A székelyek. Kozma Ferencztől; Népköltészet, Benedek Elektől

Full text search

A székelyek.
Kozma Ferencztől; Népköltészet, Benedek Elektől
A székelyek eredetére vonatkozólag régi és általánosan elterjedt hagyomány él, mely idők folytán krónikás följegyzésekből, a régi székely jogi intézményekhez és szokásokhoz, továbbá a Székelyföld egyes helyeihez fűződő mondákból alakúlt meg. E hagyományos mondák szerint a nagy hun birodalom összeomlása után mintegy háromezer hun vitéz elválva társaitól, a Hargita lakatlan környékén húzódott meg s azokból lett a székelység.
E hagyományt sokáig történeti igazságúl tekintette a magyar történetirodalom is. Az újabb kritikai történetírás azonban a hun eredetűséget kétségbe vonja, de a nélkül, hogy biztosan meg tudná magyarázni a székelyek eredetét, vagy meghatározni azt, hogy mikor telepedtek le mostani lakóhelyökre.
Egyik elmélet azt vitatja, hogy a székelyeket Szent László vagy legközelebbi utódai az anyaországból telepítették mai földjükre; hogy ők is olyan magyarok, mint a többiek, s hogy a székely név tulajdonképen, nem is nemzetnév, hanem foglalkozást jelentő elnevezés és annyit tesz, mint határőr. Van olyan elmélet is, a mely azt mondja, hogy a székelyek eredetileg besenyők voltak, vagy pedig az Etelközben künn maradt magyarságnak valamelyik töredéke, mely a besenyő és kun betörések idején a gyimesi és ojtozi szorosokon behatolva, a Hargita környékén szállott meg; s ott ismeretlenűl élt mindaddig, míg az erdélyi gyarmatosítás idején, a XII. században, a magyar királyság rájok nem talált s őket hatalmának körébe nem vonta. Egy harmadik s legújabb elmélet szerint a székelyek ama kabarok (kozar-, bolgár- és hun keveréknép) ivadékai volnának, a kik a magyarsághoz még Lebediában csatlakoztak s Árpád seregében előhadúl szolgáltak. Mostani lakó helyökre azonban csak később, Erdély megszállása után telepedtek volna le.
Bármilyen homály födi a székelyek eredetét s bármilyen bizonytalan is mai lakóhelyökre való telepedésök ideje, annyi tény, hogy, mióta róluk említés van az oklevelekben, mindig mint katonailag szervezett határőrző nép szerepelnek. Ez a határvédő foglalkozás fejlesztette ki köztök azt a katonai egyenlőségen nyugvó társadalmi és politikai szerkezetet, a melyen idők folytán a székely nemzetnek külön alkotmánya fölépűlt.
A székelyek mindnyájan szabadok és egyenlők voltak. Nem volt köztük egyéb, mint vagyonbeli különbség. A vagyonosabbak lovas katonai szolgálatra voltak kötelezve, a szegényebbek pedig gyalog katonáskodtak. Így vált aztán az egész népfaj két osztályra: lovas katonákra vagyis népiesen lófőkre (primipilus) és közszékelyekre vagyis darabontokra (pixidarius). A XIV. és XV. században már egyes főemberekkel (primor) is találkozunk, kik vagyonosabbak és előkelőbbek lévén, több jogot és kiváltságot szerezve maguknak, külön székely főrenddé lettek; ezért van, hogy már a XV. századon inneni okíratokban a székelyek három rendjével: főemberek (primores), lófők (primipili) és közszékelyek vagy darabontok (pixidarii) rendjével találkozunk.
Mivel a székelyek, mint nemzet, nemesek is voltak: eredetileg senki sem volt köztök jobbágy. Idő folytán a főemberek rendjének megszilárdúlásával jobbágyság is keletkezett vagy azokból a székelyekből, kik büntetésből szabadságukat elvesztették, vagy a kik elszegényedve valamely főember szolgálatába szegődtek, vagy a kiket a hatalmaskodó főemberek erőszakkal jobbágyokká tettek. A lófők és a közszékelyek soha sem nézték jó szemmel a jobbágyság ez elszaporodását. Nemzeti gyűléseiken több izben kimondották, hogy a főemberek bocsássák szabadon necsak azokat, kiket erőszakkal tettek jobbágyokká, hanem azokat is, kik önkényt adták magukat jobbágyságra. Sőt, ha ez utóbbiak újra jobbágyokká lennének, fejök vétessék.
A székelység földje terűletileg hét székre volt fölosztva: Maros-szék, Csík-szék, Sepsi-szék, Kézdi-szék, Orbai-szék, Aranyos-szék és Udvarhely-szék mint anyaszék. A közigazgatás e székekben nemek és ágak szerint volt berendezve. Összesen hat nem volt: Halom, Őrlöcz, Jenő, Medgyes, Adorján és Abrán. E nemek mindenike négy-négy ágra, összesen tehát huszonnégy ágra oszlott. Az egyes községekben a két fő állást: a hadnagyságot és a bíróságot e nemek és ágak évenként fölváltva töltötték be még a XVI. században is. A székelység feje a székelyek ispánja volt, kit mindig a király nevezett ki. E tisztség később egyesítve volt a vajdai hivatallal. Ez a méltóság Zápolyai János utolsó vajdával megszűnt, de a székely ispánság emlékezete továbbra is megmaradt a fejedelmek s a magyar királyok czímében. Hatásköre megoszlott a kinevezett főkapitány és a választott főkirálybíró között.
