DR. DEUTSCH TAMÁS

Full text search

DR. DEUTSCH TAMÁS
DR. DEUTSCH TAMÁS (Fidesz): Elnök Úr! Tisztelt Ház! Hölgyeim és Uraim! Néhány hét múlva a rendszerváltoztatást követő 13. költségvetési év törvényjavaslatát kezdjük el tárgyalni, és annyit már bizonyosan megállapíthatunk, hogy a 13-as szám nem vált szerencseszámává Budapest fővárosnak, a Fővárosi Önkormányzatnak, illetve a kerületi önkormányzatoknak, hiszen a Medgyessy-kormány által benyújtott költségvetési törvényjavaslat a rendszerváltoztatás óta a legkedvezőtlenebb, a leghátrányosabb, a legsúlyosabb gazdálkodási problémákat okozhatja a Fővárosi Önkormányzatnak, illetve a kerületi önkormányzatoknak.
Nemrégiben ért véget a 2002-es önkormányzati választási kampány, örülünk, hogy véget ért, de engedjék meg, hogy egyetlenegy gondolatot most felidézzek önöknek. Demszky Gábor főpolgármester, főpolgármester-jelölt úr előszeretettel fogalmazott úgy minden fórumon, hogy a főváros irányításában nyolc esztendőn keresztül gazdasági, míg négy esztendőn keresztül politikai ellenszélben kellett hajózni.
Ne vizsgáljuk ennek az állításnak az igazságtartalmát, egyfajta gondolati játékként fogadjuk el, hogy Demszky Gábor igazat mondott - bár nehéz ebből kiindulni. Itt lett volna tehát a lehetőség a Medgyessy-kormánynak, hogy ne csupán a tavaszi parlamenti és az őszi önkormányzati választásokon tett ígéreteit teljesítse, hanem a költségvetési törvény benyújtásával ezt a kedvezőtlen széljárást is megváltoztassa.
Mi történt ehhez képest? Előttünk fekszik egy olyan költségvetési törvényjavaslat, amelyben egyetlenegy fillér sincsen az M0-ás oly sokat ígért továbbépítésére. Egyetlenegy fillér sincsen az oly sokat megígért két Duna-híd előkészítésére és építésére. Egyetlenegy fillér sincsen a 4-es metró építésének támogatására. Egyetlenegy fillér sincsen a 2-es metró nyáron induló felújítására. Egyetlenegy fillér sincsen a Budapesti Közlekedési Vállalat járműparkjának felújítására. Kivette a költségvetésből a Medgyessy-kormány törvényjavaslata a budapesti közlekedési szövetség létrehozására a tavalyi és tavalyelőtti költségvetésben még szereplő több mint félmilliárd forintot. Biztos tehát, hogy ha ez nem változik, a Budapesten utazó embereknek, ha a Volán, a MÁV vagy a BKV járatain utaznak, jövőre is három jegyet, három bérletet kell váltaniuk, nem tudnak egy jeggyel vagy egy bérlettel utazni.
A Széchenyi-terv lefejezésével sem Budapesten, sem pedig a vidéki városokban a panelfelújítási program nem tud tovább folytatódni. És az oly nagy hírveréssel beharangozott nemzeti fejlesztési terv legsoványabb, legvékonyabb, legkevesebb konkrétumot tartalmazó fejezete épp a Budapest főváros fejlesztésével összefüggő fejezet.
A jövő esztendő - épp egy politikai vitanap előtt vagyunk - az európai uniós felzárkózás utolsó esztendeje. Egy bizonyos, ha ez a költségvetés így marad, akkor Budapest, az ország is távolabb kerül az Európai Unió átlagától, mint 2002 végén volt.
A költségvetési törvényjavaslat fényében hiteltelen minden olyan állítás, amelyik visszafele mutogat. Kérem, hogy ha a kormány részéről bárki válaszolna erre a napirend előtti hozzászólásra, ne is próbálkozzon azzal, hogy az elmúlt négy év nehézségeiről beszél, mert az elmúlt négy esztendőben soha (Közbeszólások a kormánypárti padsorokból.), a rendszerváltoztatás óta soha annyi fővárosi fejlesztés nem történt, mint 1998 és 2002 között. Sétáljon el mindenki a Nemzeti Színházhoz, nézze meg az épülő Budapest Sportcsarnokot, menjenek el a lágymányosi egyetemi központba, nézzék meg a népligeti Volán-pályaudvart, menjenek el a Kardiológiai Intézet új gyermektömbjéhez, és mind-mind látják, hogy a rendszerváltoztatás óta soha ennyi állami fejlesztés nem volt a fővárosban.
Az helyes lenne, ha a Horn-kormány által megvont BKV-támogatást épp a Medgyessy-kormány állítaná vissza, de bizony ez az intézkedés sem az elmúlt négy év döntése, mint ahogy azt gondolom, az is helyes, hogy utóbb a Legfelsőbb Bíróság által jogszerűtlennek, jogszabályba ütközőnek mondott szerződés alapján, bizonytalan jogi feltételek közepette nem indult el a 4-es metró építése. Megvan a lehetőség tehát, hogy legyen egy új megállapodás; fél év óta van hivatalban az MSZP-SZDSZ-kormány, a metróépítéssel kapcsolatos megállapodásnak még a körvonalai sem látszódnak.
Ne vizsgáljuk, hogy mi az oka ennek a rossz költségvetési törvényjavaslatnak, Demszky Gábornak sikerült a negyedik kormánnyal is összeveszni, vagy a fővárosi koalíció hiányában próbálnak így rá nyomást gyakorolni, egy bizonyos: arról tudjuk tájékoztatni önöket, tisztelt képviselőtársaim, és a budapesti polgárokat, hogy a 188 polgári képviselő (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az idő leteltét.) a fővárost érintő költségvetési részek megváltoztatását célzó módosító javaslatokat támogatja, csupán hat kormánypárti képviselőnek kell ehhez csatlakozni, és ez a rossz helyzet megváltozik. Köszönöm a figyelmüket. (Taps az ellenzéki padsorokban.)

 

 

Arcanum Zeitungen
Arcanum Zeitungen

Sehen Sie, was die Zeitungen in den letzten 250 Jahren zu diesem Thema geschrieben haben!

Zeigen Sie mir

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

Über uns Kontakt Press room

Languages







Arcanum Zeitungen

Arcanum Zeitungen
Sehen Sie, was die Zeitungen in den letzten 250 Jahren zu diesem Thema geschrieben haben!

Zeigen Sie mir