DR. NÉMETH IMRE

Full text search

DR. NÉMETH IMRE
DR. NÉMETH IMRE földművelésügyi és vidékfejlesztési miniszter, a napirendi pont előadója: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselőtársaim! A parlament elé kerülő törvénytervezetek jelentőségének indoklásánál visszatérő fordulatként szokták elmondani az előterjesztők, hogy az adott szabályozás az állampolgárok milyen széles körét érinti. Ha csak ezen, az érintettek körén mérjük a törvény jelentőségét, a most beterjesztett javaslatnál nem nagyon tudok fontosabbat elképzelni, hiszen az élelmiszer-fogyasztás minden ember napi, elengedhetetlen szükséglete.
Az élelmiszer-termelés nemzetgazdasági aránya minden fejlett országban, nálunk is, az egyéb termelő és szolgáltató ágazatok dinamikus fejlődéséből következően csökken. A jelenleg az ország biztonságos ellátását és mellette lényeges exportot is biztosító, 2 ezer milliárd forintot meghaladó termelési értéket produkáló élelmiszer-gazdasági ágazat a bruttó hazai termék 7,5 százalékát adja és a foglalkoztatottaknak megközelítően 10 százalékát foglalkoztatja. Társadalmi és szociális jelentőségén azonban lényegesen túlmutat, lényegesen többet jelent, mint a gazdasági részarány, hiszen ha a környezetgazdálkodási, a tájfenntartási funkciót tekintjük vagy az élhető vidék feltételeinek biztosítását, akkor egészen biztos, hogy az említett részaránynál nagyobb a jelentősége.
E fontos terület szabályozásában az európai uniós csatlakozás következtében előálló új helyzethez való igazodást jelenti a tisztelt Háznak most benyújtott törvényjavaslat. Megújítást jelent, mert Magyarországnak van élelmiszertörvénye; hangsúlyozom, hogy 1895 óta van Magyarországon ilyen törvény. A jelenleg hatályos törvény, az 1995. évi LC. törvény nyolc éve, az európai uniós tagságra való felkészülés elősegítésére született meg. Az ország történelmének jelentős eseménye az európai uniós csatlakozás, és a tagállamként való működéshez egy új élelmiszertörvényre van szükség.
A jelenleg hatályos törvény alapján elvégzett, több kormányzati ciklust átfogó harmonizációs munka eredményes volt. Így az európai uniós élelmiszerjog az elmúlt évek során lényegében átkerült a magyar szabályozásba, és ehhez a hazai élelmiszer-előállítók alkalmazkodtak. Ennek köszönhetően a most benyújtott törvényjavaslat és a felhatalmazása alapján elkészülő rendeletek körülbelül 90 százalékban formai és nem tartalmi változást jelentenek. A formai változás legjobb példája az európai uniós rendeletek érvényesülésének változása.
A rendeletek, amelyek az élelmiszer területén gyakoriak, a brüsszeli megjelenéssel a tagországokban automatikusan, minden nemzeti jogalkotás nélkül hatályba lépnek. Ezeket a rendeleteket mi eddig a most hatályos élelmiszertörvényben és miniszteri rendeletekben vettük át. 2004. május 1-jére szükségessé válik, hogy ez a magyar joganyag hatályát veszítse, hiszen ugyanolyan szöveggel EU-rendeletek fognak a tagságunk napján nálunk is hatályba lépni.
A törvényjavaslatból következő változások kisebb része tartalmi jellegű. Ezek egy része az európai uniós jogszabályok legutóbbi változásainak a követése, magát a törvényt nem érintik. Tudatosan olyan helyzetet teremtettünk ugyanis, hogy a gyakran változó, konkrét EU-irányelvek ne a törvényben, hanem a törvény felhatalmazása alapján készülő rendeletekben kerüljenek átvételre.
A másik, törvényben megjelenő része annak a jogalkotási folyamatnak a befejezése, amely a rendszerváltás óta tart, és az ezt megelőző nagy lépése a jelenleg hatályos, az élelmiszerekről szóló törvényt módosító, 2001. évi LIV. törvény volt. E folyamatban az élelmiszer-előállítás eljárási rendjét a piacgazdaság szabályaihoz és szokásaihoz kellett alakítanunk. Az egyedi engedélyezéseket, akár tevékenységről, akár felhasznált anyagokról van szó, általános, mindenkire érvényes szabályozással váltottuk fel.
Ezek a módosítások, amelyek legfontosabbjaira a következőkben kitérek, nem jelentenek a fogyasztók számára kisebb biztonságot, és nem jelentenek az előállítók számára lényeges többletterheket. Azt jelentik, hogy a magyar élelmiszer-gazdaság a rendszerváltás után másfél évtizeddel teljesen az európai uniós szabályok, vagyis a piacgazdaság eljárási szabályai szerint fog működni. E változás jó példája az élelmiszer-előállítók 6. §-ban szereplő bejelentési kötelezettsége, ami a jelenlegi működési engedélyt váltja fel. Az élelmiszer-előállítás megkezdésének működési engedélyhez kötése az Európai Unió tagállamaiban általános jelleggel nem ismert. Bizonyos élelmiszer-biztonsági szempontból érzékeny ágazatok, így a hús-, tej- és tojástermelés esetében a közösségi szabályok előírják az előzetes engedélyek beszerzésének kötelezettségét. Ezek a speciális engedélyezések nálunk is élnek, és amint erre a 6. § (3) bekezdése is utal, természetesen fenn is maradnak.
