WITZMANN MIHÁLY

Full text search

WITZMANN MIHÁLY
WITZMANN MIHÁLY (Fidesz): Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselőtársaim! Tegnapelőtt a 2017. évi költségvetés általános vitájában úgy kezdtem a felszólalásomat, hogy a 2017-es esztendő lesz az az év, amikor is a 2010-es kormányváltás óta már a hatodik alkalommal van mandátuma és lehetősége a polgári kormányzatnak arra, hogy Magyarország költségvetését elkészítse. De itt tulajdonképpen azt is elmondhatjuk, hogy immáron hatodik esztendeje van annak is, hogy igyekszünk kijavítani a szocialista kormányoknak azt az elhibázott gazdaságpolitikáját, amely eredményeképpen tulajdonképpen számos hibás gazdasági döntés, felelőtlen költségvetés-készítés és növekvő eladósodás jellemezte az országot. Olyannyira, hogy 2010-re hazánk egyébként államcsődközeli helyzetbe sodródott, és a teljes összeomlást pedig, mindannyian jól emlékszünk rá, hogy csak egy gigantikus EU-IMF-hitel pánikszerű felvételével sikerült elkerülni, illetőleg sikerült megmenteni az országot.
Szerencsére sokan vagyunk, akik úgy gondoljuk, hogy a 2010-es kormányváltás egyértelmű gazdaságpolitikai fordulatot hozott, hiszen a gazdaság növekedési pályára állt. Kikerültünk a túlzottdeficit-eljárás alól, és mindemellett a csökkenő államadósság, alacsony államháztartási hiány, bővülő foglalkoztatás, rekordalacsony infláció, erősödő ipar és élénkülő kereskedelem jellemzi ma már a magyar gazdaságot.
Az idei esztendőben pedig az előbb említett mintegy 14,3 milliárd eurós EU-IMF-hitel utolsó másfél milliárdos hitelrészletének a teljes vissza-fizetésére is sor került. Zárójelben jegyezném meg, pusztán az érzékeltetés kedvéért említeném meg, hogy a siófoki választókörzetben élő emberekre a szocialisták által felvett hitel összességében mintegy 36 milliárd forint terhet rótt.
(11.20)
Tehát körülbelül ekkora kaliberben kell gondolkodnunk akkor, amikor ennek a hitelnek a visszafizetéséről eredménnyel szólunk vagy beszélünk.
A sikeres és eredményes gazdaságpolitikához és a stabil lábakon álló költségvetési pozíciók biztosításához természetesen az adórendszer átalakítására is szükség volt. Ennek folyományaként tárgyaljuk ma az adócsomagot, a 2017-re vonatkozó adótörvények módosítását. Ma már azt is kijelenthetjük, hogy az elmúlt évek adóintézkedéseinek köszönhetően sikerült olyan növekedésösztönző adórendszert kiépíteni, amely markánsan támogatja a családokat, segíti a munkavállalást, és egyúttal mérsékli a kis- és középvállalkozások adóterheit, továbbá fontos megemlíteni, hogy ösztönzi a fejlődést és a beruházásokat.
Fontos kiemelni azt is, hogy ezzel párhuzamosan nemzetközi szinten is elismert lépéseket tett a kormány a feketegazdaság elleni küzdelem érdekében, aminek köszönhetően jelentősen javult az adóbeszedés hatékonysága, és látványosan növekedtek a fogyasztási, forgalmi adókból származó bevételek is. Úgy vettem észre itt a mai általános vita kapcsán, hogy ezzel önmagában véve talán a parlamenti patkó minden frakciójában ülők, az ellenzéki képviselőtársaimat is beleértve, egyet tudtak érteni, számomra külön öröm volt ezt hallani.
Mindezen feltételek teljesülése együttesen egyébként lehetővé tette, hogy jövőre is folytatódjon az adócsökkentésre irányuló kormányzati munka, és az is jól látható, tisztelt képviselőtársaim, hogy 2002 és 2010 között a szocialista-liberális kormányok koncepciózusan növelték a családok adóterhelését, így próbálták az előbb említett elhibázott gazdaságpolitikájuk negatív hatásait ellensúlyozni.
Tisztelt Országgyűlés! A mai felszólalásomra készülve a teljesség igénye nélkül igyekeztem kigyűjteni azon adóterheket, amelyek a szocialisták mintegy nyolcéves kormányzása alatt emelkedtek, vagy akár új adónemként kerültek bevezetésre. (Dr. Mengyi Roland közbeszól.) Az így elkészült lista - itt Mengyi Roland képviselőtársam súgja a fülembe, hogy annyi időm nincs, hogy ezt felsoroljam, nem is készülök erre, ugyanis az így elkészült lista - sajnos több mint öt oldalra rúgott, sikerült, pedig elég apró betűkkel írtam meg. Ezért most nem is vállalkoznék arra, hogy a szocialista kormányok adóemeléseit tételesen ismertessem vagy felsoroljam, pedig minden bizonnyal, azt gondolom, számos tanulságot vonhatnánk le belőle.
