DEMETER MÁRTA

Full text search

DEMETER MÁRTA
DEMETER MÁRTA (MSZP): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! Én pedig nagy tisztelettel szeretném felhívni Papcsák Ferenc figyelmét arra, hogy az államadósság nem csökkent, hanem az államadósság nőtt. Ez nem számmisztika, ezek tények.
Szeretném még egyszer hangsúlyozni, ezt már többször megtettem itt, a Parlament falai között, hogy nemcsak az államadósság nő, hanem a Fidesz adóssága nő a magyar emberek felé minden egyes nappal, amikor hazudnak nekik. Mert mit csinálnak? (Dr. Papcsák Ferenc: Nem mindegy, hogy mihez viszonyítjuk az adósság mértékét!)
Nagyon örülök, hogy Boldog képviselő úr falujában, ahogy ő mondta, ilyen szempontból ezek szerint teljes a foglalkoztatottság. Az az óriási baj, hogy trükköznek a számokkal, arra használják a közmunkát, hogy statisztikát javítsanak, ezeket az embereket korlátok közé szorítják, nincsen esélyük kitörni ezek közül a korlátok közül. Nem nyolc órában foglalkoztatják őket, tehát még azt a 47 ezer forintot sem kapják meg. Ezek tények. (Dr. Nagy István: Segélyt kapni nagyobb lehetőség, ugye?)
És hol van egyébként az az egymillió munkahely? Mert ezeknek az embereknek ez egy lehetőség kellene legyen, egy áthidaló időszak, egy minél rövidebb időszak, és utána el kellene tudjanak helyezkedni (Dr. Papcsák Ferenc: Ezen dolgozunk!) a bizonyos régiókban megvalósult fejlesztések által épített gyárakban. Ezeket a megoldásokat kellene alkalmazni, nem pedig szinte egy életre determinálni, hogy valakinek milyen lehetőségei vannak. Így nem tudnak ezek az emberek továbbtanulni, nem tudnak majd máshol elhelyezkedni. Úgyhogy erre ne legyenek büszkék - és másra sem lehetnek.
A Külgazdasági és Külügyminisztérium fejezetéről szeretnék a költségvetéssel kapcsolatban beszélni. Ami egyértelműen látszik, az az, hogy intézményi szinten, személyi összetételt tekintve, strukturális változtatásokat tekintve, amik a Külügyminisztériumban történnek, azok egyértelműen a kormánynak az Orbán Viktor illúzióit kergető hamis külpolitikáját igyekeznek intézményi szinten is megvalósítani.
(17.10)
És hogy mikre gondolunk pontosan? Ugye, a Külügyminisztérium feladat- és hatásköre jelentősen kibővült külgazdasági feladatok, beruházásösztönzési feladatok, ikerintézményi feladatok, valamint az európai területi együttműködési csoportosulással, más néven az európai területi társulással kapcsolatos feladatok ellátásával.
Nemrég volt szó az európai területi társulásokról, egy törvény keretében beszéltünk erről, amikor európai uniós változtatásokat vezettünk volna át, csakhogy a magyar kormány úgy döntött, hogy inkább egy teljesen új törvényt nyújt be, úgy, hogy egyébként egy saját kiegészítést még tehessen. Ez pedig az, hogy a Fővárosi Törvényszéktől a hatósági jogkörök átkerülnek a Külgazdasági és Külügyminisztériumhoz. Tehát egy olyan minisztérium fog törvényességi felügyeletet gyakorolni és ellenőrzést gyakorolni hatóságként, amelyiknek egyébként a vezetője, a minisztere október 6-a óta egy szót nem szólt arról, hogy milyen információi vannak a kitiltási botrányról, mit tesz azért, hogy legalább a saját minisztériumában körbekérdezzen, hogy kiket érinthet ez, milyen információkat lehet tudni, kezdeményezze a megfelelő szerveknél, a Kehinél ugye megvannak a lehetőségek rá, a kormánynak minden lehetősége adott lenne kivizsgálni ezeket a gyanúkat és ezeket az ügyeket. Semmit nem tett ez a miniszter. Egy ilyen minisztériumhoz kerülnek egyébként hatósági jogkörök.
