DR. LOTZ KÁROLY közlekedési, hírközlési és vízügyi miniszter: Elnök Asszony! Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselő Úr! A jövő év január 1-jétől hatályba lépő új távbeszélő-díjszabási rendszer alapelveit a távközlési, illetve az ártörvény felhatalmazása alapján rendkívül alapos előkészítés után a Pénzügyminisztériummal közösen az érintett szolgáltatók, továbbá a Távközlési Érdekegyeztető Fórum - a TÉF - bevonásával alakítottuk ki.
A széles körű egyeztetésre, az elvégzett díjfelülvizsgálatra és a törvényi megalapozottságra tekintettel a tervezett változtatások egyik piaci szereplő számára sem jelentenek egyoldalú szabályozást, és nem jelentenek beavatkozást a versenybe. Nem ütköznek Magyarország más államokkal kötött beruházásvédelmi megállapodásaival, mivel azok egyetlen pontját sem érintik. Nem ellentétesek a koncessziós szerződésben foglaltakkal sem, azok ugyanis nem zárják ki a jogszabályok felülvizsgálatát és azok ésszerű módosítását.
A jelenleg hatályos díjrendszer 1993 óta lényegében változatlan. Eddigi alkalmazása mellett a Matáv Részvénytársaság - elsősorban mérete és széles tevékenységi köre miatt - nyereségesen, a mobiltársaságok jó gazdasági eredménnyel működnek, a helyi koncessziós társaságok többsége azonban valóban nem nyereséges. Mindezeket mérlegelve hoztuk meg az új távközlési díjszabási rendszer leglényegesebb elemeit. Így például kimondtuk, hogy messzemenően támogatjuk - az Európai Unióban általánosságban alkalmazott elvekkel összhangban - a költségalapú díjszabályozásra való áttérést. A díjcsomagképzés megengedésével elősegítjük, hogy a szolgáltatók jobban tudjanak alkalmazkodni a piaci igényekhez.
A helyi társaságok javára - és ezt nyomatékosan szeretném képviselő úrnak említeni - megváltoztatjuk az elszámolás arányát. A szabályozási módosítás következményeként többletbevételként mintegy 2 milliárd forint kerül a helyi telefontársaságokhoz, ez az állami rásegítésnek is része, hiszen itt kompenzáció is történik.
A díjak kiegyensúlyozását azonban egy lépésben lehetetlen feloldani. Ez egy hároméves program része, amelynek végső célja a teljes költségalapú árrendszer létrehozása. Ezért a kiegyenlítési folyamat gyorsítására - mint ahogy említettem - felhasználjuk a volt Hírközlési Alap erre fordítható forrásait is.
A díjrendszer módosítása valóban érinti a mobilszolgáltatókat, ahogy képviselő úr említi, versenyképességük megőrzése végett a módosítás negatív hatásait a kormány döntése alapján kompenzálni kívánjuk; erről értesítettük az illetékes vállalatokat. Ezen túlmenően teljes szabadságot kapnak az árképzésben. Éppen itt, önök, tisztelt képviselőtársaim, a távközlési törvény módosítása során - július 8-án - szabadáras kategóriába sorolták a mobilszolgáltatást, ami 1998. január 1-jétől érvényes. Tehát lényeges a különbség, és szabadságot kaptak az árképzés tekintetében. A jelenleginél kedvezőbb pozícióba kerülnek a működésükhöz szükséges összeköttetések bérleti díjának tekintetében is. A fogyasztók érdekeinek szem előtt tartásával a díjrendszerbe - elsősorban a Matávra kötelezően - hatékonysági követelményt építettünk be, s ez biztosítja az infláció üteménél kisebb díjnövekedést.
Vagyis összegezve azt mondhatom, hogy a szándékolt lépéseket mindenekelőtt a lakosság érdekében tettük, ily módon érhettük el, hogy a helyi koncessziós társaságok működőképesek maradjanak, a díj-megállapítási okokra visszavezethető veszteségeket ne a helyi lakossággal fizettessék meg, tehát a lakosságnak ne kelljen a tervezett infláció üteménél jobban megemelt díjakat fizetni. Ez volt az alapvető kérdés, amikor ezt a rendszert a helyi társaságok működőképessége mellett kialakítottuk.
Köszönöm a figyelmüket, és kérem a tisztelt Országgyűlést és képviselő urat, hogy a válaszomat fogadja el. Köszönöm szépen. (Taps a kormánypártok padsoraiban.)