Ezzel szemben azonban az is jól látható, hogy 2010 után a polgári kormány a gazdasági lehetőségekhez mérten fokozatosan csökkentette a munkát terhelő adókat, majd később az egyes forgalmi adókat is ott, azokon a területeken, ahol a leginkább szükség volt rá. Mindezek mellett került sor a gyermekvállalást ösztönző és a gazdasági, demográfiai folyamatokat mindenféleképpen ösztönözni próbáló, családokat segítő adókedvezmények bevezetésére is.
Tisztelt Képviselőtársaim! A kormány által előterjesztett, a 2017-es költségvetést megalapozó, vállalkozásbarát szemléletű adócsomag elsődleges célja egyfelől az adócsökkentés, másfelől az adminisztráció hatékony csökkentése. Az adócsökkentés csomagja több ponton is csökkenteni kíván a közterheken, aminek köszönhetően összességében tízmilliárdok maradhatnak a magyar lakosságnál, a magyar adófizetők zsebében.
Az adótörvények vitájakor ma is, mint korábban is, nagy érdeklődéssel figyeltem az ellenzéki képviselőtársaim felszólalásaiban azt a nem túl eredeti és sokszor, mondhatjuk talán azt is, sokadszorra visszaköszönő kommunikációs mechanizmust is, miszerint mindig mindennél lehet nagyobbat mondani, mindig mindennél lehet nagyobbat vagy éppen a tartalom szerint kisebbet ígérni. Például többször hallhattuk ma itt, hogy amikor a 27 százalékos áfa 5 százalékra történő csökkentéséről beszéltünk, akkor többen megkérdezték, hogy jó, de miért 5 százalékra, miért nem kevesebbre, vagy amikor az alapvető élelmiszerek közül a friss tej, vagy a tojás, vagy a baromfihús áfája 5 százalékra való csökkentéséről volt szó, akkor miért csak ezen termékek körében történik meg az áfacsökkentés, miért nem bővíti a kormány ezt még több termékre. Vagy akár a munkába járást írtam itt fel magamnak, hogy a kilométerenkénti 9 forintról 15 forintra növekszik tulajdonképpen itt az elszámolható költség tétele, de miért nem többre.
Tehát azt gondolom, ezek a hozzászólások minden bizonnyal kifelé népszerűnek tűnhetnek, de felelősségteljesnek semmiképpen nem nevezhetőek. Én azt gondolom, ez egy olyan mókuskerék, egy olyan értelmetlen licitálási folyamatot indít el, ami, még egyszer mondom, ugyan népszerű, de nem biztos, hogy költségvetésileg megalapozható. Amikor azt mondjuk, hogy stabil lábakon áll a költségvetés, akkor nemcsak a kiadási, hanem a bevételi oldalt is egyensúlyban tartva kell figyelni, pontosan annak érdekében, hogy ne járjunk úgy, mint ahogy a 2010 előtti kormányok jártak.
A személyijövedelemadó-kulcsról is szeretnék beszélni, hiszen a jövő évre tervezett adórendszer módosításait tekintve az is elmondható, hogy az adófizetők számára a kormány 2017-ben is számos pozitív intézkedést kíván foganatosítani. Mindez az szja-kulcs esetében tulajdonképpen azt jelenti, hogy 15 százalékos kulcs marad a 2017. adóesztendőben is. Ez az 1 százalékos, 16 százalékról 15 százalékra való csökkentés az én választókörzetem esetében, a Somogy 4-es adófizetők tekintetében több mint 1,1 milliárd forint/éves, választókörzetem székhelye, Siófok városa adófizetői tekintetében pedig több mint 350 millió forint éves megtakarítást jelent. Tehát azt gondolom, mindenféleképpen pozitív eredmény az szja csökkentése.
Ezen túl fontos kiemelni azt is, hogy az internet áfájának 27 százalékról 18 százalékra csökkentése, az alapvető élelmiszerek, így az előbb említett baromfihús, tojás, friss tej általános forgalmi adójának 5 százalékra csökkentése, a két gyermeket nevelő családok esetében a személyi jövedelemadó gyermekkedvezményének további emelése, az adminisztrációt csökkentő intézkedések, az átalakuló kafetériarendszer és a vállalkozásbarát szemléletű adócsomag ismét számtalan kedvezményt foglal magába.
Mindezek mellett fontos változás lehet egyébként az ingatlant bérbe adók számára a választható tételes átalányadózás lehetőségének bevezetése is, ami esetében az adó mértéke a lakás hasznos alapterülete után számított, Budapesten négyzetméterenként 2 ezer forint/év, más településen pedig négyzetméterenként ezer forint/éves értéket jelöl meg a javaslatban.
További előnyös változás a ma már többször is említett munkaerő-mobilitással kapcsolatos intézkedések tekintetében az előbb általam is felvetett munkába járási költségtérítés, ami az eddigi 9 forint/kilométerről 15 forint/kilométerre emelkedik, de többek között idesorolható továbbá a munkásszállás fogalmának kiszélesítése vagy éppen a mobilitási célú lakhatási támogatás bevezetése is egyaránt.
