ZSIGÓ RÓBERT

Full text search

ZSIGÓ RÓBERT
ZSIGÓ RÓBERT földművelésügyi minisztériumi államtitkár, a napirendi pont előadója: Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselőtársaim! A 2013-ban elfogadott élel-mi-szerlánc-biztonsági stratégia új, korszerű alapokra he-lyezte az élelmiszerlánc-biztonságért felelős szervezetek viszonyát. A stratégia Európában is példaértékű, átfogó szemléletének eredményességét a szakterület elmúlt években elért eredményei igazolták. A stratégia maradéktalan végrehajtásához szükséges az élelmiszerlánccal összefüggő egyes törvények felülvizsgálata, erről szól a tisztelt Ház asztalán lévő javaslat.
Az állam küldetése az élelmiszerlánc-biztonság javítása, az ember és a társadalom védelme. Ezt a célt szem előtt tartva a törvényjavaslat keretében módosításra kerül az élelmiszerláncról és hatósági felügyeletéről szóló törvény. Az élelmiszerlánc-fe-lü-gye-let egyik kiemelt területe az állatjárványok meg-fé-ke-zése. A javaslat ezért állatjárvány kitörése vagy annak gyanúja esetén felhatalmazza az országos főállatorvost az országos és helyi járványvédelmi központ létrehozására, illetve válságstáb felállítására. Ezekkel a rendelkezésekkel egyben eleget teszünk az uniós jog által támasztott követelményeknek is. A madárinfluenzajárvány példája is rámutatott arra, hogy a járványok elleni védekezés csak összehangolt, jól megszervezett hatósági fellépéssel lehetséges. Ezek a központi koordinációt és szervezést is megvalósító járványvédelmi központok a járvány-ki-tö-ré-sek által okozott vészhelyzetek hatékony kezelését szolgálják.
Tisztelt Országgyűlés! Az állam működése átalakulóban van, ezért az élelmiszerlánc-felügyelet területén is elsődleges cél a szolgáltató állam megvalósítása és megerősítése. Az elektronikus közigazgatás erősítése egyrészt lehetővé teszi az állampolgárok gyorsabb, modernebb kiszolgálását, másrészt az élelmiszerlánc-felügyeleti hatóságok hatékonyabban tudják felderíteni és felszámolni a feketekereskedelmet, a hamisításokat, valamint a csalásokat ezen a területen. Az ellenőrzések alapját a naprakész nyíl-ván-tartások és informatikai rendszerek jelentik, a törvényjavaslat alapján kiegészülnek az élelmiszer-lánc-felügyeleti információs rendszerre vonatkozó szabályok. A FELIR révén valósul meg, hogy a hatóság minden olyan szereplőt ismerjen, aki az élel-mi-szerlánc-törvény hatálya alá tartozó tevékenységet végez.
A törvényjavaslat a fogyasztók érdekeinek védelmét célozva kiépíti a garanciális feltételét annak, hogy csak legális termékek és tevékenységek jelenhessenek meg a piacon. A tevékenységek érvényes FELIR-azonosítóhoz kötése elősegíti egyrészt a feketegazdaság felszámolását, emellett a nyomonkövethetőség hatékonyságának erősítését is. A FELIR-re vonatkozó rendelkezések módosításával a bürokráciacsökkentés érdekében a papíralapú ügyintézés helyett az információkat naprakészen tartalmazó on-line hozzáférés kerül előtérbe, amely az ügyfelek által bármikor és bárhonnan elérhető.
Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Az élelmiszerlánc-biztonsági stratégiában megfogalmazásra került a hiteles, korszerű, magas színvonalú laboratóriumi hálózat kialakítása, ugyanakkor az állami laboratóriumok és laboratóriumi hálózat működ-te-tése, valamint kísérleti vizsgálatok végzése során több olyan kisegítő, támogató jellegű tevékenység van, amely a közigazgatáson kívül is ellátható.