Látszik az, hogy 107 fő elbocsátására sor került a Külügyminisztériumból, most pedig a 2014. évi engedélyezett 661 fő létszám emelése meg fog történni 850 főre. Tehát felmerül a kérdés, hogy akkor miért volt szükség erre a létszámleépítésre. És akkor itt szeretném megkérdezni, hogy azért volt-e szükség rá, hogy Szijjártó Péter futsalcsapatából majd még pár tíz ember akár vagy pár száz ember el tudjon itt helyezkedni. (Közbeszólás a Fidesz soraiból: Százfős futsalcsapat?) Azt gondolom, hogy ez egyébként nagyon negatív hatást gyakorolna a Külügyminisztérium működésére.
Tehát olyan emberek hagyják el egyébként a Külügyminisztériumot, akiknek megvan a tapasztalata, megvan a tudása. Ha ilyen emberek fognak bekerülni, mint amit az elmúlt napokban-hetekben láthattunk, akkor azt gondolom, hogy elég nagy bajban leszünk. És hát így is már vak a Külügyminisztérium, vak a külügyminiszter, nem látja, hogy milyen környezet van körülöttünk, nem látja azt, hogy az Orbán-kormány a saját hibáival idézte elő azt, hogy mára Magyarország elszigetelődik a nemzetközi térben. (Révész Máriusz: Önök semmit nem tettek ezért, ugye?)
A külképviseletek igazgatásával kapcsolatban: 2,2 milliárd forinttal nő a finanszírozás. Itt volt szó arról, hogy bezár a kormány nagyon értékes külképviseleteket, gondolok itt akár a tallinnira vagy a ciprusi követségre, amit egyébként fontosnak tartanánk biztonságpolitikai szempontból is, hogy ezek működjenek. Ezeket a követségeket bezárja, és ugye itt a keleti nyitás jegyében világszerte vannak tervek, hogy hol nyit követségeket. Na most, ezek közül azért itt sok mindent hallottunk, de csak kettő van nevesítve: Kuala Lumpur és az erbíli főkonzulátus. A többiről egyébként egyelőre semmit nem lehet tudni.
Ennek a címnek az előirányzatai tartalmazzák a magyar állampolgárságról szóló törvény módosításából adódó többletfeladatok, az egyszerűsített honosítás és a magyar állampolgárság megállapítása felgyorsításának ellátásához szükséges, külképviseleteket érintő támogatási keretet. Biztosítottak az érintett kiküldöttek munkafeltételei egyébként, és az egyszerűsített honosítási és visszahonosítási eljárások ügyében érintett missziók esetében a legszélesebb elérhetőség biztosítása érdekében szervezett kihelyezett konzuli napok költségei és egyébként a technikai fejlesztések és tájékoztatás kiadásai is. Ez egyébként rendben is van. Csak az a kérdés, hogy ezeket a feladatokat az állampolgársági törvény 2010-es módosítását követően is ellátta a tárca, ezzel még mindig nem magyarázható, hogy ez az előirányzat miért nő.
Szeretném azt kiemelni, hogy van egymilliárd forint elkülönítve általános működési kiadások fedezetére biztosított többletként is. Semmilyen más konkrétum nincsen ezzel kapcsolatban.
Azt látjuk, hogy az Isztambuli Magyar Intézet működése rendkívül fontos a kormánynak. Erre egyébként nagyon sokat is áldoz, viszont az a baj, hogy minden más intézetnek a kárára teszi ezt.
