A Szigeti Veszedelem tartalma

Full text search

A Szigeti Veszedelem tartalma
Epopeájának tárgya: Sziget védelme, hőse Zrinyi Miklós, ki meg merte várni Szulimán haragját, az ő hatalmas karját és rettegett szablyáját; sőt megállította, feltartóztatta, a míg hősi halállal el nem vesz. De Zrinyi önfeláldozása, s a maroknyi magyarság vértanúsága nem egyszerű vitézi tett: nemzeti váltság. A nagy Mindenható a földre tekint, egy szemfordulásból megnézi a világot, s a magyarok erkölcsi sülyedése miatt haragra lobbant: állhatatlanok, tévelygők, nincs előttük az ő nevének és fia vérének becsületi, a jó cselekedetnek kelleti, az öreg embernek tiszteleti; elfajzottak, a szép keresztyén hitet eltapodták, és különféle vallásokban gyönyörködnek; s minden bűnök eláradtak köztük. Haragjában Mihály angyalt Alektó furiához küldi, hogy Szulimánt bújtsa fel a magyarok ellen, kiket hatalmába ád. Az angyal előbb az igazakért esdekel, de hiában, aztán égnek ereszti sugár-szárnyait és teljesíti szomorú megbízását. Alektó Szelim képében felbőszíti az alvó Szulimánt, ki riadva ébred: »fegyvert, fegyvert!« S elhatározza, hogy gyaúrt rak halomba, megfüröszti lovát keresztyén vértóban, városokat és várakat rejt hamúba. Hadai azonnal Drinápolyba gyűlnek, vezérei tanácsot ülnek Arszlán budai basa levele felett, mely a háborút ajánlja. Ott Delimán, a tatár khán fia, kinek szívét a szultán leánya, a szép Kumilla, s annak szép haja megkötözé; de a mig ő odahaza járt, hadát elhozni, a Rusztán felesége lett; e miatt most Delimán nyughatatlan, áll vagy ül, s mint dühös farkas lesi a Rusztán halálát s kitölti, ha lehet, rajta bosszúját. Ott Amirasszen, ki maga is fekete, lova is szerecsen, az arab Karabul, mely széltül fogamzott egy híres kancában; aztán Olindus, Hamviván, Demirhám, kinél erősebb a Szulimán birodalmában nem volt, mert ez gyökeréből nagy tölgyfát kirántott, ököllel agyonvert egy nagy elefántot; majd Demirhám bátyja, a bűvész Alderán, Mahomet fejtegetője, álmok magyarázója; végre mások tömérdek sereggel, mely mint felhő az eget, ellepte a földet: jaj annak, jaj a magyarnak, kire ez a felhő fog omolni! A mig a sereg megjő, Arszlán a budai fővezér maga-hittségében Palotára támad, hogy érdemet szerezzen, de Túry György kemény fogadására visszairamlik és dicsőség helyett szégyennel várja urát, ki olyan fekete paripán közeleg, melynél szebbet a képíró sem írhat. A császár fején patyolat, két csoport kócsagtollal, vállán szép arany hazdia, oldalán misziri kard; szívében lángot és fegyvert és nagy veszedelmet hoz a keresztyénségnek. Hozzája hasonlatos bölcs és vitéz fejedelem még a pogányok között nem volt; nem hajlik mint az ág, de mint kőszikla megáll. Még Nándor-Fejérvár alatt a derék sereggel, s azon tanakodik: vajjon Egert vagy Szigetet vívja-e, mikor Petráf az előhaddal már megszállja Gyulát. A vész közeledtére Zrinyi Szigetben rendes szokásai szerint hajnali imára a feszület elé térdel könyörögve, hogy ne engedje isten, mikép a török a keresztyéneknek árthasson, segítse meg nem az ő tisztességéért, hanem szent nevének örök becsületéért. Isten meghallgatja szavát, noha értelme csak annyi az ő kegyelme ellen, a mennyi vizet kis fecske a szájába veszen a mérhetetlen tengermélység ellen; a feszület hozzája háromszor lehajlik, és tudatja vele, hogy vértanúságot szenved és lelke égbe száll, hol angyalok és cherubok várják és isten jobb kezére állatják, mert annak nevéért a pogány ellen esik el: Szulimán vára ellen jő, mint éh farkas lesi az ő halálát, de hatalma, ereje Szigeten megtörik, maga is az ő kezétől elpusztúl, hogy a bán fejének koronája annál fényesebb legyen. Fia, György nevét feltámasztja, tündöklő fénybe vonja és nemzetségét felvirágoztatja!
