DR. SZIGETHY ISTVÁN

Full text search

DR. SZIGETHY ISTVÁN
DR. SZIGETHY ISTVÁN (SZDSZ): Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Mindenekelőtt köszönet illeti az előterjesztőket, hogy felhívták az Országgyűlés és az ország figyelmét arra, hogy a lakástörvény hatálybalépését követően, az abban megjelölt határidő eltelte után is még mindig 1250 kényszerbérlet létezik, rossz emlékeként az ötvenes-hatvanas éveknek - még mindig hatva.
A kényszerbérlet rossz a tulajdonosnak, hiszen nem rendelkezhet a tulajdonjogával, rossz a bérlőnek, hiszen bizonytalan helyzetben van, rossz az önkormányzatnak, mert meg kell oldania ezt a feladatot, rossz a költségvetésnek, mert valamilyen fedezetet kell olyasmi miatt biztosítania, amelyhez a mostaniaknak már aligha van köze. És végül az sem közömbös, hogy rossz magának a lakásállománynak, hiszen ezeket a lakásokat nem tartják karban úgy, mintha a tulajdonos közvetlen érdekeltsége meglenne a lakás fenntartásában.
A lakásbérletről szóló törvény meghozatalakor úgy tűnt, hogy ez a kérdés rövid időn belül rendeződni fog. Sajnos az abban megjelölt határidő, 1996. december 31-e eltelt, és még mindig 1250 ilyen bérlet létezik, emlékeztetve valamiféle egészen más gazdaságpolitikára és az emberek jogait érintő politikára.
A törvényjavaslat legfőbb érdeme véleményem szerint az, hogy felhívta a figyelmet ennek a kérdésnek a még mindig megoldatlanságára. A másik érdeme, hogy összefüggésében egy jogilag bizonytalan helyzetet kíván rendezni a határidő meghosszabbításával. A határidő tekintetében néhány felszólalás már elhangzott, fel szeretném hívni azonban a figyelmet egy olyan összefüggésre, amelyik ezeken az észrevételeken túlmutat. Hivatkozom arra is, amiről Salamon László beszélt: a határidő meghosszabbítása mást is jelent.
A hatályos törvény 90. §-a ugyanis az önkormányzatok számára garanciát jelent arra, hogy ha ezeket a feladataikat ellátják, akkor ennek fejében a központi költségvetésből támogatásra számíthatnak. Tudom, hogy ilyen támogatással számolhatnak most is, csak a probléma ott van, hogy ennek önmagában törvényi garanciája most már nincsen, mert az a kötelesség, amelyet a törvény eredetileg előírt, december 31-én lejárt. Tehát most már a központi költségvetés, az azt meghatározó Országgyűlés tetszésétől függ, törvényi garancia nélkül, hogy az önkormányzatok később is hozzájutnak-e ehhez a pénzhez.
Itt természetesen lehet beszélni arról, hogy ha az önkormányzatok a törvényi kötelezettségüket nem teljesítették, akkor valamiféle szankciót kellene velük szemben alkalmazni. Ez egyébként a bizottsági ülésen is szóba került. Én úgy gondolom, ez nem vezet sehova. Ezt a kérdést a való életben, a reális viszonyok között kell megoldani; abban aligha szabad a mostani körülmények között felelősöket keresni - a kérdést megoldani kell. Ehhez valóban célszerű, hogy a törvényes határidőt meg kelljen hosszabbítani, már csak azért is, hogy az önkormányzatok, amikor számolnak ezzel az újabb határidővel, előre számolhassanak azzal is, hogy a központi költségvetéstől ennek fejében támogatást kapnak.
(21.30)
A másik tervezett rendelkezés már bonyolultabb kérdést illet, s azt hiszem, ez nem is jó megoldás. Nem jó megoldás szakmailag sem; most nem akarok azzal foglalkozni, hogy lakbérnek hívnak vagy lakáshasználati díjnak ezt az összeget, persze ez lakbér, hiszen ezek bérleti jogviszonyok. De problémát jelent az is, hogy ezeket a most fizetett lakbéreket két módon állapították meg, még a rendelet, tehát az árhatósági jogkörben meghozott önkormányzati rendelet keretein belül is, hiszen az csak maximált árat tartalmaz; vagy megállapodtak, vagy a bíróság határozta meg. Tehát a második bekezdésben említett két kivétel tulajdonképpen lefedi az egész központi rendelkezést. Gyakorlatilag kiürül a harmadik bekezdés a negyedik bekezdés rendelkezései miatt. Tehát ez nem jó megoldás.