A hatósági oldal erősítése érdekében a törvényjavaslat megteremti az élelmiszerrendészre vonatkozó alapvető szabályokat. Az országos szintű, rendkívüli élelmiszerlánc-események kezelése csak megerősített, hiteles hatósági szervezetekkel képzelhető el. A kérdés nagyságrendjét jól érzékelteti, hogy a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal központi kiemelt ellenőrzései keretében a 2016. év során 705 ellenőrzést hajtott végre, amely során körülbelül 390 millió forint bírságot szabott ki. Még egyszer hangsúlyozom, ezek csak a központi kiemelt ellenőrzések számai.
A törvényjavaslat értelmében erősítve a hatóságok intézkedési lehetőségeit, pontosításra és kiegé-szí-tésre kerülnek az élelmiszerlánc-felügyeleti szervek jogosítványai is. Az említett szabályok mind annak az elvnek a szolgálatában állnak, hogy a hatóság lehetőség szerint minél kevesebb helyen avatkozzon be a gazdaság működésébe, de ha erre mégis szükség van, akkor azt a lehető leghatékonyabban tegye.
Tisztelt Ház! Kiemelt cél a fogyasztók, elsősorban a gyermekek jobb minőségű és biztonságosabb élelmiszerekkel történő ellátása és az étkezési körülményeik javítása. A minőség javítása, a költségvetési források hatékonyabb felhasználása és az ellátási zavarok minimalizálása érdekében élelmiszer-bizton-sá-gi és élelmiszerminőségi szempontokat is magában foglaló minőségbiztosítási rendszert kell működtetni. A hazai közétkeztetés megújulása érdekében 2015 októberében elindult a minőségvezérelt közétkeztetési projekt, amelynek keretében eddig körülbelül 3500 közétkeztető főző- és tálalókonyha élelmi-szer-biztonsági és minőségi szempontok szerinti minősítése történt meg. A törvényjavaslatban foglalt rendelkezések elfogadása esetén a közétkeztetési jogszabályi alapok kerülnek pontosításra.
Tisztelt Országgyűlés! A növényvédelmi gépek típus-minősítésére és az időszakos műszaki felülvizsgálatára vonatkozó legalapvetőbb törvényi szintet igénylő rendelkezések is megállapításra kerülnek, amely szintén uniós jogi kötelezettségből fakad. A tervezett törvényi változások olyan rendszer kereteit valósítják meg, amely egyszerre veszi figyelembe a növényvédelmi gépek magas színvonalú, nö-vény-vé-dő-szer-takarékos és biztonságos, a környezetet legkevésbé szennyező működését és a felülvizsgálattal járó termelői terhek minimalizálást. A törvényjavaslat részét képezi a növényvédelmi szaktanácsadási tevékenység írásbeli szerződéshez kötése is. Az élel-mi-szer-biztonság alapja ugyanis a biztonságos növényi alaptermékek előállítása, amely elképzelhetetlen az okszerű növényvédelem nélkül. Ennek elengedhetetlen feltétele a szakirányító és a termelő hosszú távú együttműködése.
Végül a törvényjavaslat elősegítendő a fogyasztók hiteles tájékoztatását, kiegészíti az élelmiszer-lánc-törvényt, ezzel lehetővé válik, hogy közzétételre kerüljön a jogsértő vállalkozások listája mellett azon élelmiszerlánc-szereplők listája is, amelyek a hatósági ellenőrzések eredménye alapján szabályosan működtek.
Tisztelt Országgyűlés! Mindezen összefoglaló alapján - nyilván végignézték, áttekintették a törvényjavaslatot - kérem, hogy az Országgyűlés ezt vitassa meg, és természetesen kérem, hogy támogassa is azt. Elnök úr, köszönöm szépen a lehetőséget és a figyelmet. (Taps a kormánypártok soraiban.)

 

 

Noviny Arcanum
Noviny Arcanum

Podívejte se, co o tomto tématu napsaly noviny za posledních 250 let!

Zobrazit

Arcanum logo

Arcanum Adatbázis Kft. je předním poskytovatelem obsahu v Maďarsku, které zahájilo svou činnost 1. ledna 1989. Společnost se zabývá rozsáhlou digitalizací, správou databází a vydáváním kulturního obsahu.

O nás Kontakt Tisková místnost

Languages







Noviny Arcanum

Noviny Arcanum
Podívejte se, co o tomto tématu napsaly noviny za posledních 250 let!

Zobrazit