KULIN FERENC, DR. a kulturális, oktatási, tudományos, sport-, televízió- és sajtóbizottság elnöke:

Full text search

KULIN FERENC, DR. a kulturális, oktatási, tudományos, sport-, televízió- és sajtóbizottság elnöke:
KULIN FERENC, DR. a kulturális, oktatási, tudományos, sport-, televízió- és sajtóbizottság elnöke: Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! A történet folytatódik azzal, hogy ma dönteni kell egy olyan módosító javaslatról, amelyet tegnap délután ismertünk meg, s amelynek az a lényege, hogy a Haraszti Miklós által eredetileg benyújtott törvényjavaslat tartalmát és szerkezetét változtassa meg oly módon, hogy külön törvény rendelkezzék a tömegtájékoztatási eszközök vezetőinek kinevezéséről.
Meg kell ismételnem ennek a módosító javaslatnak indoklását, miután magam is egyetértek vele, és a kulturális bizottság többsége is egyetért vele. Arról van szó, hogy egy hetek óta elhúzódó vitában - a Pártatlan Tájékoztatás Bizottságának összetételéről folyó vitában - nyilvánvalóvá vált, hogy nincs remény arra, hogy a legközelebbi jövőben megegyezés születik a Pártatlan Tájékoztatás Bizottságának összetételét illetően.
Ennek a vitának az elhúzódása azonban azzal a veszéllyel fenyegetett, sőt azzal a veszéllyel járt, hogy a végtelenségig elhúzódhat a szóban forgó intézmények elnökeinek a kinevezése, ez pedig nem egyszerűen jogi probléma, ez politikai kérdés, gyakorlati követelmény, hogy ez megtörténjék.
Egyetértve tehát azzal, hogy itt szerencsés dolog a kinevezés ügyét különválasztani a Páratlan Bizottság működésének kérdésétől, előre hoztuk a mai kulturális bizottsági ülésen ennek a módosító indítványnak a vitáját, mely vita azzal végződött, hogy a bizottság többsége elfogadta, vagyis megszületett az a döntés, hogy kérésünk, javaslatunk értelmében ma a plenáris ülés szavazzon arról, ami tegnap itt módosító indítványként elhangzott, vagyis arról, hogy a szóban forgó intézmények vezetői legyenek kinevezhetők, függetlenül attól, hogy mi lesz a sorsa a Pártatlan Tájékoztatás Bizottságának.
Ugyanakkor el kell mondanom, hogy a bizottságban nagyon szenvedélyes és hosszú vita folyt arról, hogy ennek a módosító indítványnak az elfogadása vajon nem a Magyar Demokrata Fórum csele-é, nem azt akarta-e ez a módosító indítvány elérni, hogy egyszer s mindenkorra lekerüljön a napirendről a Pártatlan Tájékoztatás Bizottságának az ügye, és úgy kezdjen működni a Televízió és a Rádió az új elnökökkel, hogy ne legyen semmiféle olyan kontroll, olyan ellenőrzés, amely biztosítja ezen intézmények valóban pártatlan működését.
A bizottság és én Úsztában vagyunk azzal - elismerem azt -, hogy itt egy jogtechnikai probléma merült fel. Azzal ugyanis, hogy elfogadtuk Gáspár Miklós módosító indítványát, az a helyzet állt elő, hogy Haraszti Miklós törvényjavaslata gyakorlatilag lekerült volna a napirendről, hogy ha nem fejeznénk ki azt a szándékunkat, hogy ennek a technikai eljárásnak részünkről a legkevésbé sem volt az a célja, hogy lekerüljön a napirendről.
Ezért szükségesnek tanom kijelenteni, hogy miután itt egy jogtechnikai észjárás került szembe egy gyakorlati követelménnyel, segítsen a Parlament, és az illetékes bizottságok segítsenek abban, hogy a gyakorlati követelménynek tegyünk mindenekelőtt eleget, a jogtechnikai problémát pedig oldjuk meg úgy, hogy folytatható legyen a Pártatlan Tájékoztatás Bizottságáról elkezdett vita.
Összefoglalva tehát mondandómnak ezt a részét, kérem, hogy ha döntünk a Gáspár Miklós-féle módosító indítványról azok után, hogy annak apró módosítását majd Gáspár Miklós előadja, és módunk lesz annak ismeretében dönteni, folytassuk a vitát a Pártatlan Bizottság összetételéről és működésének rendjéről.
Engedjék meg, hogy még néhány megjegyzést tegyek.
