A magyar viseletek története. Rajzolta és festette Nemes Mihály. Szövegét irta Nagy Géza. Budapest, 1900.

Full text search

A magyar viseletek története. Rajzolta és festette Nemes Mihály. Szövegét irta Nagy Géza. Budapest, 1900.
Negyven szines és hetvenegy fekete táblán a magyar viseletnek, a férfi és női ruháknak, a hadi öltözeteknek és eszközöknek, a különböző időben használt ékszereknek, eredetét és történeti fejlődését tünteti fel e munka a legrégibb időktől a legújabb korig. A szines táblák képei egykoru emlékek alapján vannak ugyan megfestve, de a művész sok szabadságot engedett magának s nem egy alakja több különböző korszak viseletéből összeállitott öltözetet visel.
A fekete táblák egyszerü másolatok, s eredeti emlékeket vannak hivatva bemutatni.
A szövegnek az első tervezet szerint csupán a táblák magyarázatára kellett volna szoritkoznia. Ez azonban módositást szenvedett olyanformán, hogy a táblák magyarázata egészen különvált és mintegy negyven oldalt foglal el; a tulajdonképeni szöveg pedig, mely a magyar viseletek fejlődésének tudományos bemutatása, az emlitett tábláktól teljesen független és 200 oldalon foglalkozik tárgyával. Mindezekhez végül negyven oldalnyi jegyzet járul.
Az ókori szkitha-szarmata viselet és a népvándorlás korabeli turán-viselet feltüntetése után a honnfoglalás korabeli magyar viseletet jellemzi a szerző, melyben lényegét tekintve nem lát egyebet, mint a hunn-avar viseletnek IX. századbeli kifejlődését.
A középkori magyar viselet szent István korával veszi kezdetét, midőn a magyarság a korábbiaktól nagyon eltérő viszonyok befolyása alá került, melyek nemzeti öltözetét teljesen átalakították és a nyugati viselethez idomitották. A középkor emlékei a XV. századig arra vallanak, hogy nem is volt akkoriban különleges magyar nemzeti viselet. – A nyugati divat Magyarországba két oldalról is áramlott, egyrészt Németországból, másrészt pedig Olaszországból. E két áramlat az egész középkoron át tartott, befolyása azonban nem volt állandó, hanem különböző időben különböző fokban érvényesült.
Az Árpádkori magyarviselet forrását a szent Márk templom mozaik képeinek régibb sorozata, az Anjouk koráét pedig főleg a Képes-Krónika miniált képei alkotják.
A Luxemburg ház, a Hunyadyak és a Jagellók idejéből csak nagyon kevés és egyoldalu emlék maradt ránk, miből az akkori magyar viseletre következtethetünk. Ilyenek főleg a XV. századi képmásos siremlékek. Nagy hibájuk azonban ez emlékeknek az, hogy az elhunytat rendesen hadi ruhában ábrázolják; e hadi ruha pedig azonos volt a nyugati hadi viselettel.
Végül az újkori magyar viselettel foglalkozik a munka, s e része a legalaposabb, mert erre vonatkozó emlékeink már oly számosak, hogy a szerzői feltevések nélkül adhatott képet a viselet minden neméről.
A XVI–XVII. századi magyar öltözet kialakulására a török-tatáros lengyel viselet, majd a német-franczia divat gyakorolt irányotó befolyást.
Nem foglalkozhatunk a munkával egész terjedelmében, ez czélunkon kivül esnék. Meg kell azonban róla emlékeznünk azért, mert forrásai közt első helyen állanak a pecsét- és czimertani emlékek.
A középkor tárgyalásánál szerző nem nélkülözhette az emlitett forrásokat; munkája nélkülök igen hézagos lett volna. Nagy kár, hogy a viseletnek épen azt a faját mellőzte, melyre hazai pecséteink legtöbb adatot nyujtanak s ez az egyházi viselet.
A régibb korban a királyi pecsétek azok, melyek a viseletek különböző korbeli alakulására világot vetnek. E forrás azonban természetesen nagyon korlátolt értékü, mert a magyarság zömének viseletéhez nem nyujt adatokat.
A XII. és XIII. századból már nagy számmal maradtak ránk királyi pecsétek, melyek a királyi viseletet s ezzel kapcsolatosan az előkelőbb férfi viseletet is hivatva volnának feltüntetni. A királyi palást, a tunika, a keskeny abroncsu liliomos korona, a liliomos kormánypálcza képezik a királyi pecséteken ránk maradt királyi képek rendes diszét. Ha ez olyan következetesen ugyanaz nem volna, akkor gazdag kincseit képeznék ezek a viselettannak, igy azonban nagyon csinján kell bánnunk utmutatásaikkal, s minden egyes esetben alapos kritikával kell felhasználnunk adataikat.
