DR. KONTRÁT KÁROLY

Full text search

DR. KONTRÁT KÁROLY
DR. KONTRÁT KÁROLY (Fidesz): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Államtitkár Úr! A szabadság, a biztonság és jog európai térségének alakítása minden európai demokrácia számára kihívás. Napjainknak különösen a szervezett bűnözésben és a terrorizmusban megnyilvánuló fenyegetettsége újabb és újabb feladatok elé állít mindannyiunkat, és ezek ellen csak összeurópai szemlélettel, a tagállamok közti bizalomra építve, de a nemzeti érdekeket mindenképpen első helyre állítva lehet hatékonyan fellépni.
Sajnos az előttünk fekvő törvényjavaslat esetében a célok nincsenek egyértelműen meghatározva. Ebből az a következtetés is levonható, hogy a törvénytervezettel azért kell foglalkoznia a parlamentnek, mert a törvényalkotó az Európai Unió tagállamaival folytatandó bűnügyi együttműködésre vonatkozó speciális szabályokat nem tudta beépíteni a hatályos szabályozásba.
Az európai elfogatóparancs kapcsán kiemelném továbbá a végrehajtásához kapcsolódó nyelvi rezsim kérdését is. A jelen törvényjavaslat átülteti a kerethatározat azon rendelkezését, amely az európai elfogatóparancsnak a végrehajtó tagállam hivatalos nyelvére vagy nyelveinek egyikére történő fordítását és ezen való megküldését írja elő. A jövő soknyelvű Európája azonban gondolkodásra inti a tagállamokat, már csak a gyors fordításhoz szükséges költségvetési fedezet okán is, s lehetővé teszi számukra nyilatkozat tételét arra vonatkozóan, hogy mely más uniós hivatalos nyelven fogadják még az elfogatóparancsot. Célszerűnek tartanánk a törvényjavaslat ennek megfelelő kiegészítését.
Tisztelt Országgyűlés! Az Európai Bizottság 2002-ben megállapította, hogy a rendőri együttműködés, valamint a szervezett bűnözés elleni küzdelem terén az Országos Rendőr-főkapitányság szervezeti egységeként működő Nemzetközi Bűnügyi Együttműködési Központ képes biztosítani a nemzetközi rendőri együttműködést, valamint az Európai Megállapodás végrehajtását. A NEBEK keretén belül található az Interpol nemzeti iroda is. Ellentétben az előttünk fekvő tervezet 20. és 33. §-ával, a keresett személy átadás-átvételében az Interpol közreműködése nehezen képzelhető el, annál inkább az Interpol nemzeti irodáinak és a rendőrség közreműködése elengedhetetlen a gyors és szakszerű végrehajtás érdekében. Ez a szervezet ma is képes összefogni a bűnüldözésben részt vevő szervezetek nemzetközi együttműködését. Ha a NEBEK személyi állományát kiegészítjük az ügyészség, illetve az APEH képviselőivel, úgy a szervezet koordinációs képessége teljes körűvé válik. A NEBEK-ről szóló törvény adatkezelési szabályai európai normáknak megfelelően ma is biztosítottak.
Mindezek mellett jelen törvényjavaslat szabályozási tárgyköre az Európai Unió tagállamaival büntetőügyekben folytatott eljárási jogsegély is. Fontos az a generális rendelkezés, hogy a megkeresés előterjesztésére a büntetőeljárás megindítását követően a magyar igazságügyi hatóságok közvetlenül jogosultak, hiszen csak ez lehet a gyorsaság és a minél nagyobb fokú hatékonyság záloga. Az itt feltüntetésre kerülő rendelkezések azonban csak akkor alkalmazhatók, ha nemzetközi szerződés eltérően nem rendelkezik.
