DR. VERES JÁNOS

Full text search

DR. VERES JÁNOS
DR. VERES JÁNOS pénzügyminisztériumi államtitkár, a napirendi pont előadója: Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Képviselőtársaim! A Ház elé terjesztett, gyermekgondozási segély melletti jövedelempótlék adó- és köztehermentességéről szóló törvényjavaslattal, szándékunk szerint a lehető legkorrektebb, legkörültekintőbb megoldással remélhetőleg eleget teszünk annak a nagy társadalmi várakozásnak, amely e témával kapcsolatban az országban kialakult.
Mint ismeretes, három konkrét esetben a Legfelsőbb Bíróság elvi jelentőségű ítéletet hozott (Zaj. - Az elnök csenget.), és kimondta, hogy a gyes melletti jövedelempótlék, tekintettel arra, hogy az ezt szabályozó MT-rendelet 2002. március 7-ig hatályban volt, a jogszabálysértés megállapításától három évig visszamenőleges hatállyal, de kamatok nélkül megilleti a kismamákat. A Legfelsőbb Bíróság ítéletének megalkotásánál, amelyet el kell fogadnunk, az írott jogszabályból, annak betű szerinti értelmezéséből indult ki, ugyanakkor világosan látta azt is, hogy a jogalkotóknak nem az volt a szándéka, hogy a jövedelempótlékot az új típusú gyes mellett is folyósítsa. (Folyamatos zaj. - Az elnök ismét csenget.) Amint a jogalkotásunkkal kapcsolatos jogos kritikát olvashattuk, nem elfogadható, hogy valamely rendelkezés hatályos szövegét csak a teljes joganyag sokrétű egybevetése alapján lehet megállapítani. Ezért született a szigorú ítélet, amelynek következményeit természetesen vállalnunk kell.
Megjegyzem, hogy a Legfelsőbb Bíróság ítéletének ismeretében nincs jogi alapjuk és így teljességgel elfogadhatatlanok az olyan indítványok, mint amelyet Harrach Péter, Soltész Miklós fideszes képviselők H/4439. számon terjesztettek a Ház elé. Ezek a hároméves visszamenőleges hatályon túl egészen 1996. április 15-éig visszamenve javasolják a jövedelempótlék kifizetését. Az ő indítványuk költségigénye mintegy 94 milliárd forint lenne, ami az általunk javasolthoz képest további 60 milliárd forinttal terhelné meg a költségvetést, szemben azzal, amit a Legfelsőbb Bíróság döntése tartalmaz.
A benyújtott törvényjavaslat biztosítja a 2000. január 1-je és 2002. március 7. között gyesen lévő kismamáknak utólag kifizetett jövedelempótlék adó- és köztehermentességét, hiszen azt a jelenlegi szabályok szerint adó terhelné. Ezen túlmenően az is kimondásra kerül, hogy ez a jövedelempótlék nem minősül jövedelemnek, így a jövedelempótlékból származó egyszeri bevétel nem befolyásolja az érintett családok szociális ellátásra való esetleges jogosultságát, hiszen nem kerül figyelembevételre a jogosultság alapjának számításánál, annak megállapításánál.
A benyújtott törvényjavaslat rendelkezik arról is, hogy a személyi jövedelemadó-törvényben immár okafogyottá váló rendelkezés a gyes melletti jövedelempótlék adózásáról, valamint egy másik törvény keretében az 1996. április 15-e előtt született gyermekek vonatkozásában és az ezt követő gyes között választási lehetőséget biztosító szabály hatályát veszti, hiszen ez már senkinek sem jelent érdemi választási lehetőséget.
Tájékoztatom a tisztelt Házat továbbá, hogy a jövedelempótlék mielőbbi kifizetése érdekében a kormány már kidolgozta és elfogadta a jövedelempótlék kifizetésének eljárási rendjét szabályozó kormányrendeletet is, amely e törvény elfogadása után léphet hatályba.
(18.40)
E rendelet szerint nem teszünk különbséget a jogosultak között aszerint, hogy korábban nyújtottak-e be kérelmet a jövedelempótlék iránt vagy sem, és aszerint sem, hogy a kérelmet mely időpontban nyújtották be. Nem vizsgáljuk tehát egyedileg a jogszabálysértés időpontját, hanem valamennyi jogosultnál egységes, a Legfelsőbb Bíróság ítéletével összhangban álló, lehető leghosszabb igényérvényesítési időszakot veszünk figyelembe, ez a 2000. január 1. és 2002. március 7. közötti időtartam. Aki ebben az időszakban gyesben részesült, az a jövedelempótlékot is megkapja.
A kifizetés fő szabályként hivatalból, külön kérelem nélkül történik, és az az intézmény végzi, amely annak idején a gyest folyósította. Amennyiben a jövedelempótlék hivatalból történő kifizetése valamilyen akadályba ütközne, például megszűnt a korábbi kifizetőhely, a rendelet mellékletét képező igénylőlapon lehet kérelmet benyújtani a Magyar Államkincstár területileg illetékes igazgatóságához.
A jövedelempótlék kifizetésére e törvényjavaslat hatálybalépését követően, de legkésőbb december 31-éig sor kerül. Aki valamilyen véletlen körülmény folytán mégsem kapná meg a pénzét addig, annak további három hónap áll rendelkezésre igénye érvényesítéséhez, természetesen illetékmentesen. Az intézkedés várhatóan 33 milliárd forinttal terheli a költségvetést.
Összefoglalva: meggyőződésem szerint a jövedelempótlékkal kapcsolatban a Legfelsőbb Bíróság ítéletével teljesen összhangban álló, sőt azon túlmutató törvényjavaslat készült el, amit önök elé beterjesztettünk. Kérem ennek támogatását, elfogadását, hogy a mai napon az Országgyűlés szavazatával erősítse meg ennek a törvénynek a hatálybalépését.
Köszönöm a figyelmüket. (Taps az MSZP soraiban.)

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me