Előbb a székely ispán, később pedig a főkapitány és a főkirálybíró időnként lustrát tartottak székenként, azaz a székelyeket az ágak és nemek alapján számuk, vagyoni képességök és hadi készültségök szerint pontosan összeírták. Ha ez összeírás a vagyoni körűlmények újabb alakúlását derítette ki: a három rend állapotában változás is történt. A kik ugyanis az utolsó lustra óta elszegényedtek, egy fokkal lejebb szállottak: lófőkből közszékelyekké lették, s viszont, a kik megvagyonosodtak, közszékelyekből lófőkké lettek.
A székelyek hadi kötelezettsége első sorban a keleti határvonal őrzéséből állott. Ha a háború benn az országban, vagy keleti és éjszaki ellenséggel folyt: akkor minden fegyverfogható székely tartozott táborba szállani s egészen a hadjárat végeig szolgálni. Egy hónapig saját költségükön szolgáltak, azontúl pedig a királyén. A székelység harczi vitézsége minden időben nagy hírű volt. Mátyás király történetírója, Bonfinius, azt mondja, hogy „e nemzet a hadban legzordonabb és semmiképen meg nem szelidíthető”. I. Lipót pedig a tőle való diplomában egyenesen a legharcziasabb emberfajnak nevezi.
A székelység, mint szabad és nemes nemzet, semmiféle adót nem fizetett, az ökör-adót kivéve. Ez abból állott, hogy a királynak megkoronáztatása, házassága és első fiának születése alkalmával mindén hat ökör után egy-egy ökröt adtak. Ez adó behajtása úgy történt, hogy először a tulajdonos különválasztotta ökreinek felét és a másik feléből a király kiküldött embere választott egyet. Az így kiválasztott ökröket azután székenként Maros-Vásárhelyre összehajtották s ott az illető szék nevének kezdő betűit rásütötték minden, egyes ökörre. Ez volt az úgy nevezett ökör-sütés. Az utolsó ilyen ökör-sütés Izabella királyné idejében történt. Ez adó néha 40.000 darabra is fölment.
A székelység, mint Erdély törvényes nemzeteinek másodika, nemcsak a „három nemzet” közös gyűlésein vett részt, hanem külön nemzeti gyűléseket is tarthatott.
A székely birtok a fiú örökösre szállott. Fiú örökös nem létében jogi fikczióval a leány, mint fiú-leány örökölt, de gyermekei között újra a fiú örökösödés lépett életbe. Ha a családnak magva szakadt, birtoka a szomszédokra szállott. Ha valaki hűtlenség czímén elveszítette birtokát, a rokonaira szállott és nem a kincstárra. Mikor később az ilyen esetekben a kincstár öröklése szokásba jött, ki volt kötve, hogy a birtokot csak székelynek és székely földön lakónak adhatják.
Az igazságszolgáltatás 12 székbíró föladata volt, kik minden 15 napban egyszer törvényszéket ültek. E székbíróságtól a pereket a székelyek egyetemes székéhez lehetett fölebb vinni, a mely Udvarhelyen tartotta üléseit. Harmadfokú bíróság a székely ispán, vagyis az erdélyi vajda volt. Ha a pör tárgya három forintnál nagyobb értékű volt, a királyig lehetett vinni. A székelyek ispánja a helyszínén is bíráskodhatott a melléje ez alkalomra választott 12 bíróval. A főkirálybíráknak az volt a föladatuk, hogy felügyeljenek az igazságszolgáltatásra s ezért évenként háromszor számba vették az itéleteket.
A székelyek régibb közművelődési állapotairól nagyon keveset tudunk. Az egyházi élet már a XIV. században fejlett és rendezett volt. Valószinű, hogy ez egyházak, de még inkább az egyes kolostorok mellett voltak iskolák is. Hogy az írástudás már ez időben a korhoz képest eléggé el volt terjedve köztök, bizonyítja az is, hogy a legrégibb krónikák, mint a bécsi Képes krónika és Thuróczi krónikája azt mondják, hogy „a székelyek a szkitha betűket még nem felejtették el. De azokat nem írással, hanem pálczákra való metszéssel rovás módjára használják”. Ezek a régi krónikásoktól emlegetett állítólagos szkitha vagy hun betűk fönn is maradtak egyes régi templomfölíratokban, mint példáúl a csik-szentmiklósi róm. kath. templom belső falán és az énlakai unitárius templom mennyezetén. Ez utóbbi ma is megvan. A nehézség a dologban az, hogy e fölíratok mind későiek, a XVI–XVII. századból valók, s így nem lehet biztosan eldönteni, azonosok-e a régi krónikákban említett szkitha betűkkel. A XVI. századon kezdve már az iskolázásnak egyre szaporodó nyomaira akadunk, s azt is tapasztaljuk, hogy a székelység derekas részt vett minden időben a magyarság irodalmi, tudományos és közművelődési mozgalmaiban is.

 

 

Arcanum Zeitungen
Arcanum Zeitungen

Sehen Sie, was die Zeitungen in den letzten 250 Jahren zu diesem Thema geschrieben haben!

Zeigen Sie mir

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

Über uns Kontakt Press room

Languages







Arcanum Zeitungen

Arcanum Zeitungen
Sehen Sie, was die Zeitungen in den letzten 250 Jahren zu diesem Thema geschrieben haben!

Zeigen Sie mir