A világ sajtója

Full text search

A világ sajtója
A 80-as évek drámai változásai a világban és különösen Európában döntő hatással voltak a sajtóra. A keleti tömb lapjai vagy megszűntek, vagy profiljuk erőteljesen megváltozott, új lapok alakultak, a korábbi példányszámok vagy meredeken zuhantak, vagy lényegesen emelkedtek; a politikai pluralizmus megjelenésével párhuzamosan megszületett az ellenzéki sajtó – olyan országokban, amelyekben korábban tilos volt az ellenzékség, és a szamizdatot büntették.
(A sajtó egyébként még mindig veszélyes mesterség: 1989-ben 53 újságíró halt meg hivatása teljesítése közben, kétszer annyi, mint az előző évben. Az áldozatok 2/3-a Latin-Amerikában vesztette életét: Salvadorban 14, Kolumbiában 11, Peruban 5, Brazíliában 2 újságíró halt meg.)
A gazdaságilag szilárd országokban nő az újságolvasásra fordított idő, az újságolvaló korosztályok kiszélesednek, a sajtó eljut a tizenévesekhez, miközben változatlan fogyasztói az idősebb korosztályok. A fejlett országokban nő az 1000 főre jutó lapok száma. Az arányok változnak: emelkedik a napilapok és a terjedelmes hétvégi lapok olvasottsága, de csökken a délutáni-esti lapok és a bulvárlapok iránti igény. Feltűnően nagy példányszám-növekedést érnek el a gazdasági lapok és a heti magazinok.
A lapterjesztés kulcskérdéssé vált. Ahol akadozik, ott csökken az előfizetés és ezzel a példányszám. Ezért a lapok vagy a kiadók saját terjesztőhálózatot létesítenek. Reneszánszát éli a házhoz szállítás. Japánban a terjesztésben csaknem félmillió ember dolgozik. 1989-ig a lapkihordók 33,8%-a kiskorú volt. Most csökken a gyerekek száma, helyükbe részidős elfoglaltságot kereső családos nők lépnek. (Ezért is emelkednek a terjesztés költségei.) Finnországban az „átlag” lapkihordó 35 éves kisgyermekes anya, aki 2–3 órás házon kívüli állást vállal.
A tulajdonviszonyok változása döntően befolyásolja a sajtó arculatát. Kevesebb a közvetlenül valamely párthoz vagy politikai frakcióhoz tartozó újság. Több a részvénytársasági alapon szerveződött lap, az iparvállalatokkal, a rádió- és tévétársaságokkal összefonódott tulajdonban lévő újság. Sok országban a sajtótörvény plafont szab a sajtótulajdon koncentrációjának, de a különböző érdekcsoportok meg tudják kerülni a törvényt. A sajtócézárok hatalma nő.
Az elektronikus média – rádió-tévé – legnagyobb változása a magánadók megjelenése. Ezek kizárólag magántőkéből és hirdetésekből tartják fenn magukat. Az olcsó szórakoztató műsorok, filmek magas nézettséget biztosítnak. A hirdetések időtartamát, gyakoriságát nem szabályozzák. A kereskedelmi adók csak hírközlésre szorítkoznak, krónika és híradó típusú műsoraik nincsenek. Legtöbbször nélkülözik a rádiós-tévés sztáregyéniségeket is. A tévénézők információigényét változatlanul az állami tévé- és rádióállomások elégítik ki. Továbbá a műholdas adások nagyfoú kommercializáltsága miatt a közönség nem fordult el az írott sajtótól, őst jobb tájékozódása érdekében visszatért hozzá.
Rendkívül magas az olvasottsági szint a skandináv államokban; Németországban a 14 éven felüliek 80%-a olvas újságot. Görögországban a terjesztési nehézségek és a nyersanyagának emelkedése miatt alacsony az olvasottsági arány. Spanyolországban egy friss felmérés szerint az „átlagolvasó” 18–45 éves férfi, közép- vagy felsőfokú végzettségű, munkavállaló, lakástulajdonos, nem nagyon vallásos, a politikai középbalhoz tartozónak vallja magát.

 

 

Arcanum Zeitungen
Arcanum Zeitungen

Sehen Sie, was die Zeitungen in den letzten 250 Jahren zu diesem Thema geschrieben haben!

Zeigen Sie mir

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

Über uns Kontakt Press room

Languages







Arcanum Zeitungen

Arcanum Zeitungen
Sehen Sie, was die Zeitungen in den letzten 250 Jahren zu diesem Thema geschrieben haben!

Zeigen Sie mir