Utaltam arra, hogy az alapkérdésben a vita elhúzódásának nem lényegtelen oka az, hogy talán a kelleténél nagyobb ménékű bizalmatlanság jellemezte a Szabad Demokraták Szövetségének magatartását az MDF-fel szemben, és fordítva. Itt a tegnapi általános vitában elhangzott néhány olyan értékelés a Magyar Demokrata Fórum és a Kormány magatartásáról, amelyik megerősíteni próbálta azt látszatot, mint hogyha a Demokrata Fórum már idáig is azt tette volna, hogy minden eszközzel magához ragadnia a tömegtájékoztatás irányításának lehetőségét, és gyakorlatilag egyeduralomra törjön a sajtó területén.
Ezért nagyon fontosnak tartom kijelenteni azt, hogy azok az érvek, amelyek ezt a látszatot próbálják erősíteni, tarthatatlan érvek.
Az általam egyébként igen nagyra becsült Demszky Gábor mondta azt a mondatok, hogy lám csak, a Kormányzat máris magához ragadta a Pallas irányítását, és ily módon máris a sajtó - a magyar sajtó - 80 százaléka fölött gyakorol hatalmat, ellenőrzést a Magyar Demokrata Fórum, illetve a Kormány.
Kérem szépen, szabad legyen emlékeztetnem itt Önöket arra, vagy felhívni a figyelmüket arra, hogy először is a magyar Kormány és a Magyar Demokrata Fórum nem ragadta magához, hanem örökölte ezeket az állami intézményeket, és egyetlenegy olyan lépést nem tett, mely indokolná azt az aggodalmat, hogy itt a sajtó 80 százalékának vagy akárhány százalékának az ellenőrzését is, ezt a jogot magának akarná fenntartani. Arról van ugyanis szó, hogy a Pallas Lapkiadó Vállalat és a Hírlapkiadó Vállalat és általában a lapkiadó vállalatok nem rendelkeznek az általuk kezelt lapok sorsáról, sem azok főszerkesztőinek sorsáról.
Kérem szépen, az átvett Pallas Lapkiadó Vállalatnál működő, illetve ott megjelenő lapok százai egyikében sem történt meg a főszerkesztő Kormány általi leválása, kicserélése, vagyis egy olyanfajta befolyásolás, ami indokolná ezt a vádat, illetve ezt az aggodalmat.
Arról van tehát szó, hogy átvettünk olyan intézményeket, amelyeket a fennálló jog és Alkotmány értelmében át kellett vennünk, és egyben kijelentettük és kijelentjük azt a szándékunkat, hogy készülünk egy olyan sajtótörvény megalkotására, amely sajtótörvény biztosítani fogja ezeknek az ott megjelenő lapoknak azt a fokú szabadságát, amely minden olyan demokráciára jellemző, amelyet mi követni próbálunk.
Ismétlem tehát: annak a vállalatnak, amelyiknek semmiféle több funkciója nem volt eddig sem, mint a szerkesztőségek és a nyomda közötti közvetítő funkciót, szerepet betölteni, ennek a vállalatnak állami irányításba vétele semmiképpen nem a sajtó feletti uralmat jelenti.
Természetesen abban a vádban van némi igazság, hogy a Magyar Demokrata Fórum és a Kormány szeretné a sajtószabadság általa használható vagy általa gyakorolható hányadát vagy az őáltala gyakorolható sajtószabadságot valóban gyakorolni. Itt ugyanis az elmúlt időszakban nagyon sajátos módon, nagyon egyoldalúan értelmeztetett a sajtószabadság fogalma. A sajtóban dolgozó munkatársak szabadságaként értelmezték, holott a sajtószabadság az az én szabadságom, az Önök szabadsága, az állampolgár szabadsága az a szabadság, ami minden magyar állampolgár számára kell, hogy biztosítsa gondolatainak, szándékainak, véleményének minden torzítás nélküli megjelenését, közhírré tételét. (Taps jobb oldalon és középen.)
Ezzel a szabadsággal, ezzel a szabadságlehetőséggel a Magyar Demokrata Fórum és a Kormány mindmáig nem tud élni, mert ezt a szabadságlehetőséget a működő sajtó a szármára nem biztosítja. Arról van csupán szó, hogy mi természetesen küzdeni fogunk azért, hogy minden törvényes lehetőséggel élni tudjunk, a sajtószabadság eme lehetőségével, így értelmezett lehetőségével, de semmiképpen nem törekszünk arra, hogy egy, remélhetőleg - ismétlem - közeljövőben meghozandó sajtótörvény előtt monopolhelyzetbe kerüljön a Kormány, vagy a kormányzó pártok monopolhelyzetbe kerüljenek a sajtó területén. Köszönöm a figyelmüket. (Taps.)

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me