SZABÓ SÁNDORNÉ

Full text search

SZABÓ SÁNDORNÉ
SZABÓ SÁNDORNÉ (MSZP): Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! A gyermekvédelemmel, a gyámüggyel foglalkozók számára régóta várt nap ez a mai. Többször vettünk már lendületet a törvényhez, és bízom benne, a hosszú érlelődés csak hasznára vált.
Egy új szemlélet kerül e törvénnyel megfogalmazásra: az, hogy a gyermekek érdeke mindenekelőtt való; a gyermekeké, akik a társadalom újratermelődésének biztosítékai. Noha a törvényjavaslat a gyermeki jogokat, kötelességeket és a szülők jogait és kötelességeit is megfogalmazza, alapjában véve nem a 2,3 millió, Magyarországon élő, 18 év alatti korcsoportról szól. De ha a szellemisége és a hozzá hasonló kapcsolódó intézkedések, strukturális változások megvalósulnak, akkor annak érezhető hatása lesz valamennyi gyermek életére, sőt az egész társadalom életére is.
A gyermekek érdeke mindenekfelett álló. Ez kifejeződik a '89. november 20-ai New York-i Egyezmény szellemében is, és ehhez, úgy gondolom, méltó ez a törvény. A gyermek saját családjában történő megtartását tartja elsődlegesen támogatandónak, s csak a legszükségesebb esetekben korlátozza a hatósági beavatkozást. A családjából kiemelt gyermek esetében is előtérbe helyezi a családi típusú nevelést. Gondoskodik - és azt hiszem, eddig nem igazán esett erről szó - a megfelelő szakmai irányításról megyei és országos szinten egyaránt, kialakítja a régóta hiányolt szakmai felügyeletrendszerét is, az Országos Szociálpolitikai és Családvédelmi Intézettel és a Család- és Gyermekvédelmi Szakmai Kollégium létrehozásával. A gyermekvédelmi tevékenység szakértői szintre emelése nagyon fontos. Ehhez speciális szakmai képzések és továbbképzések széles köre szükséges. E szakma önbecsülését is növeli és társadalmi presztízsének emelését eredményezheti a törvény, hiszen egységes szakmai protokollok, normák szükségesek országszerte a törvény végrehajtásához.
Tisztelt Képviselőtársaim! Mi ellenzéki és kormánypárti képviselők - ki hangosan, ki halkan - minden benyújtott törvényjavaslathoz hatásvizsgálatokat, háttértanulmányokat is kérünk számon. E törvényjavaslathoz készültek ilyenek. A Társadalomkutatási Informatikai Egyesülés és az Országos Kriminológiai és Kriminalisztikai Intézet vizsgálatai alapján megállapítható: a gyermekek és fiatalok társadalmi helyzetének egyik legfontosabb mutatója, hogy szüleik milyen társadalmi helyzetű emberek. A szociológiában ezt a család státuszkijelölő funkciójának nevezik. A családi háttér hiányai, hátrányai az érintett fiatalok számára sokkal rosszabb életesélyeket jelentenek. A hátrányos helyzet legfontosabb mutatói az alulképzettség, a munkaerő-piaci helyzet, az egészségi állapot és a deviáns magatartásformák. A hátrányos helyzet újratermelődése is ezen jelenségek újratermelődését jelenti.
Az állami gondoskodásban élő gyerekek a leginkább sújtottak a hátrányos helyzet által. Az elemzések során elmondható - és ezt már előttem, a miniszter úr után is említették -, hogy a családban élő gyermekekre fordított kiadások 18 év alatt alig haladják meg az 5 évet állami gondoskodásban élő gyermekekre fordított kiadásokat. A gyermekintézmények - mint például a bölcsőde, óvoda - igénybevétele nagymértékben csökkenti a veszélyeztetettség kialakulását. Csak két példát említenék: az óvodás korú gyermekek családban tartása anyagilag is komoly megtakarítás, és a gyermek személyiségfejlődése is sokkal biztonságosabb. Az iskolás korúaknál például a szociális indikációk csökkenthetők a rendszeres és rendkívüli gyermekvédelmi támogatással vagy egy formájával, például az ingyenes étkeztetéssel.
(12.10)
A továbbtanulási adatokat vizsgálva az látható, hogy a nevelőszülőknél nevelkedők között a továbbtanulók aránya sokkal magasabb, mint az intézetben élőké. Sajnos egyre több tizenéves, korábban nem támogatott fiatal kerül nagyon kritikus állapotban a gyermekvédelmi rendszerbe. Ez ismét azt mutatja: időben, a területen, a családban kell a gondozást elvégezni ahhoz, hogy eredményes legyen.
