BUZÁS SÁNDOR

Full text search

BUZÁS SÁNDOR
BUZÁS SÁNDOR (MSZP): Elnök úr, köszönöm a szót. Tisztelt Képviselőtársaim! A fogyasztóvédelmi törvény jelentőségéről - az eddig elhangzott vélemények alapján - valamennyien meg vagyunk győződve. Olyan széles és nagy kiterjedésű, a társadalmat érintő szabályozásról szóló törvényről van szó, amelynek időszerűségét eddig senki nem vitatta. Azt, hogy a kormány a fogyasztóvédelemmel kapcsolatos törvény előkészítését milyen részletességgel és milyen körültekintéssel készítette el, ez a törvény jelentős mértékben tükrözi.
A szocialista frakció gazdasági munkacsoportja részéről volt alkalmunk figyelemmel kísérni a törvény-előkészítéssel kapcsolatos munkát, találkozni azokkal a civil szervezetekkel és egyéb, a fogyasztóvédelemmel kapcsolatos feladatokat ellátó felügyelőségek képviselőivel, akik érdemben véleményezték a törvényjavaslatot és nyilatkoztak a törvény által szabályozni szándékolt területről. A többségi vélemény azt tartalmazta, hogy a törvény időszerűsége és beterjesztése nagymértékben elősegítheti az elkövetkezendő időben a társadalom, valamint a fogyasztók érdekképviseletét és védelmét.
Az eddig elhangzottakon túl egy-két konkrét kérdéssel szeretnék foglalkozni, többek között a fogyasztóvédelmi felügyelőség szervezetével. Feltétlenül indokoltnak tartjuk, hogy a törvény - a beterjesztett törvényjavaslatban megfogalmazottakkal ellentétben - a területi felügyelőségek működését ne csak szakmai felügyelettel utalja a főfelügyelőség hatáskörébe, hanem a korábbi gyakorlat szerint szervezetileg is. A korábbi szervezeti forma mintegy egy évvel ezelőtt szűnt meg, és a területi felügyelőségek akkor kerültek közigazgatási irányítás alá. Ezt a szervezeti formát újra kell gondolni, mert a területi munkát, a területen végzett feladatokat csak úgy lehet átfogóan és egyértelműen a szakmaiság mellett biztosítani, ha ezt a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség egységes szervezeti keretben végzi, ugyanis a kettős irányítottság feszültséget indukál, és a munka szervezésében nagymértékű nehézséget jelent. Alapvetően indokolt ez azért is, mert a jelenlegi szervezeti keretek között a területi felügyelőségek irányítását tulajdonképpen a Belügyminisztérium, a szakmai felügyeletet - a törvény által szabályozottnak megfelelően - várhatóan az Ipari, Kereskedelmi és Idegenforgalmi Minisztérium látja el, és ez a kettősség - még egyszer szeretném aláhúzni - az eddigi gyakorlat alapján azt a tapasztalatot engedi levonni, hogy ez a szervezeti keret nem kellően hatékony. Ezt a feladatok elvégzése érdekében feltétlenül át kell gondolni.
A következő terület, amivel foglalkozni szeretnék, az egyéb felügyelőségek, tehát a fogyasztóvédelemmel foglalkozó felügyelőségek és a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség kapcsolata. Tulajdonképpen a törvény egyértelműen szabályozza és meghatározza azt, hogy az új szabályozásnak megfelelően a már korábban törvényben vagy jogszabályban meghatározott jogköröket e törvény nem érinti. Azonban ahhoz, hogy a fogyasztóvédelemmel kapcsolatos feladatok egyértelműen elvégezhetők legyenek, feltétlenül szükséges az e területen tevékenykedő szervezetek között a megfelelő harmonikus, egyeztetett együttműködés. A törvény nem általános jogkörrel, de lehetővé teszi - vagy szándékolja lehetővé tenni - a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőségnek azt, hogy a fogyasztókat érintő egyes területeken ellenőrzést, vizsgálatot kezdeményezzen. Ezt azonban - még egyszer hangsúlyozom - úgy kívánja szabályozni, hogy a már eddig megalkotott jogszabályokkal, törvényhelyekkel érintett hatásköröket nem érintheti és nem sértheti.
A következő terület, amivel foglalkozni szeretnék, a bírságolást, a bírság kiszabásának feltételeit és a bírság nagyságának meghatározását tartalmazza. Több észrevétel hangzott el arra vonatkozóan, hogy a törvényjavaslat nem tartalmaz alsó és felső határt, és hogy ez így helyes-e. Az eddigi gyakorlat alapján azt a következtetést vontuk le - amit munkacsoportunk is és képviselőtársaink is támogatnak -, hogy ebben a törvényben nem szükséges alsó és felső határt megkötni, ezt a jogkörrel rendelkező hatáskörébe kell utalni, és minden esetben a bírságolás indoka tegye szükségessé vagy határozza meg, hogy a kiszabott bírság nagyságrendje mikor a leghatékonyabb. A jogorvoslati lehetőség megvan, és amennyiben a kiszabott bírságot a bírságolt vitatja, megvan a lehetősége a jogorvoslatra. Az igazságszolgáltatás területén erre megfelelő gyakorlat kialakítása történhet meg.
A következő terület, hogy a törvény egyértelműen szabályozza azt, hogy a bírság milyen célra használható fel; ezt törvényileg is kezdeményezzük, módosító javaslatot is be kívánunk nyújtani ennek érdekében. A fő célokat javasoljuk a törvénybe is beemelni, és ezt nem a kormány hatáskörében történő szabályozásra utalni.
Mivel indokoljuk ezt? Alapvetően az teszi szükségessé a törvényi szintű szabályozást, hogy a kiszabott bírság a fogyasztóvédelemmel kapcsolatos felvilágosító, társadalmi és egyéb olyan célokra legyen fordítható, amelyek elősegítik a fogyasztók felkészítését, nem pedig a meglévő szervezetek működési költségeinek a fedezetét biztosítják. Megítélésünk szerint feltétlenül indokolt, hogy ez a törvény hatáskörében kerüljön szabályozásra.
Megítélésünk szerint a törvény fő célja - az eddig elhangzott véleményekkel ellentétben - megfelelően biztosítja azt, hogy e törvény a fogyasztóvédelemmel kapcsolatos koordinációs feladatokat lehetővé tegye. A törvény biztosítja a jogharmonizációs feladatok teljesítését, lehetővé teszi a fogyasztóvédelemmel foglalkozó állami és civil szervezetek koordinált együttműködésének feltételeit, és egyértelművé teszi, hogy a fogyasztóvédelem szabályozása területén a törvény ne csak az áru, hanem a szolgáltatást végző szervezetek tevékenységét is szabályozza.
Összességében úgy ítélem meg, hogy a törvényjavaslat szerkezetében és beterjesztési formájában megvitatásra és elfogadásra alkalmas, nem kizárva annak lehetőségét, hogy a törvényjavaslaton módosító javaslatok benyújtásával még javítani lehet, élve a felajánlott ellenzéki lehetőségekkel is. Azt kérem képviselőtársaimtól, hogy éljenek ezzel a lehetőséggel, és biztosítsuk azt, hogy a fogyasztóvédelmi törvényt a parlament még ebben az ülésszakban el tudja fogadni.
Köszönöm, hogy meghallgattak. (Taps a kormánypárti oldalon.)

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me