Az sem szerencsés, hogy olyan törvényi ármaximálást kíván bevezetni a korábban biztosított önkormányzati árhatósági hatáskör helyett, amely a meglevő lakbéreknél is korlátozást jelentene. Ezt nem lehet, hiszen ezeknek a szerződéseknek mind a két oldalán magánszemélyek vannak, és ha a bérbeadó jogait törvénnyel utólag korlátoznánk, az aligha állná ki az Alkotmánybíróság próbáját. Tehát ezek a javaslatok nem szerencsések, a kérdést aligha oldják meg.
Többször szóba került, hogy az Országgyűlés három bizottsága összefogott ennek a kérdésnek a megoldására. Ez a bizottság már működik. Az alkotmányügyi bizottság, a gazdasági bizottság és az önkormányzati bizottság együttesen keresi ennek a problémának a megoldását. Lehetséges egyébként, hogy erre a második szakaszra nem is lesz szükség, éppen azért, mert a hatályos polgári törvénykönyv is biztosít olyan garanciákat, hogy egyoldalúan nem lehet ezeket a szerződéseket módosítani. Természetesen a bérbeadók érdekeit védi az, hogy kérhetik akár a bíróságtól a magasabb összegnek a megállapítását; hiszen nem vitás, hogy az infláció miatt a korábban megállapított bérek kevesebbet érnek, mint a megelőző évben. Minden jogosultság megvan arra, hogy magasabb bért kérjenek, de a visszaélések kiszűrése érdekében ott van a két megoldás általánosságban: vagy megállapodnak, vagy pedig - ha nem tudnak megállapodni - a bíróság dönt ezekben a kérdésekben.
Ezt csak azért mondtam, mert nem vitásan a valóságban vannak visszaélésszerű helyzetek. Vannak olyan helyzetek, hogy a bérlő például automatikusan tudomásul veszi a vele közölt magasabb bért, nem tiltakozik ellene, de ez tulajdonképpen már közös megegyezést jelent ilyen formában. Tehát úgy gondolom, ez nem megoldás, amit a törvényjavaslat a második szakaszban tartalmaz. S éppen azért, mert így nem lenne szerencsés az egész törvényről szavazni, módosító indítványt is eléggé nehéz lenne előterjeszteni addig, amíg ezt az ügyet kellően nem járjuk körül, nem vizsgáljuk a gazdasági lehetőségeket, nem vizsgáljuk az önkormányzatok lehetőségeit és egyáltalában azt, hogy ez a megoldás mennyiben illeszkedik bele a magyar hatályos jogrendbe, a magyar alkotmányosságba, azt javasolnám az előterjesztőknek, ne szorgalmazzák ennek az általános vitának a rövid időn belüli folytatását, mert itt megoldásra van szükség.
Feltétlenül csak elismerést érdemel, ismétlem, hogy a parlament elé hozták ezt az ügyet, de nem lenne szerencsés, ha a második szakasz szakmai hiányosságai miatt ezt esetleg az Országgyűlés leszavazná. Várjuk be, amíg valamilyen jobb megoldást találunk. Az a garancia, amiről a határidő-hosszabbítás keretében beszéltem, nincs veszélyben sem a kormány részéről, sem a költségvetési vitában az Országgyűlés részéről senki nem vonta kétségbe, hogy az önkormányzatok később is kaphassanak ilyen juttatásokat. De ez természetesen kevés garancia, kell majd a törvényi garancia ehhez a továbbiakban. Mégis úgy gondolom, most nem lenne szabad akár az általános vitát lezárni, a részletes vitára bocsátás nem lenne szerencsés, hiszen valószínűleg az egész törvényjavaslat szándékának nem megfelelő eredménnyel zárulna most a szavazás az Országgyűlésben.
Ezért azt javasolom, hogy várjuk be a három parlamenti bizottság együttes tevékenységének a végeredményét, és ha az talál valamiféle megoldást a második szakaszban felvetett problémákra is, akkor annak megfelelően később módosítsuk ezt a javaslatot. Most elég nehéz lenne ilyen módosító indítványt kitalálni. Úgy gondolom ezért, azzal, hogy ezt a kérdést mindenképpen meg kell oldanunk, előbbre kell lépnünk ebben a kérdésben, az Országgyűlés nagyon fontos feladatot lát el, akkor is, ha az 1250, még fennálló kényszerbérlet viszonylag kis szám. De azoknak az embereknek, akiket ez érint, bizony nagyon fontos. S ezt a kérdést remélhetőleg ennek a törvénynek a keretein belül meg fogjuk tudni oldani. Köszönöm. (Gyér taps.)

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me