A felnőttkori beilleszkedés esélytelensége is nő. A 24 évig tartó gondoskodás, bár egyre gyakoribb, a problémát, úgy gondolom, nem oldja meg, csak elodázza. Az intézményes nevelés nem tud szocializálni olyan helyzetekre, magatartásmódokra, amelyek a beilleszkedéshez szükségesek. Ezt még csak tetézi, hogy az állami gondoskodás intézményi formája önmagában is stigmatizál, beskatulyáz, s ezzel tovább csökkenti a beilleszkedési esélyt.
Tisztelt Képviselőtársaim! A törvényjavaslat családcentrikus szemléletének alátámasztására szeretnék hét, a társadalomban élő tévhitet eloszlatni.
Az egyik ilyen sokat hangoztatott tévhit, sok helyről halljuk: a 23-25 ezer, állami gondozásban élő gyermekek nagy része árva. Ezzel szemben a valóság az, hogy 95 százalékuknak a szülője él, és 2,2 százalékuk az, aki teljesen árva. Mondhatjuk tehát, hogy a gyermekek 95 százalékának van közeli hozzátartozója. 80 százalékuk nagykorúságuk elérése után családjához megy vissza, tehát van egy fogadó közeg, ahová visszamennek.
A másik ilyen tévhit, hogy a gyermekeknek nincsenek családi kapcsolataik. Ott, ahol a szakemberek figyelnek erre az intézményrendszeren belül, ott gondozzák ezeket a családi kapcsolatokat: több mint 50 százalékuknak rendszeres a családi kapcsolata a vér szerinti szülőkkel. Nagyon fontos például nyári szünetre is, hogy a gyerekek a kapcsolatot fel tudják eleveníteni.
A harmadik ilyen tévhit, hogy a családból való kiemelés és a környezetváltozás nem vagy alig okoz maradandó sérülést a gyermeknek. A kiemelés és a környezetváltozás ezzel szemben - Magyarországon ez egy gyermek életében általában négy-öt alkalommal is megtörténik - jóvátehetetlen károkat tud okozni.
A negyedik tévhit az, hogy az intézményi nevelés pótolja a családi közeget. Azt hiszem, könnyű belátni: ez nem igaz. Az erőszakot elszenvedett és elhanyagolt gyermekek többsége is vér szerinti családját választja, ha ilyen választás elé kerül.
A gyermek biztonsága automatikusan szavatolt - ez az ötödik tévhit -, ha kiemelik a családból. Nyugat-európai példák bizonyítják, hogy sokkal hatékonyabb, ha erőszak esetén az elkövetőt emelik ki, hiszen az intézményi ellátás is sokféle sérülést okoz, még ha ezek egy része rejtve is marad.
Hatodikként említem azt a sokat hangoztatott tévhitet, hogy a nevelőszülői család pótolja a rossz vér szerinti családot. Igaz, a nevelőszülői család jobb, mint az intézeti nevelés - de nem pótolja. Ha ugyanazt a támogatást kapná a vér szerinti család, mint a nevelőszülői, nagy részük alkalmassá válna a saját gyermek nevelésére.
Hetedikként említem azt, hogy a gyermekvédelmi ellátó rendszer szerepe az, hogy korrigálja a családban elkövetett hibákat. Ezzel szemben az a tény, hogy az állami gondoskodás rendszere nem a gyermek érdekeinek megfelelően épült ki és működik. A gyermek érdekeit csak esetlegesen és kis mértékben szolgálja, és legyünk őszinték, nem is igazán érdekelt ebben.
Tisztelt Képviselőtársaim! Egy korszerű és családcentrikus gyermekvédelmi törvénytervezet vitája során én most néhány pontban csak az általam legfontosabbnak ítélt pozitívumokat akartam kiemelni. Úgy gondolom, minden törvénytervezet kapcsán - és így ennek a törvénytervezetnek a kapcsán is - szükség lesz finomításokra. Az a dolgunk, jogunk és kötelességünk, hogy ezeket a finomításokat elvégezzük. Örömmel hallottam, hogy ellenzéki képviselőtársaim túlnyomó többsége is elfogadhatónak, illetve árnyalatban módosítandónak ítélte ezt a törvényjavaslatot.
Én is arra kérem önöket, hogy a szükséges finomításokat tegyük meg, és tegyünk meg mindent azért, hogy ezt a gyermekvédelmi csomagot, ami e törvénnyel elfogadásra kerülhet, minél előbb a gyermekek javára tudjuk fordítani.
Köszönöm megtisztelő figyelmüket. (Taps.)

 

 

Noviny Arcanum
Noviny Arcanum

Podívejte se, co o tomto tématu napsaly noviny za posledních 250 let!

Zobrazit

Arcanum logo

Arcanum Adatbázis Kft. je předním poskytovatelem obsahu v Maďarsku, které zahájilo svou činnost 1. ledna 1989. Společnost se zabývá rozsáhlou digitalizací, správou databází a vydáváním kulturního obsahu.

O nás Kontakt Tisková místnost

Languages







Noviny Arcanum

Noviny Arcanum
Podívejte se, co o tomto tématu napsaly noviny za posledních 250 let!

Zobrazit