A bűnügyi jogsegély keretében sor kerülhet közvetlen tájékoztatásra, tárgyak visszaadására, fogva tartott személyek ideiglenes átszállítására, kihallgatásra, zárt célú távközlőhálózat vagy távbeszélő-készülékek útján közös nyomozó csoport létrehozására, fedett nyomozó alkalmazására, ellenőrzött szállításra és bírói engedélyhez nem kötött titkos információgyűjtésre, végül bírói engedélyhez kötött titkos adatszerzésre. Külön címet iktat az előterjesztő a vagyonelkobzás és az elkobzás végrehajtása átvételének és átadásának tárgyában a nemzetközi bűnügyi jogsegélyről szóló törvénybe is. Kodifikációs hibát követ el álláspontunk szerint ugyanakkor, mivel a nemzetközi bűnügyi jogsegélyről szóló törvényt módosító rendelkezéseinek alapja nem az Európai Unió valamely jogforrása, hanem nemzetközi, az ENSZ keretében alkotott, valamint bilaterális egyezmények. E rendelkezések hatálya tehát nemcsak az Európai Unió tagállamai területére terjed ki, pedig a törvényjavaslat címe ezt sugallja.
Nehezen értelmezhető módon tartalmaz továbbá a törvényjavaslat olyan módosító rendelkezéseket is, amelyeket a cím nyilvánvalóan nem fog át. Amennyiben az Európai Unió tagállamaival folytatott bűnügyi együttműködés a jelen szabályozás tárgya, nem értjük, hogy a törvényjavaslat IV., a módosító jogszabályokat tartalmazó fejezetébe miért tűzdel a kormány számos, a tárgyhoz egyáltalán nem kapcsolódó rendelkezést. Így egyáltalán nincs köze a más uniós tagállamokkal folytatott bűnügyi együttműködéshez annak, hogy mely esetekben nincs helye kártalanításnak, melyek a kegyelmi határozat eljárási szabályai, vagy milyen okból szükséges módosítani az állandó lakóhely fogalmát lakóhelyre.
Alapvető kodifikációs követelmény, hogy ha a jogszabály más jogszabályt kíván módosítani, a címben ezt jelezni kell. Itt azonban nem történik még átfogó utalás sem a módosuló törvényekre, ami azért is furcsa, mert a pénzhamisítás és bélyeghamisítás esetében magát a büntető törvénykönyvet módosítaná a kormány előttünk fekvő törvényjavaslata.
(11.00)
Tisztelt Országgyűlés! Álláspontunk szerint logikai összefüggés híján ezekről külön törvényjavaslatot kellene a kormánynak előterjesztenie, a jelen javaslat általános és részletes vitájában pedig csak a címben foglaltaknak megfelelő szakaszokkal foglalkozzunk. A Fidesz-Magyar Polgári Szövetség úgy véli, tisztelt képviselőtársaim, hogy ideje lenne a jogbizonytalanság helyett sokkal inkább a jogbiztonság mezejére lépni, amelynek alapja, alapvető kritériuma a pontos szerkesztésű törvény.
Várakozással tölt el bennünket, tisztelt képviselőtársaim, hogy a majdan elfogadásra kerülő törvényjavaslat miként váltja be a hozzá fűzött reményeket, különösen, hogy a benne ráruházott feladat- és hatáskört az Igazságügyi Minisztérium milyen hatékonysággal gyakorolja majd, miként fogja az európai elfogató parancs célkitűzését napi aprópénzre váltani, és ezzel a független magyar bíróságok munkáját az uniós szintű feladatok ellátásában segíteni.
Tisztelt Országgyűlés! Az előttünk fekvő törvényjavaslat a jelenlegi formájában módosításokra, kiegészítésekre, pontosításokra szorul. Ha ezeket a módosításokat a tisztelt Ház végrehajtja, akkor megítélésünk szerint megfelel annak a célnak, ami ehhez a jogszabályhoz fűződik.
Köszönöm megtisztelő figyelmüket. (Taps a Fidesz soraiban.)

 

 

Noviny Arcanum
Noviny Arcanum

Podívejte se, co o tomto tématu napsaly noviny za posledních 250 let!

Zobrazit

Arcanum logo

Arcanum Adatbázis Kft. je předním poskytovatelem obsahu v Maďarsku, které zahájilo svou činnost 1. ledna 1989. Společnost se zabývá rozsáhlou digitalizací, správou databází a vydáváním kulturního obsahu.

O nás Kontakt Tisková místnost

Languages







Noviny Arcanum

Noviny Arcanum
Podívejte se, co o tomto tématu napsaly noviny za posledních 250 let!

Zobrazit