A Nemzeti Befektetési Ügynökségnél egy nagyon érdekes adatot találhatunk, hiszen 300 millió forintos csökkenést vehetünk észre a 2014-es évhez képest, ami már csak azért is érdekes, merthogy ennek a feladatai a befektetést ösztönző rendezvények, fórumok, célja az, hogy professzionális segítséget nyújtson a hazánkban befektetni szándékozó külföldi cégeknek, úgy valósítson meg fórumokat, roadshow-kat, céglátogatásokat, s a többi. De ehhez képest az, hogy kevesebb keretet biztosítanak erre, ez egyébként csak egy beismerése annak, hogy nem biztos, hogy ez a nagyon felpörgetett és felnagyított külgazdasági hatalmas stratégiája a kormánynak egyébként működőképes és meghozza a várt eredményeket, hiszen látszik, hogy most mindent erre alapoznak, pedig ezek a gazdasági szempontok és a külgazdasági stratégia működött a korábbi kormányok esetében is. Ott is rendkívül fontos volt, de itt valami hihetetlen módon felborult egyébként az egészséges arány, és most mindent csak ennek rendelnek alá, csak a gazdasági szempontoknak. Orbán Viktor is megmondta, hogy az értékalapú politikának most már semmi értelme és értéke nincsen szerinte, ami egy nagyon-nagyon hibás látásmód véleményünk szerint.
A Demokrácia Központ Közalapítvány, Tom Lantos Intézet támogatásánál érdekes adat, hogy 2014-ben 105 millió forintot szántak erre, és most csak 50 millió forint az, ami arra a célra megy, hogy támogatást nyújtson a Magyarország demokratikus átalakulása során szerzett tapasztalatok feldolgozásához, közzétételéhez és átadásához. Tehát az, hogy most felére csökkentik ezt az összeget, azt gondolom, egy szempontból lehet reális, hogy egyébként Magyarországon a demokrácia is legalább a felére csökkent. De azt gondolom, hogy egyébként az lenne a megoldás, hogy ezeknek a tapasztalatoknak a feldolgozását, közzétételét követően talán a kormány is néha ezekbe beleolvasgat, hogy mégis ez hogyan kellene működjön, mert tudom, hogy önök közül nagyon sokan átélték ezt az átalakulást, tehát személyes tapasztalataik is lehetnek ezzel kapcsolatban.
A nemzetközi fejlesztési együttműködés előirányzat 150 millió forintos támogatással bírt, ez most már csak 13,7 millió forint. Itt egyébként felmerülne az a kérdés, hogy azok a célok, amelyek vállalt, nemzetközi célok, mint például a fejlődő országok fenntartható fejlődésének, kiegyensúlyozott gazdasági növekedésének, szegénységcsökkentésének, alapvető emberi jogok tiszteletére épülő demokratikus berendezkedése megteremtésének és megszilárdításának az elősegítése, támogatása ennek az alapnak a célja. Hát, kérdés az, hogy ez a jövő évre tervezett támogatás még egytizede sincsen az előző évinek, tehát akkor ezt mégis hogyan szeretnék megvalósítani, hiszen ezek nemzetközi vállalások egyébként.
Ezeket a fő pontokat szerettem volna kiemelni a külügyminisztériumi struktúrából, és összességében az látszik, hogy jövőre sem javul a magyar külpolitika helyzete. Nagyon úgy tűnik mind Orbán Viktor, mind Kövér László, mind Szijjártó Péter kijelentéseiből, hogy nem változik az a koncepció, az a percepció és az illúzió, amit egyébként felvázoltak, nem változik az az illúzió, hogy Magyarországot nagyhatalomnak gondolják.
És egyébként nagyon hibás politika mindig mindenkire ráfogni, hogy támadják az országot külföldről. Nem támadják az országot, nem támadják a magyar embereket - az Orbán-kormányt kritizálják, a kormány hibás politikáját kritizálják. És nyilván egyébként láthattuk pár nappal ezelőtt a tüntetésen is, hogy belföldön is ez történik, hogy igenis látják az emberek, hogy milyen irányba mennek a dolgok. (Révész Máriusz: Három választás volt eddig!)
