DR. KONTRÁT KÁROLY belügyminisztériumi államtitkár: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselő Úr! Először is szeretnék köszönetet mondani Simon Miklós képviselő úrnak, hogy hozzászólásában a Belügyminisztérium költségvetését, a közbiztonság kérdését, a fegyveres és rendvédelmi életpályamodellt szóba hozta, értékelte és méltatta. Úgy gondolom, fontos az, hogy a vita ezen szakaszában a kormány képviseletében én erre reagálják, ezt szeretném most megtenni.
A kormány 2010. májusi 29-ei megalakulását követően a második Orbán-kormány kiemelt nemzeti ügyként határozta meg a közbiztonság megerősítését, és az elmúlt négy évben nagyon sok intézkedést, sok törvényt, erős törvényeket fogadott el a parlament ennek érdekében. 2013. szeptember 25-én az országos rendőrfőkapitány úr - úgy, ahogy a képviselő úr mondta - az északkelet-magyarországi régió öt megyéjére rendelt el fokozott rendőri jelenlétet és rendőri ellenőrzést, amiben a helyi megyei rendőrfőkapitányság személyi állománya mellett a Készenléti Rendőrség Rendészeti Igazgatóságának személyi állománya is részt vett.
Ez az ellenőrzés meghozta az eredményét, néhány számot én is szeretnék ismertetni: az öt megyében 15,1 százalékkal kevesebb bűncselekményt regisztráltak, mint korábban; a lopások és betöréses lopások száma 19,5 százalékkal csökkent, a gépkocsilopások száma 27,7 százalékkal csökkent, ugyanakkor például az ittas járművezetések felderítése 37 százalékkal növekedett; közel 11 ezer embert fogtak el bűncselekmény elkövetésének gyanúja miatt, és jelentős eredményeket értek el a bűncselekmények megelőzése érdekében.
Ezt a közbiztonsági mintaprogramot terjesztette ki a kormány a 2014. július 1-jei döntésével Magyarország valamennyi településére, Magyarországnak mind a 3154 településén, tehát az egész ország területén folytatódott, illetőleg kiterjesztette a rendőrség a közbiztonsági mintaprogramot. Ez a mintaprogram közel 6 milliárd forintba került, ennek a forrásait a kormány biztosította. Ezek az eredmények azt mutatják, hogy ez a program eredményes volt, és ez folytatódik a jövőt illetően is.
Ami a rendőrség 2015-ös költségvetési lehetőségeit illeti - valóban úgy, ahogy a képviselő úr elmondta -, 16 milliárd forinttal több forrás áll a tervezett, a benyújtott és a jelenleg tárgyalt tervezet szerint a rendőrség rendelkezésére, mint 2014-ben. Ez a költségvetési forrás biztosítja a rendőrség eredményes működésének feltételeit mind a személyi állomány bérét illetően, mind a dologi kiadások, mind a fejlesztések, mind a technikai háttér biztosítása érdekében.
Engedjék meg, hogy én is kitérjek egy nagyon fontos momentumra, amit szintén említett a képviselő úr, ez pedig a fegyveres és rendvédelmi életpályamodell elindítása 2015. július 1-jétől. Ha visszagondolunk az elmúlt ciklusra 2010 és 2014 között, két alkalommal tudtuk a tiszthelyettesi és a zászlósi állomány illetményét emelni: egyrészt 2012. január 1-jétől havi 14 ezer forinttal, majd 2014. január 1-jétől további havi 10-10 ezer forinttal emeltük a tiszthelyettesi és a zászlós állomány bérét.
Most pedig a fegyveres és rendvédelmi életpályamodell bevezetésével 2015. július 1-jétől indul ez a program, és ennek első lépéseként 2015. július 1-jétől átlagosan 30 százalékkal - tehát még egyszer mondom, átlagosan 30 százalékkal - emelkedik a fegyveres és rendvédelmi területen dolgozó hivatásos állomány illetménye. Ez a Belügyminisztérium vonatkozásában a rendőrök, a tűzoltók, a katasztrófavédelmisek, a büntetés-végrehajtásban szolgálatot teljesítők és a titkosszolgálatoknál szolgálatot teljesítő hivatásos állományúak illetményének 30 százalékos emelését jelenti, és az életpályamodell többi elemét is be fogjuk majd jelenteni.
Jelenleg a költségvetésben 44 milliárd forinttal a 2015. július 1-jei 30 százalékos illetményemelés szerepel, de egyébként ez a költségvetés tartalmazza… - tovább folytatódik és megteremti a forrásait a korábbi tiszthelyettesi, zászlósi illetmények emelésének. Fejlesztéseket is tartalmaz, például az érdi rendőrfőkapitányság felépítésére 1 milliárd 200 millió forint forrást tartalmaz, és tartalmaz továbbá forrásokat mindazon feladatok elvégzésére, amelyek a közbiztonság további megerősítését szolgálják.
Úgy, ahogy képviselő úr elmondta, a 2015. évi költségvetés belügyminisztériumi fejezetének fontos prioritása egyrészt a közbiztonság megerősítése, a terrorizmus elleni védelem, a határon túli magyarok számára biztosított kedvezményes honosítási lehetőség gyors és eredményes, hatékony végrehajtása, a katasztrófavédelem erősítése és a kis értékű bűnügyek felderítése, a büntetés-végrehajtás.
Még egy nagyon fontos területet emelnék ki itt az első reflektálásban, ez pedig a büntetés-végrehajtás kérdése. 2010-hez viszonyítva jelentősen nőtt a büntetésüket töltők létszáma, ennek a létszáma jelenleg 18 157 fő, ez 2015-ben várhatóan 18 500 főre emelkedik. Ennek a létszámnak a megfelelő elhelyezésére vonatkozó fejlesztési forrásokat is tartalmazza a költségvetés. A szirmabesenyői büntetés-végrehajtási intézet létrehozására 4 milliárd forintot, illetőleg négy jelenleg működő büntetés-végrehajtási intézet bővítésére is tartalmaz jelentős forrásokat a költségvetés. Emellett ki kell emelni azt, hogy 2015. január 1-jén lép hatályba az új büntetés-végrehajtási kódex, amely fontos szabályokat tartalmaz a büntetések eredményes végrehajtására.
A büntetés-végrehajtásnál még szeretném kiemelni, hogy további célunk, hogy az elítéltek teljes munkáltatása, teljes foglalkoztatása megtörténjen. Ennek érdekében 2015-ben jelentős lépéseket teszünk meg.
Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselő Úr! Úgy gondolom, nagyon fontos az, hogy a belügyminisztériumi fejezet megfelelő pozíciót foglal el a 2015-ös központi költségvetésben. Arra kérem a tisztelt képviselőtársaimat, arra kérem a tisztelt Országgyűlést, hogy támogassák a 2015-ös költségvetési törvényjavaslatot és benne a belügyminisztériumi fejezet költségvetését.
Köszönöm a figyelmüket. (Taps a kormánypártok soraiban.)