A kisvállalati adózásban tervezett koncepcionális módosítás véleményem szerint újabb könnyebbséget jelenthet a kis- és középvállalkozói szektor számára, ahogy arról az imént László Tamás képviselőtársam már részletesen beszélt. A kis- és középvállalkozások beruházásaihoz kapcsolódó adóalap-kedvezmény 30 millió forintos korlátja eltörlésre kerül, valamint a kisvállalkozói adókedvezmény 6 millió forintos és 60 százalékos korlátja is megszüntetésre kerül. Nagyon bízunk benne, hogy ez mind a foglalkoztatásban, mind a kis- és középvállalkozói szektor sikeres és eredményes mindennapi működésében meg fog jelenni.
A gyermeket nevelő családok számára, illetőleg gyermeket nevelők számára kedvező változás lehet, hogy a javaslat értelmében a munkahelyi bölcsőde üzemeltetésével kapcsolatosan elszámolt költségek elismert költségnek minősülhetnek a jövőben. Ez szintén a gazdaságra, és azt gondolom, a családokra így demográfiai, társadalmi szempontból is segítő hatással lehet.
Lényeges elemként jelenik meg, hogy a törvényjavaslat tartalmazza továbbá a hitelintézeti járadék kivezetését vagy a munkahelyvédelmi akció tartósan állást kereső személyekre vonatkozó kedvezményrendszerének a módosítását is.
Az online pénztárgép és az EKÁER korábbi bevezetését követően, azt gondolom, az intézkedések pozitív eredményességét látva, a feketegazdaság még eredményesebb visszaszorítása érdekében 2017-ben elindulhat az online számlázás rendszere is, ami elsősorban a láncolatos áfacsalókkal szemben kíván hatékonyan fellépni.
A javaslat értelmében pedig az úgynevezett magyar Google-adó biztosíthatja azt, hogy hazánkban gazdasági tevékenységek, sőt világcégek sem mentesülhetnek a közteherfizetési kötelezettség alól. Az elképzelés szerint ez tulajdonképpen egy hatékony eszköz lehet a reklámadófizetési kötelezettség teljesítésének kikényszerítésére, így például 10 millió forintos, többször ismételhető és exponenciálisan növekvő bírsággal számolhat az a Magyarországon adózóként nem nyilvántartott reklámközzétevő, aki az adóhatósági felhívás ellenére sem tesz eleget bejelentési kötelmének.
Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselőtársaim! Engedjék meg, hogy néhány gondolatban szóljak a társasági adó, illetőleg a társaságiadó-kedvezmény esetében tervezett néhány változásról is! A kedvezmények tekintetében fontos megemlíteni, hogy a jogdíjhoz és egyes immateriális jószágokhoz kapcsolódó adóalap-kedvezmények az OECD által kidolgozott, a korábbi hazai szabályozáshoz képest jóval szigorúbb módszertan alapján vehetők igénybe a jövőben. Ennek keretében a kedvezményezett immateriális jószágok köre szűkül, ugyanis az új szabályok szerint kizárólag jogdíjra jogosító immateriális jószág alapján vehető igénybe a kedvezmény. További fontos módosítás, hogy a kedvezmény alapja a bevételről a nyereségre korlátozódik.
(11.30)
Fontos változás a törvényjavaslatban, és Tállai államtitkár úr az előbb már részletesen kifejtette azt is, hogy a műemlékek felújításának kedvezménye bővül; a műemlék-karbantartás költségeinek a vonatkozásában pedig új adóalap-kedvezmény kerül bevezetésre, továbbá a műemlékkedvezmény alanyi köre is bővül a felújítást finanszírozó adózóval.
Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselőtársaim! Összegezve az eddig elmondottakat, azt gondolom, hogy az adótörvények módosítását célzó törvényjavaslat egyértelműen tükrözi a kormány azon szándékát, hogy a kiegyensúlyozott költségvetés feltételeinek további biztosítása mellett is további adócsökkentésekkel, a családok és a vállalkozások támogatásával, valamint a gazdaság kifehérítésével egy valóban a növekedést és a fejlődést ösztönző adózási rendszer működése 2017-ben is biztosított lehessen.
Mindezekre tekintettel tisztelettel kérem képviselőtársaimat, hogy szavazataikkal támogassák a 2017. évi adócsomagot. Köszönöm megtisztelő figyelmüket. (Taps a kormányzó pártok padsoraiból.)

 

 

Arcanum Zeitungen
Arcanum Zeitungen

Sehen Sie, was die Zeitungen in den letzten 250 Jahren zu diesem Thema geschrieben haben!

Zeigen Sie mir

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

Über uns Kontakt Press room

Languages







Arcanum Zeitungen

Arcanum Zeitungen
Sehen Sie, was die Zeitungen in den letzten 250 Jahren zu diesem Thema geschrieben haben!

Zeigen Sie mir