Ó, jaj, köszönöm, hogy mondja a három választást! Ha számolunk egy kicsit, akkor egyrészt tudják azt, hogy a kétharmad semmilyen szinten nem kétharmad. Tehát akkor, amikor személyre szabott törvényalkotás van, amikor egy orbáni hatalompolitikára szabott törvényalkotás van, így írnak Alaptörvényt, így írnak választási törvényt - el tudom még mutogatni a többit is, így van, képviselő úr -, akkor nem mondhatja azt, hogy ez valós támogatottság, ezt nagyon jól tudják.
(17.20)
Az biztos, Orbán Viktor nagy bánata, hogy ez megáll az országhatárokon belül, és a kétharmadot nem tudta kiterjeszteni az országhatárokon kívülre.
Összességében mára azzal, hogy nem tisztázták a kitiltási botrány körülményeit, nem tisztázták Vida Ildikót… Hát komolyan kérdezem: hogy történhet meg, hogy Vida Ildikó saját maga ellen indít vizsgálatot?! Ténylegesen igazuk van azoknak, akik szóvá tették, hogy hogyan fognak így befolyni az adóbevételek, hogyan áll majd vissza a bizalom. Ilyen nem működik egyébként egy jogállamban, hogy saját maga vizsgálhatja ki valaki, hogy milyen gyanús körülmények vannak. Hozzáteszem, nyilván jogos elvárás lenne innentől, hogy a saját adóbevallását is mindenki maga ellenőrizhesse akár.
Tehát látszik, hogy a magyar külpolitika továbbra is Orbán Viktor illúzióinak rabja. Példátlannak tartom, hogy a Külügyminisztérium vezetése egyetlen szóval sem, egyetlen nyilatkozatával sem utasította vissza azt, hogy egyébként egy kormány közeli, álcivil szervezet konkrétan fenyegette az amerikai ügyvivőt. Tehát egy hazánkba delegált diplomatát fenyegettek. Azt gondolom, az lett volna az első, hogy a bécsi szerződés értelmében a tiszteletteljes bánásmódot igenis elvárja a Külügyminisztérium, és felhívja a CÖF figyelmét, hogy ezt azonnal fejezze be. Egyébként láttam Fricz úr egy interjúját, és láttam, hogy több jézusi idézetet is megemlített. Egyet elfelejtett: ismerünk egy olyat, hogy ne lopj. Azt gondolom, erre kellene odafigyelni. Arra kellene odafigyelni, hogy a kormány tisztázza magát, hiszen minden eszköz a kezében van. Azzal, hogy nem tisztázza, azzal, hogy nem indít vizsgálatokat, azzal minden egyes nappal egyre jobban elszigeteli az országot, és minden egyes nappal hiteltelenedik. Ez egyébként a magyar emberek kárára fog válni, hiszen pont azokat a szövetségeseket, azokat a partnereket távolítja el Magyarországtól, akik egyébként hozzájárulhatnának ahhoz, hogy egy gyorsabb fejlődés induljon meg. Azok, akik beruházásokat eszközölhetnének Magyarországon és munkahelyeket tudnának teremteni, segítenének önöknek abban, hogy az az egymillió új munkahely létrejöjjön - hát pont őket tartják távol!
Hadd szögezzem le, hogy egyik szövetségesünk és partnerünk sem azt tartja problémának, hogy Magyarország nemzeti érdeket szeretne érvényesíteni, hiszen természetszerűleg mindenki a saját nemzeti érdekét szeretné érvényesíteni. Hanem az az óriási hiba, és ezt látják a szövetségeseink is, hogy maga a Fidesz-kormány magyar nemzeti érdeknek hazudja a saját fideszes szűk csoport- és pártérdekét. Ez az óriási probléma Magyarországon! (Taps az MSZP padsoraiból.)

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me