Igy a királyi hajviseletről már nagyon helyesen mondja a munka, hogy annak a királyi pecséteken látható következetes alakja nem korhű, hanem merőben konvenczionalis alakitás.
Ugyanazon kifogás alá esnek a XIII. század óta sűrün előjövő királynői pecsétek is.
Zsigmond korától kezdve a czimeres levelek teszik a viselettani adatok gazdag tárházát, a melyeknek ábráin a nemesség hadi és polgári ruházata a legkorhűebb s eléggé változatos alakjában van megörökitve.
Dr. Szendrei János, Magyar viselet-képek czimeresleveleinkben czimü munkájában már megmutatta, minő fontos forrásai a magyar viseletek történetének a czimerképek. A jelen munkának is főleg Szendrei könyve szolgált forrásul, ujabb adatokat e téren alig hozott napfényre, sőt az 1892. óta a Turulban közrebocsátott középkori czimereket sem használta fel kellőképen.
A czimerképek közül azok a leghasználhatóbbak a viselet szempontjából, a melyek egész alakot ábrázolnak. Ilyen Dombay János deák 1506. évi Kántor Benedek 1509. évi czimere. Egészen vadászjelenetet tüntet fel az Ányos család 1523. évi, vagy a Dobay Demeter (nem Márton!) 1519. évi czimere. Mindezeken a köznapi viselet van megörökitve; nagyobb számmal maradtak, de kevésbbé fontosak a pánczélos hadi viseletü alakokat mutató czimerképek, mert nem sok nemzeti sajátosság van bennük. A Szlopnay Péter 1432. évi czimerében pánczélingbe burkolt alak látható; sokban hasonlit erre Berekszóy Péter 1448. évi czimerének alakja. Disznóssy Miklós 1456. évi czimerében egy lemez pánczélba öltözött ifjú lovag egyenes pallossal van megfestve. E csoportba tartozik a Literati czimer is 1519-ből, a mely egy zöld halomból kiemelkedő pánczélos és sisakos köznemest ábrázol, ezt azonban a munka nem használta fel.
A női viseletre jellemző legrégibb czimerképeink egyike a Moghi Mátyásé 1418-ból szarvason ülő hosszu ruhás nőalakkal. Érdekes a fején levő magas, lapos tetejü kucsma, a milyet az erdélyi szász nők ma is viselnek még. A legnevezetesebb a Pethő János 1507. évi czimere felé festett kép, a mely II. Ulászló királyt ábrázolja trónon ülve két oldalt két gyermekével. E czimer későbbi megerősitései (1572. és 1606.) elrontották e jellemző képet; Ulászló királyból sisakdiszt, a gyermekekből pedig pajzstartókat csináltak. Sok jellemző női viselet kép van még a Hallerek czimeres könyvében. Az ujkori czimerképekből természetesen sokkal bővebben folynak az adatok; már nem róhatjuk fel a munka hibájául, hogy az ismereteseket mind fel nem használta. Igy példáúl nem emliti meg a Hódászy András 1558. évi czimerét, melyben egy vitéz jobbjában zászlót, baljában fokost tart. Vagy a Choknay 148Benedek 1580. évi czimerét, melyben egy fehér lovon ülő magyar huszártiszt van ábrázolva párducz kaczagánynyal és kopjával; nem a Bácsmegyei János 1598. évi, a Dévay György 1599. évi czimereit és sok mást, a melyekből kitünik milyen gazdag anyagot foglal magában a viselettan számára a heraldika, s milyen fontos a viselettel foglalkozókra a heraldika ismerete.
Örömmel üdvözöljük e munkát, mely apróbb kisérletektől eltekintve, úttörő a magyar irodalomban. A tudomány további feladata részletes kritika tárgyává tenni azon eredményeket, melyekre e munka jutott. Ujabb emlékek megismerése kiegészitheti, tökéletesbitheti a tárgyalt munkába foglalt ismereteket; érdeme azonban mint úttörő mindenkor megmarad.
Grünn Albert.

 

 

Arcanum Zeitungen
Arcanum Zeitungen

Sehen Sie, was die Zeitungen in den letzten 250 Jahren zu diesem Thema geschrieben haben!

Zeigen Sie mir

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

Über uns Kontakt Press room

Languages







Arcanum Zeitungen

Arcanum Zeitungen
Sehen Sie, was die Zeitungen in den letzten 250 Jahren zu diesem Thema geschrieben haben!

Zeigen Sie mir