A Peleskei nótárius

Full text search

A Peleskei nótárius
1838-ban kerűlt először színre legmaradandóbb hatású darabja, a Peleskei nótárius című bohózat. Ez időtájt a német színpad legkedveltebb darabjai azok a bohózatok voltak, melyek az alsó néposztály életköréből vett tárgygyal, alszerű komikummal és kusza cselekvényekkel készűltek; véletlen meggazdagodás, tündéri beavatkozás voltak a motivumok, operahulladék a zenekiséret. Ezeket adták magyarosítva Budán is; de a magyar közönség egészségesebb élvezet után vágyott; ezért már a munkácsi Garabonciás diákját is megtapsolta, bár nem sokkal ért többet, de volt egy-két magyar alakja s népdalnak nevezett néhány éneke. Írói körökben már többször szóba kerűlt a bohózat ügye, de egyik alkalmas tárgyat nem talált, a másik a szín hatás titkait nem értette. Gaal mindkettőt kitünően eltalálta. Nagy érdeklődést keltett már az is, hogy a főszemély nem új ember, hanem a magyar népnek régi jó ismerőse, kinek kalandos utazásán szinte félszázad óta mulatott már. A bohózat tárgyát, szereplőit ugyanis Gvadányi könyveiből vette, cselekvőleg léptetve föl azokat is, a kik ott csak mellékszemélyek (pl. Tóti Dorkó, a nótárius fia stb.). Sokkal ismertebb a darab cselekvénye, hogysem részleteznünk kellene; de azt meg kell említenünk, hogy Gaal nem a régit követeli vissza, mint a Gvadányi nótáriusa, hanem éppen a világtól való elmaradottságot teszi nevetségessé; Zajtay uram nem ismervén az új társadalmi viszonyokat, lépten-nyomon összeütközik velük.

Gaal József.
Baczúr Gazsi is maradi ember, a fokos fénykorából való jurátusok típusa, kiben a nemes ifjak céltalan vitézkedését, míveletlen darabosságát állítja szembe az akkori míveltebb ifjak vidor élénkségével. A Peleskei nótárius boszorkányhistóriája emlékeztet még a német bohózatokra, laza szerkezetében a népies jelenetek váltakoznak a cselvígjáték bohózatos elemeivel; de másrészt megvan benne mindaz az elem, melyből később a népszínmű alakúlt. A tetszést fokozta Thern Károly magyaros zenéje (a Hortobágyi pusztán fúj a szél kezdetű juhászdalt egyszerre fölkapta a közönség) és a színészek (Megyeri, Szentpétery, Bartha) kitünő játéka. Ezóta több mint félszázad múlt el, a Peleskei nótárius bejárta az ország minden színpadát, és – legalább a körzendű közönség előtt – még ma sem vesztette el érdekességét. Gaal még több színművet írt (két-két drámát, vígjátékot és bohózatot), de az elsők hatásával egyik sem vetekedhetett.
Verses költeményei közül a líraiak kevés jelentőségűek, de egy pár szatirája, mint a Zenekórság s kivált az Ólmos botok (egy »fontolvahaladó« kortesvezér monologja) e körben is tetszést arattak; a Lónyai Anna, Balassa és Haramia szerelme című költői elbeszélései közül az alföldi hangulatos rajzával és tárgyával főleg az utóbbi érdemel figyelmet, mert mintegy előhangja a nemsokára feltünő nép-nemzeties irányú költészetnek. Gaal egész működésének abban van irodalomtörténeti jelentősége is, hogy a mig egyfelől fentartja és tovább fejti Kisfaludy és Fáy irányát, másfelől új útakat tör: az alföldi népélet rajzával új elemeket visz a költészetbe, új alakokkal gazdagítja a vígjátékot s a könyvdrámákkal szemben gyakorlati sikerrel hirdeti a színszerűség és a párbeszédek élénkségének szükséges voltát, a mivel a széppróza s a köztársalgási nyelv finomítására is sokat hatott. – Írói pályáját a forradalom végkép megszakította; mint szerkesztő szolgálatokat tévén a kormánynak, nem kerűlhette el az üldöztetést s hat évig Aradra volt internálva. Ezután a Csekonics-családhoz kerűlt nevelőnek és titkárnak, s 1866-ban húnyt el.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me