A minden ágazatra és minden élelmiszer-előállítóra kiterjedő bejelentési kötelezettség kellően biztosítani tudja a fogyasztók védelmét.
(14.10)
Az ellenőrzés így azonnal értesül az előállítás megkezdéséről, azonnal ellenőrizheti azt, és ha szükséges, a 13. §-ban javasolt szankciók segítségével felléphet az esetlegesen hibás gyakorlat megszüntetéséért. A fogyasztók biztonságának védelme, az egyenlő feltételek elve és az Európai Unió általános szabályai egyaránt elengedhetetlenné teszik, hogy ez a bejelentési kötelezettség az eddig működési engedélyre nem kötelezett, közfogyasztásra élelmiszert előállító őstermelőkre is kiterjedjen. E bejelentés nem kerül pénzbe, nem igényel különösebb adminisztrációt, és nem jelent mást, mint hogy a hatóság az ő működésüket is ellenőrizheti.
Az eljárási változások közé tartozik, hogy a jelenlegi törvényben még meglévő néhány előzetes engedélyezés különleges táplálkozási célú élelmiszerek, adalékanyagok, csomagolóanyagok esetében megszűnik. Ismét hangsúlyozni kell, hogy ez a fogyasztók biztonságát nem csökkenti, hiszen az engedélyezést nagyon részletes, az Európai Unió minden termelőjére egyaránt kötelező szabályozás váltja fel. Más a helyzet az úgynevezett új élelmiszerekkel. Ezeknél az eddig nem ismert, nem fogyasztott termékeknél az előzetes engedélyezés fennmarad, azonban az európai uniós fogyasztók egységes szintű védelme érdekében az engedélyezést nem a tagországok, hanem európai uniós bizottság fogja végezni, tehát európai uniós hatáskörbe kerül.
A fogyasztók védelmének fontossága nemcsak a törvényjavaslat bevezetőjében szereplő deklaráció, hanem megvalósítása következetesen végigvonul az egész törvényen. E védelem egyik sarokköve a hatósági élelmiszer-ellenőrzési tevékenység. Munkája hatékonyságának javítását két új rendelkezés is segíti. Egyrészt a 12. § szabályai, amelyek a Magyarországon már régen kialakult és működő három ellenőrző szervezet munkájának koordinálását írják elő; ezek: az élelmiszer-ellenőrző állomások, az ÁNTSZ, illetve harmadikként a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség. A biztonság megszervezését természetesen a Magyar Élelmiszer-biztonsági Hivatalra fogjuk bízni mint új szervezetre. Másrészt a 15. § előírásai, amelyek a hatályos törvényben is szereplő minőségvédelmi bírságot szigorítják: a javasolt szabályozás 20 ezer forintról 50 ezer forintra emeli a kiszabható minimális bírságot, eltörli az eddig létező 1 millió forintos felső határt, és a bírságok adók módjára is behajthatók lesznek.
Az élelmiszerszektor az Európai Unióban részletesen, de nem teljesen szabályozott. A nem szabályozott területeken a tagországok természetesen alkothatnak és alkotnak is az Európai Unió általános elveit nem sértő nemzeti rendelkezéseket. E lehetőséget mi is ki fogjuk használni, mert az élelmiszerkönyv - a szakma és fogyasztók körében egyaránt jól ismert és elismert - rendszerét a benyújtott törvényjavaslat is fenntartja. Ez például a gyártmánylap megtartása. Az új törvényben és a felhatalmazása alapján készülő rendeletekben megjelenő változásokat, akár formaiak, akár tartalmiak, minden érdekeltnek időben meg kell ismerni. Erre, ha az Országgyűlés a törvényjavaslatot elfogadja, a 2004. májusi hatálybalépésig fél év áll rendelkezésre. Minisztériumunk, illetékes részlegeink mindent meg fognak tenni, hogy az új szabályokról közérthető tájékoztatást nyújtsanak az érintetteknek.
Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselőtársaim! A most benyújtott törvényjavaslat szándékunk és meggyőződésünk szerint a hamarosan európai uniós taggá váló Magyarországon hatékonyan fogja biztosítani a fogyasztók egészségének és érdekeinek, valamint a piaci verseny tisztaságának a védelmét, és segíti az élelmiszerek nemzetközi kereskedelmét.
Kérem tisztelt képviselőtársaimat, hogy az élelmiszerekről szóló törvényjavaslatunk elfogadását támogassák.
Köszönöm a figyelmüket. (Taps a kormánypártok soraiban.)

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me