DR. LAMPERTH MÓNIKA belügyminiszter: Köszönöm szépen. Tisztelt Elnök Asszony! Tisztelt Országgyűlés! A körmendi iskola a Belügyminisztérium által fenntartott közoktatási rendszer tagjaként a csak szakképzési évfolyamokkal működő hét rendészeti szak-középiskolai intézményhálózatnak az egyik része. Az iskolahálózat az Országos Rendőr-főkapitányság és a Határőrség Országos Parancsnoksága által korábban létesített tiszthelyettesképző iskolákból és a szakközépiskolákból áll.
A körmendi iskola a kisebb kapacitásúak közé tartozik. Az 1990-ben létesített határőrtiszthelyettes-képző iskola közvetlen belügyminiszteri felügyelet alá 1999-ben került; ennek keretében vált az állami iskolarendszer részévé, és azóta szakközépiskolaként funkcionál.
A korábbi évek szolgálati igényeinek megfelelően a határőrök képzése a körmendi, a soproni iskolán, majd 1999-től az adyligeti iskolán folyt.
Az európai uniós csatlakozásra való felkészülés jegyében a keleti és a déli határ védelme kapott prioritást. A határőrpályára jelentkezők is zömmel ebből a térségből való - sajnos, itt még ma is elhelyezkedési gondjai vannak a fiataloknak -, ugyanakkor a kétéves tanulmányuk idejére nem szívesen vállalják az ország másik felében a kollégista életet. Továbbá az is tény, hogy a dunántúli fiatalok közül kevesen választják a családjuktól távoli országrészben a határőrszolgálatot. Ezeket a körülményeket is figyelembe véve a korábbi rendőriskolák közül a miskolci, a szegedi határrendészképzésre is berendezkedett, a soproni iskola pedig rendőrképzést is indított. Ezek voltak tehát azok a szakmai okok, amelyek alapján az elmúlt években ilyen döntés született.
Mindezek közvetlenül érintették a körmendi iskolába a jelentkezési hajlandóságot. Ez a tény azzal is párosult, hogy a körmendi iskola kapacitását eddig sem körülbelül az a kétszáz nappali tagozatos tanuló kötötte le, hanem sokkal inkább a határőrségben már állományban lévők távoktatásos szakképzése és a szerződéses állományba vett határőrök alapképzése.
(Az elnöki széket dr. Wekler Ferenc, az Országgyűlés alelnöke foglalja el.)
Tisztelt Képviselő Úr! Tisztelt Országgyűlés! A 2004-es költségvetés előkészítése során ismét felmerült az iskolahálózat racionalizálásának a kérdése az előbb általam elmondott indokok és okok alapján. Tekintettel arra, hogy az én megítélésem szerint szükség van arra, hogy átfogóan, a Belügyminisztérium képzési struktúráját áttekintve készüljön el - az európai uniós csatlakozást is figyelembe véve - az új képzési struktúra, ebben az évben még nem lesz a változásról döntés, de szükségesnek tartom azt, hogy a Belügyminisztérium humánerőforrás-stratégiájában megcélozott oktatási elképzelések végrehajtása érdekében az iskolaszerkezetben racionalizálás legyen. Ez tehát azt jelenti - nem szeretném megkerülni a képviselő úr egyenes kérdését -, hogy felmerült az iskolák összevonása, illetve egyes iskolák megszüntetése, így ezek között felmerült a körmendi iskola esetleges bezárása is. Ebben az évben a döntéshozók nem kívánnak ilyen döntéseket hozni, de ez egyben azt is jelenti, hogy rövid időn belül szeretnénk a dolog végére pontot tenni, az átalakításról, a racionalizálásról az európai uniós elvárások és a saját elvárásunk okán is döntést hozni, és ez érintheti a körmendi iskolát is.
Ezért tehát azt szeretném, ha ez a döntés megfelelő szakmai előkészítés alapján minél előbb megszületne, és ennek megfelelően a körmendi iskola tekintetében is egy, úgymond, függő helyzetnek a végére pont kerülhetne.
Köszönöm a figyelmet. (Taps az MSZP soraiból.)