Kardos László: A gyerek • Bibó Lajos regénye

Full text search

Kardos László: A gyerek
Bibó Lajos regénye
Csanád István író ellen gyerektartási pert indít egy Kovács Ágnes nevű műveletlen, csirke-eszű, harmadrendű, kültelki nő. A bíróság elmarasztalja Csanádot, aki pedig teljes bizonyossággal tudja, hogy nem ő az apja az immár tizenkét esztendős, idétlen fattyúnak. Csanád elviselhetetlennek érzi a gondolatot, hogy ezt a fiút a világ a Csanád-vér örökösének tartsa, s vak dühvel félszeg detektív-vállalkozásba fog: minden áron meg akarja tudni, ki az igazi apja a gyereknek. A rögeszmés, makacs kísérletbe belepusztul Csanád szerelmes, finomlelkű felesége s maga Csanád is.
A témát jónak érzem. Megértem és elhiszem, hogy Csanád nem bírja el annak a gondolatnak az utálatos súlyát, hogy ez a kajla fülű, vízeszű csámpás kisfiú — a világ szemében — az ő fia. Megértem azt is, hogy ez a kissé már önmagában is irreális érzékenység, lassanként elhatalmasodva, konok, mániás próbákba hajtja, s végül — mikor minden hasztalannak bizonyul — öngyilkosságba kergeti. Egy gyerekpörös botrány ugyan egy férfi életében nem olyan pusztító szerencsétlenség, de Csanád esete speciális és Bibó Lajos írói becsvágya éppen arra irányulhatott, hogy megmutassa: miképpen burjánzik, nő, dagad e viszonylagosan csekélyebb motívum asszonyt-embert, munkát-szerelmet becsületet szétdúló, borzalmas szörnyeteggé. Objektíve kicsiny indítékoknak ilyen ijesztő, pszichikus elrákosodását mások is megírták már, — hirtelen Kosztolányinak néhány kitűnő novellája is eszembe jut.
A téma tehát, vagy pontosabban: a téma alapozása, tagolása, váza —jó. Az egész mű azonban nem az. Megírása egyenetlen és érdes. Lendülettel írt fejezetekre könnyelműen vagy vontatottan összerótt részletek következnek, s csak kevés helyen látjuk azt a gyöngéd, ájtatos pszichológiai ötvösmunkát, amely árnyalatos, leheletnyi átmenetekben, írói hitelességgel mutatná meg egy rangos férfilélek züllését, hullását. Az átmenetek hiánya teszi a rajzot érdessé. Bibó a tüzetes festés, s lélektani adatok áldozatos, lassú összehangolása, a tragédia fokonként való türelmes építése helyett nyersebb meglepetésekkel, "hatásosabb„ fordulatokkal dolgozik, s így ha műve egészét el is "hisszük„, részleteit kétkedve fogadjuk. S nem is eléggé leleményes. Csanád nyomozón ötletei és fogásai olyan kezdetlegesek, hogy bosszankodnunk kell rajtuk. Figuráit is csak félig-meddig állítja talpra. Csanád alakja következetlen, a feleségéé halvány, az újságíróké vázlatos, a lokálhölgyeké szokványos, a gyereké fölszínes, a zsaroló nőé tétova. Talán csak ez utóbbinak a barátnője él igazán, a komisz, okos Pávelné.
Bibó erényeit azért — az előadás színes teltséget, egy-egy helyzet erős láttató rajzát, indulatok élményes ábrázolását — ebben a könyvben is megtalálni. Nyelvét viszont dús ereménnyel böngészhetné át Halász Gyula: az "egy-iszony„ fura példáit garmadával jegyezhetné ki belőle.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me