ezt tapasztalnánk.
Így lehet olyan alapot képező költségvetést készíteni 2015-re, amely biztosítja majd, hogy hazánk továbbra is jó úton járjon, ahogy Széchenyi István mondta: „Ha a teremtés útját járjuk, jó úton járunk.” Persze, ehhez figyelembe kell venni mindazokat, amelyekre az ÁSZ véleménye ráirányította a figyelmünket, azokat a kockázatokat és jogszabályi hiányosságokat, amelyeket az ÁSZ elnöke is említett. Feladatunk tehát van, hogy a költségvetés kapcsán ügyeljünk arra, hogy módosítási javaslataink szerint ezeket a kockázatokat kiküszöböljük, és a szükséges törvénymódosításokat pedig elvégezzük.
Ha ezeket megtesszük, akkor egészen biztosan jó úton járunk. Köszönöm a figyelmüket. (Taps a kormánypárti padsorokban.)

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me