Szulimán csakugyan Sziget ellen indúl, mire leginkább Zrinyi ingerli, mert a budai basára bosszús szultán Arszlánt leteszi, helyébe Mustafa, boszniai basát emeli, Boszniába viszont Mehmetet rendeli, ki a magyar földtől oda siettében Siklós alatt pihen meg. Gondtalan és puha, elkapott szerencse-fi, ki Szkender, siklósi bég figyelmeztetésére sem veszi számba a veszedelmet, melylyel az okos szigeti hős fenyegetheti, sőt este Szkenderrel fenmulat és szép török dalnokával éneket mondat boldog megelégedéséről, hisz a Szerencse lábaihoz kötve. A szigeti bán azonban kémeitől értesűlve meglepi és a hadat szétveri, a harc sodrában a Mehmet fiát megöli, mire Mehmet elkeserűlten a bánra robban: de az isten angyala a csapást megtartja, a szablyát kezében megfordítja: a Zrinyi kardjától maga esik el. A török elhull, megfut, vagy megadja magát, mint a vitéz Olaj bég, egyedül a bánnak nevére, mert senki másnak meg nem hajolt volna. Zrinyi diadallal tér meg várába, vitézei elől a keresztyén holtakat és betegeket viszik, köztük Farkasics Pétert, a derék hadnagyot, aztán a zsákmányul ejtett török fegyvereket, a kópjára tűzött fejeket, az alázkodó foglyokat és a büszke paripákat, a diadalnak jelvényeiként. Azonban a gyors hír szárnyára felkele, szélnél és madárnál gyorsabban repűle: s megviszi a szultánnak a Mehmet vesztét. Rögtön tanácsot ül és elhatározza, hogy Sziget ellen fordúl, Kadilesernek ezer juhot adat áldozatra, hogy a támadás kimeneteléről jóslatot mondjon. A főpap levágatja azokat a mezőn, s hullájokra sok sas gyűl, de egy nagy fekete sas elkergeti őket, s nem engedi nekik, hogy belőlük egyenek: a mi rossz jel a szigeti vállalatra. A szultán ép ellenkezőleg azt hiszi, hogy a sasok azért nem esznek a juhokból, mert keresztyén testekből jobb eledelt kaphatnak. Fenhéjázásában elbizakodik, mig serege félelemben szorong; s a mint éjjel két ló elszabadúl és riadva kel a szó, hogy Zrinyi a táborra ütött: egyszerre zűrzavar támad. A török fölzendűl, szerte futkosik és vagdalkozik: 3000 ember pusztúl el csak a Zrinyi nevének hallatától. Zrinyi ellenben a szultánok készűltére hősi lélekkel szervezi a védelmet, beszédet intéz társaihoz. Nagy a veszedelem, de azért esztelenség lenne nem bízni istenben, ki mindig megsegíti a benne bízókat, miként Zrinyit s nem egyszer megsegítette. Most az egész keresztyénség Szigetre néz, melynek már az is tisztessége, hogy Szulimán az ellensége. Kiki elszántan harcoljon, a török szavának ne higyjen, mert hogyan adhatna hitet az, kinek magának sincsen. Esküdjenek meg, hogy ez a hely leszen dicsőségük vagy koporsójuk. Zrinyi Miklós előbb maga megesküszik, hogy velök marad a fejök fenállásáig, majd társait esketi meg, kik csapataikkal egymásután vonúlnak fel az esküre: Farkasics, Juranics, Radivoj, Deli Vid s a többi levente kapitány. Az eskű végeztével a várt felszereli, s fiát szép levéllel a magyar királyhoz bocsátja s annak kegyelmébe ajánlja; a fiú sasnak fia, igazi sas, menekűlni vonakodik, míg apja meg nem győzi, hogy óvja magát nagyobb szükségre és jobb időre, akkor legyen nagy példájának követője.

Zrinyi Miklós »Szigeti veszedelmé«-nek címképe. (Bécs, 1651.)

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me